• Anonym (Ts)

Fråga om att spärra journaler

Jag vill spärra en del av min journal, det gäller provsvar för när jag va på vårdcentralen kunde dom tydligen se provsvar som är lite privata och som inte ens hade tagits på vc utan på ett helt annat sjukhus i samma län . Jag har beställt en spärrblankett men jag vill bara spärra dom provsvaren inga andra provsvar, Hur ska jag skriva då för att dom inte ska spärra alla provsvar i mina journaler?

• Svar på tråden Fråga om att spärra journaler
  • Anonym (S)
    Anonym (Jag vill också spärra) skrev 2018-05-17 14:16:20 följande:

Jag är också intresserad av att spärra stora delar av min journal. Jag ringde tidigare till spärrtjänst som ljög mig rätt upp i ansiktet om att hon hade spärrat det.

Det borde ju i rimlighetens namn vara min rättighet att få radera oriktigheter i journalen men det verkar svårt.

Vill du spärra eller radera? Två helt olika saker.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2018-05-17 14:47:23 följande:

Vill du spärra eller radera? Två helt olika saker.

Spärra eftersom det inte går att radera journaler. Enligt hon på spärrservice så spärras nya journaler automatiskt när man spärrat journaler i mitt landsting en gång (har aldrig varit på den vårdenheten innan som jag bad dom spärra nu) men tydligen ska det redan finnas en spärr på den?? Hur är det möjligt när jag aldrig varit där tidigare och därmed aldrig bet dom spärra journaler därifrån??
  • Anonym (Jag vill också spärra)
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-17 14:45:19 följande:
    Hade du inte spärrat det då? Dom sa samma till mig för jag spärrade några journaler i mitt landsting för några år sen men så har jag ju haft nya läkarbesök, dom nya läkarbesöken spärras väl inte automatiskt utan man måste väl ringa igen och be dom spärra?
    Jag bad om att få dem spärrade först och sedan raderade. Men nu har jag fått reda på att samma vårdcentral som jag försökt både spärra och radera står kvar som min vårdgivare. Detta har visat sig bli ett stort problem då jag inte kan få till stånd en autismutredning på mig själv eftersom det ända de säger är att d har kontaktat min vårdgivare och att jag ska ta det genom dem. Detta känns riktigt hemskt faktiskt eftersom den förstämda vårdgivaren utsatt mig för felbehandling och vad jag anser är ett övergrepp.  Så jag sitter lite i en rävsax.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag vill också spärra) skrev 2018-05-21 08:53:06 följande:

Jag bad om att få dem spärrade först och sedan raderade. Men nu har jag fått reda på att samma vårdcentral som jag försökt både spärra och radera står kvar som min vårdgivare. Detta har visat sig bli ett stort problem då jag inte kan få till stånd en autismutredning på mig själv eftersom det ända de säger är att d har kontaktat min vårdgivare och att jag ska ta det genom dem. Detta känns riktigt hemskt faktiskt eftersom den förstämda vårdgivaren utsatt mig för felbehandling och vad jag anser är ett övergrepp.  Så jag sitter lite i en rävsax.

Du har rätt att byta vårdcentral. O dom kan spärra journaler men aldrig radera
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-21 09:25:08 följande:
    Du har rätt att byta vårdcentral. O dom kan spärra journaler men aldrig radera
    Hur?

Det är ju också absurt att man inte kan radera sina journaler. De är ju trotts allt mina journaler och om där står felaktigheter så borde jag ha rätt att radera dem. Inte kan man anmäla dem för förtal heller, man känner sig liksom rättslös
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag vill också spärra) skrev 2018-05-21 10:52:27 följande:

Hur?

Det är ju också absurt att man inte kan radera sina journaler. De är ju trotts allt mina journaler och om där står felaktigheter så borde jag ha rätt att radera dem. Inte kan man anmäla dem för förtal heller, man känner sig liksom rättslös

du kontaktar bara en annan vårdcentral tror jag och ber dom skriva in dig. Jag håller med dig
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-21 11:01:41 följande:
    du kontaktar bara en annan vårdcentral tror jag och ber dom skriva in dig. Jag håller med
    Jag är ju redan inskriven hos en annan. Men när jag ringer angående min egenremiss som jag skickat för en autismutredning så säger de att de ska kontakta min vårdgivare. detta gjorde de aldrig så jag ringde igen och fick då reda på att de ringt den andra vårdgivaren som jag trodde jag spärrat och försökt radera. Kan tillägga att sista gången jag talade med den vårdgivaren var för mer än 7 år sedan. Det hela känns jätteobehagligt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag vill också spärra) skrev 2018-05-21 11:12:33 följande:

Jag är ju redan inskriven hos en annan. Men när jag ringer angående min egenremiss som jag skickat för en autismutredning så säger de att de ska kontakta min vårdgivare. detta gjorde de aldrig så jag ringde igen och fick då reda på att de ringt den andra vårdgivaren som jag trodde jag spärrat och försökt radera. Kan tillägga att sista gången jag talade med den vårdgivaren var för mer än 7 år sedan. Det hela känns jätteobehagligt.

Säg till dom att du vill byta vc och skriva ut dig från den gamla och in dig på den nya
  • Anonym (fel)

Men får de titta på sådant utan ditt medgivande? Eller gäller det bara journalanteckningar, dvs inte provsvar? Kanske är olika i olika landsting, men som jag har förstått måste ha ditt medgivande innan de går in och tittar i journalerna.

Skittrist med sammanhållen journalföring för oss som är emot det...

• Anonym (jkj)
    Anonym (Jag vill också spärra) skrev 2018-05-17 14:16:20 följande:

Jag är också intresserad av att spärra stora delar av min journal. Jag ringde tidigare till spärrtjänst som ljög mig rätt upp i ansiktet om att hon hade spärrat det.

Det borde ju i rimlighetens namn vara min rättighet att få radera oriktigheter i journalen men det verkar svårt.

https://www.ivo.se/for-privatpersoner/ansokan-om-journalforstoring/
  • Anonym (jkj)
    Anonym (Jag vill också spärra) skrev 2018-05-21 11:12:33 följande:
    https://www.lawline.se/answers/3657

Också ett bra svar, även om det handlar om något annat.
Svar på tråden Fråga om att spärra journaler