• Vintergatan84

    Flytt med barn. ?

    Behöver råd gällande hur en 9 åring kan klara en flytt från ett område där hon trivs i.

    Jag har en nio åring sedan tidigare och en ett åring med min nuvarande. Min nio åring bor hos oss varannan vecka. Vi bodde innan cirka 15-20 min ifrån hennes pappa där hon bor varannan vecka. För att vara tillmötes gående mot hennes pappa så började hon skolan i det område han bor i och för att hon ville gå där. Detta område ligger lite ute på landet. Det är en bra skola och hon har massor med vänner.

    När jag var gravid med lillasyster så kände jag att vi ändå behövde större och att jag ville att min nio åring skulle ha sina vänner nära och skolan nära även när hon är hos oss.

    Så vi köpte ett hus i det området ( eller den orten ) så hon har nära skola, pappa, vänner. För henne är allt väldigt smidigt nu. Kan gå hem från skolan , och bor där klasskamraterna bor.

    Redan när vi skrev på huset så kände jag att det inte kändes rätt. Min sambo tyckte dock det så det kändes ändå bra. Efter 2 veckor kände jag att sllt känns fel. Tänkte att jag ger det ett år och ser om det blir bättre.

    Nu har det gått 1,5 år och jag trivs inte alls här. Min sambo trivs men han trivs lite var han än bor, han lägger inte så stor vikt vid det. Jag har försökt göra som han och följa hans råd men saknar mitt ?hem? varje dag.

    Har väldigt svårt att finna ro här ute. Tycker allt med hus osv är extremt krävande och får bara ångest över allt som skall göras. Har krävande jobb och ett hus på det blev för mycket. Nu har min sambo märkt att jag inte är mig själv och väldigt nere och tyst samt många dagar där jag mest bara försöker spela glad. Han tycker helt klart att vi ska flytta så att alla kan må bra igen.

    Jag har ventilerat med barnpsykolog som säger att de nära relationerna är det viktiga och inte var vi bor.

    En flytt innebär inte att min dotter ska byta skola men att hon får 20 min resväg igen till skola samt förlorar enkelheten att gå mellan sina vänner.

    Jag känner mig som världens sämsta förälder som ska ta detta ifrån min dotter för att JAG ska må bra. Är rädd att hon ska må dåligt istället. Behöva flytta igen, till något som är för henne sämre. Det känns så egoistiskt att jag inte bara klarar av att trivas så vi får en fin familje idyll i detta huset med barnen.

    Är det någon som har erfarenhet av hur ett barn reagerar på detta eller varit i en liknande situation ?

    Tack till er som orkade läsa !

  • Svar på tråden Flytt med barn. ?
  • kotten91

    Med tanke på att hon inte behöver byta skola så tror ja hon anpassar sig ganska bra. 20 min är inte så långt egentligen. Däremot är hon så pass stor att ni skulle kunna föreslå för henne att hon har möjlighet att vara hos pappan mer med tanke på smidigheten med kompisarna osv, att hon kan styra det där lite själv.

  • Vintergatan84

    Tack @kotten91 ! Det är bara 10 kilometer avstånd. Så vi Hr inga problem med att skjutsa henne mer för att kunna leka som hon vill. Hon är hos oss 8 dagar och pappan 6 vilket hon förmodligen kommer vilja fortsätta med .

  • Kasperina

    Finns det inga brf-radhus i området, om det är just huset som känns oöverstigligt? Jag tänker att det kan vara värt att prova om en annan typ av boende i samma område kan fungera bättre för dig?
    En mil är inte så mycket, men som du säger så kommer det att påverka spontaniteten hon har med sina kompisar när det är gångavstånd.
    Själv vill jag flytta till större men nu har barnen så bra med kompisar som kommer förbi hela tiden och även femåringen kan gå och kolla om någon är hemma, så jag väntar tills det dyker upp något i området.

  • Kasperina

    Missförstå mig inte, jag säger inte att det är "fel" att flytta, men jag har själv haft liknande tankegångar så det är det som är min utgångspunkt.

  • Vintergatan84

    Ja vi är inne på det också. Tyvärr är det bara villor men det skall byggas om 4 år bostadsrätter och radhus. Det är bara 2 kompisar hon kan gå till då detta området är utspritt lite som på landet. Så det blir bil till de mesta kompisarna ändå.. så min sambo tycker typ att vi kör henne 80 % av gångerna hon skall leka oavsett. Tänker kanske att vi får hitta ett radhus i något område mellan här och gamla som har bra bussförbindelse. Alternativt vänta 4 år...

  • Kasperina
    Vintergatan84 skrev 2018-05-14 22:02:33 följande:

    Ja vi är inne på det också. Tyvärr är det bara villor men det skall byggas om 4 år bostadsrätter och radhus. Det är bara 2 kompisar hon kan gå till då detta området är utspritt lite som på landet. Så det blir bil till de mesta kompisarna ändå.. så min sambo tycker typ att vi kör henne 80 % av gångerna hon skall leka oavsett. Tänker kanske att vi får hitta ett radhus i något område mellan här och gamla som har bra bussförbindelse. Alternativt vänta 4 år...


    Om ni ändå har en rutin att skjutsa går det säkert bra att flytta. Blir det jobbigt kan ni flytta tillbaks om fyra år
Svar på tråden Flytt med barn. ?