• tasselino

fråga om ny adhd medicin

Hej alla på familjeliv!

Nu är det så att jag nyss fått ny adhd medicin utan att min läkare har meddelat mig. Jag har tidigare haft concerta som fungerat superbra, det ända negativa har varit att jag känner mig lite "tom" i huvet när medicinen går ur och att jag inte alltid är på humör att ligga och mysa i sängen med min tjej utan mer är på humör att ta tag i saker & göra saker.

Nu till saken, den nya medicinen jag fått heter methylphenidate mylan på 54mg, tabletterna är röda avlånga med en skåra i mitten utan någon text på. Jag har försökt läsa lite om den och det verkar inte finnas supermycket information om den men av det jag lyckades hitta var att vissa som fungerat bra på concerta inte fungerade bra alls på denna och att många hade haft negativa upplevelser med denna. Så jag undrar ifall någon här har erfarenhet med just denna medicin, från mylan. Det spelar ingen roll vilken dos det är undrar bara ifall någon kan dela med sig hur just denna känns för er. Ursäktar ifall jag postar tråden i fel kategori här på familjeliv.

Mvh, tassilino

• Svar på tråden fråga om ny adhd medicin
  • tasselino

nej apoteket sa inget om det men jag är medveten lm att det är samma ämne i den men vissa känner ju stor skillnad på concerta o ritalin, t.ex att folk kan må dåligt på concerta o inte ritalin. Jag läste ju även en del negativa saker om den men hittade inte så jättemycket så är mer intresserad av hur andra känner sig på denna. mvh

• Långbenopluto

Ja, det är skillnad på Ritalin och Concerta, en stor skillnad.

Men concerta och metylphenidate är exakt samma. 

• AndreaBD
    Salmiakk skrev 2018-05-12 16:25:26 följande:

Ja, det är skillnad på Ritalin och Concerta, en stor skillnad.

Men concerta och metylphenidate är exakt samma. 

Jag har inte sett en medicin som heter just metylphenidate, men det är ju substansen i Ritalin (och Concerta). Men iom att Concerta är långtidsverkande  skulle jag ju tro att det är snarare lik Ritalin än lik Concerta?

Att folk kan reagera helt olika på Ritalin och Concerta - det är ju så, även om det också är samma ämne.
  • tasselino

aa dock läste jag att vissa som använt concerta innan och bytt till denna inte kände alls samma effekt på dem även fast båda är depot, men jag uppskattar era svar

• idis78
    tasselino skrev 2018-05-12 16:38:10 följande:

aa dock läste jag att vissa som använt concerta innan och bytt till denna inte kände alls samma effekt på dem även fast båda är depot, men jag uppskattar era svar

Den du fått utskriven är synonympreparat till Concerta, alltså helt utbytbara. Det är inte samma som Ritalin
  • AndreaBD
    tasselino skrev 2018-05-12 16:38:10 följande:

Även om det är samma ämne - det kan vara olika hjälpämnen, stabilisatorer och sånt. Och en annan sak - min man är bio-kemist och han säger att om man framställer något ifrån samma ämnen men gör på ett lite annorlunda sätt, så är det inte produkt man får fram.
  • Almina

Apoteket ska alltid byta ut mot det billigaste preparatet med samma substans. Det är för att vi inte ska betala onödigt mycket för medicin, när det finns ett billigare, likvärdigt, alternativ.

Om du dock tycker att denna medicin har sämre effekt på dig (som du skriver så kan i vissa fall övriga ingredienser ha nån form av påverkan på en del) så finns det två alternativ.

1. Be din läkare ange på nästa recept att läkemedlet inte får bytas ut. (Då gör Apoteket ett undantag från regeln och byter inte ut även om det finns ett billigare alternativ.)

2. Säg till på Apoteket nästa gång du hämtar ut din medicin att du vill ha Concerta. Då får du det, men får betala eventuell mellanskillnad jämfört med det billigaste läkemedlet.

• tasselino

Tack för alla svar. Testade den för 1a gången idag och det gick superbra. Concertan brukar kicka in mycket på samma gång och varar inte så länge så när den går ur efter 3-5 timmar brukar jag känna mig tom, inte så pratglad, lite obehag osv. Denna medicinen däremot har varat hela dagen utan att jag kraschat och har inte kännt något rus överhuvudtaget utan bara normal och fungerande hela dagen utan att ha kraschat. Jag hoppas den fortsätter fungera såhär bra framöver. mvh

• Almina
    tasselino skrev 2018-05-12 20:38:35 följande:

Tack för alla svar. Testade den för 1a gången idag och det gick superbra. Concertan brukar kicka in mycket på samma gång och varar inte så länge så när den går ur efter 3-5 timmar brukar jag känna mig tom, inte så pratglad, lite obehag osv. Denna medicinen däremot har varat hela dagen utan att jag kraschat och har inte kännt något rus överhuvudtaget utan bara normal och fungerande hela dagen utan att ha kraschat. Jag hoppas den fortsätter fungera såhär bra framöver. mvh

Det låter ju perfekt! Hoppas det fortsätter funka så bra. Du kanske får anledning att använda mina tips för att få behålla den nuvarande medicinen istället!
  • tasselino
    Almina skrev 2018-05-12 22:09:34 följande:

Det låter ju perfekt! Hoppas det fortsätter funka så bra. Du kanske får anledning att använda mina tips för att få behålla den nuvarande medicinen istället!

aa känns kanon! Fortfarande inte haft krasch eller blivit tom i huvet. Ska fortsätta med denna och se om den fungerar lika bra i fortsättningen. Om den gör det kommer jag definitivt fortsätta med denna för de känns riktigt segt att inte fungera normalt en hel dag som det är på concertan.
Svar på tråden fråga om ny adhd medicin