• KincsoBota

Personalen på butiken öppnar min bil utan min tillstånd sen lämnar den?

Hej! Jag vet inte om jag borde skriva här men kan vara bra med lite tips och råd.

Jag har en liten hund med separationsångest som jag brukar ta med mig när jag handlar. Så var det idag också. Det var 18 grader och jag hade fönsterrutan nere och hunden i en transportbur. När jag kommer ut från mataffären efter ca 30 minuter så ser jag att en gubbe står där vid min bil och har bagageluckan öppen. Han börjar på en gång smutskasta mig att hunden ?levde om?. Jag sa då till han att jag vet om det hon gråter när jag lämnar henne ensam. Jag sa även att han inte hade rätt att öppna bilen och att jag kan anmäla honom. Då säger han att det var personalen på mataffären som hade öppnat bagageluckan. Men varför ska de lämna bilen och hunden med en helt främling? Och varför inte meddela mig först? Då gick jag in på affären för att fråga då står en kaxig tjej där och säger att jag inte ska skaffa hund om jag inte kan ta hand om den och att hunden kunde ha dött. Jag ifrågasatte henne men hon hotade med att om jag inte lämnar butiken hon ska ringa polisen. Jag kände mig extremt kränkt och åkte därifrån och ringde butikchefen hemma och han bad om ursäkt men jag känner ändå att de gjorde fel. Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Jag mår extremt dåligt..

• Svar på tråden Personalen på butiken öppnar min bil utan min tillstånd sen lämnar den?
  • molly50
    KincsoBota skrev 2018-05-14 18:43:03 följande:

Hej! Jag vet inte om jag borde skriva här men kan vara bra med lite tips och råd.

Jag har en liten hund med separationsångest som jag brukar ta med mig när jag handlar. Så var det idag också. Det var 18 grader och jag hade fönsterrutan nere och hunden i en transportbur. När jag kommer ut från mataffären efter ca 30 minuter så ser jag att en gubbe står där vid min bil och har bagageluckan öppen. Han börjar på en gång smutskasta mig att hunden ?levde om?. Jag sa då till han att jag vet om det hon gråter när jag lämnar henne ensam. Jag sa även att han inte hade rätt att öppna bilen och att jag kan anmäla honom. Då säger han att det var personalen på mataffären som hade öppnat bagageluckan. Men varför ska de lämna bilen och hunden med en helt främling? Och varför inte meddela mig först? Då gick jag in på affären för att fråga då står en kaxig tjej där och säger att jag inte ska skaffa hund om jag inte kan ta hand om den och att hunden kunde ha dött. Jag ifrågasatte henne men hon hotade med att om jag inte lämnar butiken hon ska ringa polisen. Jag kände mig extremt kränkt och åkte därifrån och ringde butikchefen hemma och han bad om ursäkt men jag känner ändå att de gjorde fel. Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Jag mår extremt dåligt..

Vad har du egentligen att känna dig kränkt över?
    Du vet att en bil blir otroligt varm,fort,även när det 'r 18 grader ute?
    Har din hund sådan separationsångest att den inte kan lämnas ensam hemma så får du väl be någon annan att handla åt dig.
    Man lämnar inte hunden i bilen när det är varmt och/eller soligt ute!
    Prova att sätta dig i bilen själv,med rutan lite nervevad. Och ta gärna på dig en pälskappa eller nå´t också så kanske du kan förstå hur det känns sen.
    Carpe Diem
  • KincsoBota
    Anonym (Voff) skrev 2018-05-16 11:26:06 följande:

Var affären stor eller liten?? 

Om du ändå lämnar bilen upplåst så vad spelar det för roll om någon öppnar bagageluckan? Lämna den öppen själv nästa gång (och lås andra dörrarna och buren), parkera i skuggan (det går att beräkna hur mycket som den kommer flyttas under en halvtimme så ställ dig där den är helt täckt hela tiden du är i butiken) se till så hunden har vatten under tiden. 

Du har gjort fel, och affären rätt. Ledsen om du känner dig kränkt av att de påpekat att du gjort fel. Men det ändrar inte faktumet att du handlade fel. 

Men att du köpt en termometer osv visar på att du vill göra rätt, så ta till dig av lärdomen och gå vidare. Släpp ilskan och var istället glad att så många bryr sig om din hund!

Hej!

Förlåt jag är inte svensk jag menar att affären är ?stor? liksom känd (willys), men det är en liten stad så affärens storlek är lagom liten.

Jag vet att jag agerade fel, jag kände mig kränkt då jag var förvånad och chockad över att okända människor stod där för att jag inte räknade med detta och hade aldrig tänkt mig att sånt skulle hända. Men jag vet nu i efterhand att de menade väl.

Nu är kylfläkten och skylt till bilen är beställd och hundtränaren kommer på hembesök 22/5.

Tack för ditt svar!
  • KincsoBota
    molly50 skrev 2018-05-16 12:00:32 följande:

Vad har du egentligen att känna dig kränkt över?

Du vet att en bil blir otroligt varm,fort,även när det 'r 18 grader ute?

Har din hund sådan separationsångest att den inte kan lämnas ensam hemma så får du väl be någon annan att handla åt dig.

Man lämnar inte hunden i bilen när det är varmt och/eller soligt ute!

Prova att sätta dig i bilen själv,med rutan lite nervevad. Och ta gärna på dig en pälskappa eller nå´t också så kanske du kan förstå hur det känns sen.

Sådana kommentar har jag fått tusentals om du läser genom kommentarerna.

Och jag har svarat på de. Till och med att varför jag kände mig ?kränkt?.

Tack för ditt onödiga svar!
  • KincsoBota

[quote=78717296][quote-nick]Anonym (Korkad) skrev 2018-05-16 13:02:59 följande:[/quote-nick][/quote]

Duktig googlare! ;)

• KincsoBota

Om alla här hade bara fått göra vad de hade erfarenhet med som 19 åring då vore sortimentet sorgligt begränsat..

Om ingen här hade gjort fel med deras barn eller hund så grattis till er.

Men jag vet att alla agerar fel nån gång i livet omedvetet.

När jag var liten min mamma köpte mig en paprika då jag älskade att tugga på paprika. När jag har väl börjat tugga litegrann jag började gråta och mitt huvud blev rött. Mamma visste inte vad det var förrän hon har smakat på paprikan som var stark som fan. Hon menade inget illa med att ge mig paprikan. Det gjorde säkerligen ont MEN jag är här idag och jag mår bra och ingen förföljde henne efter händelsen.

• Kjell2
    KincsoBota skrev 2018-05-16 13:12:20 följande:

Om alla här hade bara fått göra vad de hade erfarenhet med som 19 åring då vore sortimentet sorgligt begränsat..

När jag var liten min mamma köpte mig en paprika då jag älskade att tugga på paprika. När jag har väl börjat tugga litegrann jag började gråta och mitt huvud blev rött. Mamma visste inte vad det var förrän hon har smakat på paprikan som var stark som fan. Hon menade inget illa med att ge mig paprikan. Det gjorde säkerligen ont MEN jag är här idag och jag mår bra och ingen förföljde henne efter händelsen.

Du gjorde ett misstag med det tog ett tag för dig att inse och erkänna det. Innan dess var du kränkt, ville anmäla, måde superdålig mm.

Du kan heller inte hantera diverse elaka och onödiga kommentarer. Istället ligger du sömnlös och tänker ge bort hunden.

Du säger att du ska sluta skriva i tråden men ändå fortsätter du.

Jobba med dig själv!

• Anonym (Voff)
    KincsoBota skrev 2018-05-16 12:58:24 följande:
    Hej!

Förlåt jag är inte svensk jag menar att affären är ?stor? liksom känd (willys), men det är en liten stad så affärens storlek är lagom liten.

Jag vet att jag agerade fel, jag kände mig kränkt då jag var förvånad och chockad över att okända människor stod där för att jag inte räknade med detta och hade aldrig tänkt mig att sånt skulle hända. Men jag vet nu i efterhand att de menade väl.

Nu är kylfläkten och skylt till bilen är beställd och hundtränaren kommer på hembesök 22/5.

Tack för ditt svar!

Bra Du ser du försöker ta till dig och har lärt dig av misstaget! Ingen är perfekt och alla kan göra misstag. Du hade förstått att det kunde bli farligt med en hund i bilen i värmen du hade bara inte koll på hur lite som krävdes. Nu vet du det och agerar där efter! Det är jättebra! 

Inga mer funderingar på att omplacera hunden men jobba med att den skall må bättre och klara av att vara ensam stundtals utan att må dåligt. Och var noggrann när du lämnar i bilen att du har gjort ditt bästa med skugga, fläkt, öppet bagage, vatten och skylt så skall du se att det blir bra!

• KincsoBota
    Kjell2 skrev 2018-05-16 13:27:41 följande:

Du gjorde ett misstag med det tog ett tag för dig att inse och erkänna det. Innan dess var du kränkt, ville anmäla, måde superdålig mm.

Du kan heller inte hantera diverse elaka och onödiga kommentarer. Istället ligger du sömnlös och tänker ge bort hunden.

Du säger att du ska sluta skriva i tråden men ändå fortsätter du.

Jobba med dig själv!

Ja, men du vet att det tar mer tid att erkänna när ingen som skriver konstruktiva kritik utan istället 48 åriga människor kastar smuts och bedömer mig istället för att bedöma händelsen, då vill man helst försvara sig även om man gjorde fel.

Ja men gud vilken fel att man är känslig och tar åt sig saker. Men jag förstår att många här har varit här i flera år och har liite skinn på näsan/ 10-20 plus år erfarenhet av arbete/pluggande/mobbning.

Jag väntar på att tråden tas bort så jag kollar lite då och då och svarar på normala kommentarer men jag tänker inte förklara mig en gång till då allt finns i kommentarerna.

Jag har pratat med en hundtränare som kommer på hembesök 22/5, jag ger en sista chans till det här att funka, men som sagt om hon förblir dåligt med ensamheten då är det bäst för henne om hon får komma till en familj eller par som kan ordna med att nån är alltid hemma med henne då jag har inte denna kapacitet och det bara blir jobbigare att ta med henne/ stanna hemma med henne när jag börjar uni.
  • KincsoBota

Ja och Kjell2, där jag kommer ifrån jag känner mina rättigheter och jag har en god vän som är advokat, efter händelsen jag ringde honom och han berättade till mig att det är brott att öppna nån annans bil då detta räknas som stöldförsök?, och att det räknas inte som djurplågeri då jag hade fönsterrutan nere. Nu är detta lag gäller i ungern och det är ett lag som inte känner omständigheterna. Detta samtal med min vän var anledningen att jag ?ville anmäla? men du förstår att ingeting hände varken med bilen eller hunden, och jag är ingen människa som vill stämma en gammal gubbe eller personalen på affären eller affären. Jag vill inte förklara mer kring detta händelse då ingen svar duger till dig.

• Kjell2
    KincsoBota skrev 2018-05-16 13:47:17 följande:

Ja och Kjell2, där jag kommer ifrån jag känner mina rättigheter och jag har en god vän som är advokat, efter händelsen jag ringde honom och han berättade till mig att det är brott att öppna nån annans bil då detta räknas som stöldförsök?, och att det räknas inte som djurplågeri då jag hade fönsterrutan nere. Nu är detta lag gäller i ungern och det är ett lag som inte känner omständigheterna. Detta samtal med min vän var anledningen att jag ?ville anmäla? men du förstår att ingeting hände varken med bilen eller hunden, och jag är ingen människa som vill stämma en gammal gubbe eller personalen på affären eller affären. Jag vill inte förklara mer kring detta händelse då ingen svar duger till dig.

Vad har Ungersk lag med detta att göra?

För att få förståelse för svenska brottalagstiftning bör du läsa Brottsbalken (1962:700), speceillt  2§

• KincsoBota
    Kjell2 skrev 2018-05-16 14:25:41 följande:

Vad har Ungersk lag med detta att göra?

För att få förståelse för svenska brottalagstiftning bör du läsa Brottsbalken (1962:700), speceillt  2§

Men jag vill ju inte läsa lagen, jag bryr mig inte. Hunden mår bra, jag mår bra.

Har du ingeting annat att göra än att skriva här?? :D

Byeeee
  • Anonym (Hallå)
    KincsoBota skrev 2018-05-16 14:51:56 följande:

Men jag vill ju inte läsa lagen, jag bryr mig inte. Hunden mår bra, jag mår bra.

Har du ingeting annat att göra än att skriva här?? :D

Byeeee

Vilket löjligt inlägg.. Låter som en fjortonåring.

Sen kanske det är en idé att lära sig svenska lagar och regler, eller kanske flytta till Ungern och fortsätta utan att bry dig om hur hunden mår. Du hade tur att de inte krossade rutan, vilket måste göras ibland. Jag fattar inte hur det fortfarande kan ske dödsfall av både djur och barn pga folk som lämnar dem i kokheta bilar. Du skrev en tråd och efterfrågar svar, har inte du något bättre att göra än att sitta här och skriva? BYYIIEEE (suck)
  • KincsoBota
    Anonym (Hallå) skrev 2018-05-16 15:02:51 följande:

Vilket löjligt inlägg.. Låter som en fjortonåring.

Sen kanske det är en idé att lära sig svenska lagar och regler, eller kanske flytta till Ungern och fortsätta utan att bry dig om hur hunden mår. Du hade tur att de inte krossade rutan, vilket måste göras ibland. Jag fattar inte hur det fortfarande kan ske dödsfall av både djur och barn pga folk som lämnar dem i kokheta bilar. Du skrev en tråd och efterfrågar svar, har inte du något bättre att göra än att sitta här och skriva? BYYIIEEE (suck)

Men jag har ju sagt flera gånger att jag vet att det var fel handling.

Jag bryr mig om hur hunden mår då jag skrev FLERA gånger att hundtränaren är inblandad för att nån rekommenderade här att hundpsykologen kan vara fel och grejerna till bilen är beställt.

Men du ska inte bestämma vart jag ska flytta eller inte, jag bor var jag vill men jag ska flytta tillbaka eventuellt, ja.

Detta kommentar med lagen jag skrev för att som sagt blev förvånad för att jag tyckte DÅ att jag agerade rätt och tyckte DÅ att de inte hade rätt att bestämma över MIN HUND OCH MIN BIL. Inte deras ansvar tycker jag. Hunden var INTE i fara. Men jag har beställt grejer och kollat upp bättre med hur jag kan göra bäst för hunden.

Jag har ingeting att göra för att jag väntar på att börja universitet och är hemma med hunden för tillfället då jag sagt upp mig från jobbet förra året när hon hade hennes olycka SÄKERT för att jag inte bryr mig.

Vad vill du egentligen???
  • SysterY
    KincsoBota skrev 2018-05-16 12:58:24 följande:

Hej!

Tack för ditt svar!

Det är väl lite onödigt om ni ändå ska omplacera hunden.
  • SysterY
    KincsoBota skrev 2018-05-16 13:47:17 följande:

När det gäller liv och död eller allvarlig skada/sjukdom så är det försvarligt att öppna någons dörr eller bil, även med vold. Ända man då kan straffas med är att man betalar för ev skador på egedomen.
  • molly50
    KincsoBota skrev 2018-05-16 13:00:12 följande:

Jag har läst dina kommentarer och kan inte någonstans se att du har skrivit varför du blev så kränkt över att andra brydde sig om din hund.
    Jag ser bara att du har dragit på dig en offerkofta. Och den klär dig inte särskilt bra.
    Så förklara gärna igen varför du blev kränkt.
    Carpe Diem
  • molly50
    KincsoBota skrev 2018-05-16 13:12:20 följande:

Alla kan vi göra misstag.
    Men de flesta förstår att man inte lämnar ett djur eller ett barn i en bil en varm dag.
    Carpe Diem
  • Loigios
    KincsoBota skrev 2018-05-16 13:00:12 följande:

Intressant att du hävdar att du fått tusentals svar i en tråd med knappt 300 inlägg... Liiiten överdrift va?
Svar på tråden Personalen på butiken öppnar min bil utan min tillstånd sen lämnar den?