• Anonym (Justdet)

Hur kan man förlåta otrohet?

Jag skulle vilja ha lite andra människors synpunkter på otrohet.

Om premissen är ett monogamt förhållande och en person är systematiskt otrogen - det är alltså inte ett engångstillfälle på "fyllan" eller ett "misstag" med någon som inte betydde något - utan något som pågått under en längre tid - hur kan man som bedragen partner förlåta det?

Om någon systematiskt bedrar, ljuger och undanhåller saker och man får reda på det, hur kan man komma över det och vilja fortsätta?
    Är det på grund av att den otrogna på något vis kan snacka sig ur det, ursäkta sina handlingar och manipulera den bedragna, eller finns det sådan fullständig tillgivenhet och förlåtelse hos somliga att man liksom bara... "släpper det"?
    Vill man fortsätta för att man älskar personen trots dennes handlingar? 

Jag förstår att det finns många skäl att vara otrogen och att alla inte är stöpta i samma form, och att skälen till att förlåta säkert kan vara lika varierade. Men jag har lite svårt att greppa hur man kan förlåta någon som varit otrogen flera gånger.  Hur blev ni som varit otrogna förlåtna och varför förlåter man som bedragen otrohet? 

• Svar på tråden Hur kan man förlåta otrohet?
  • Anonym (man)
    Anonym (Stannar) skrev 2018-05-20 21:08:04 följande:
    Detta är orsaken till att jag är kvar. 
    Hur länge har du levt så?
  • Anonym (Stannar)
    Anonym (L) skrev 2018-05-21 11:03:44 följande:
    Hur är det? Jag menar, hur känns det att vara kvar i nåt som är över?
    Vi lever ihop som vänner eller åtminstone från mitt håll, han har känslor för mig
    Anonym (man) skrev 2018-05-21 11:28:44 följande:
    En vild gissning är att det känns förjävligt men hen gör det för att hen inte vill mista halva sin tid med barnen och väljer att vara "inneboende" i ett dött förhållande mot att hen får träffa sina ungar varje dag istället för varannan vecka och kidsen slipper få sin trygghet krossat och pendla mellan två hem.

Kort sagt hen väljer bort kärlek mot tid och trygghet för deras kids.
    Det känns bara halvjävligt men annars stämmer det bra
    Anonym (man) skrev 2018-05-21 11:29:09 följande:
    Hur länge har du levt så?
    I ungefär två år

• Anonym (L)
    Anonym (Stannar) skrev 2018-05-21 16:35:23 följande:

Vi lever ihop som vänner eller åtminstone från mitt håll, han har känslor för migDet känns bara halvjävligt men annars stämmer det braI ungefär två år

Ok. Känns väldigt sorgligt. Var det du som var otrogen? Vill du inte träffa någon och få och få ge kärlek? Jag skulle inte fixa ett vänskapsförhållande... Barnen märker ju det också, även om man inte tror det.
  • Anonym (Stannar)
    Anonym (L) skrev 2018-05-21 17:03:02 följande:
    Ok. Känns väldigt sorgligt. Var det du som var otrogen? Vill du inte träffa någon och få och få ge kärlek? Jag skulle inte fixa ett vänskapsförhållande... Barnen märker ju det också, även om man inte tror det.
    Nej det var han
    Jo jag vill också träffa någon men bara för sex i så fall, jag tror inte på kärlek eller att det finns män det går att lita på. Tyvärr.
  • Anonym (L)
    Anonym (Stannar) skrev 2018-05-21 21:15:50 följande:

Nej det var han

Jo jag vill också träffa någon men bara för sex i så fall, jag tror inte på kärlek eller att det finns män det går att lita på. Tyvärr.

Ok. Ja, det är ju ditt liv och du väljer detta. Du väljer också att visa dina barn att det är så här man bör leva istället för att lära dem självrespekt. Jag ser det som att du är precis lika feg när du stannar, som din man var när han inte lämnade. Du tror han har känslor för dig, andra än vänskap? Du har fel! Han känner exakt som du och ni slösar bort era liv på detta sorgliga.
  • Anonym (man)
    Anonym (L) skrev 2018-05-21 21:41:10 följande:
    Ok. Ja, det är ju ditt liv och du väljer detta. Du väljer också att visa dina barn att det är så här man bör leva istället för att lära dem självrespekt. Jag ser det som att du är precis lika feg när du stannar, som din man var när han inte lämnade. Du tror han har känslor för dig, andra än vänskap? Du har fel! Han känner exakt som du och ni slösar bort era liv på detta sorgliga.
    Håller inte med alls, folk är oftast otrogna för att de inte vill lämna utan ha både och. Ibland lämnar man inte av feghet, men ibland gör man ett medvetet beslut för att slippa förlora halva tiden med sin kids och slippa rota upp dem.

Du har dock rätt angående att slösa bort sitt liv och angående vad man sätter för exempel för sina barn. Kanske inte att inte stå upp för sig själva eftersom de rätt ofta inte vet vad som hänt. Men de lär sig att ett kärlekslöst och kallt förhållande är normalt och kan ta med sig det i sina egna förhållanden. 

Men att ge upp halva tiden med sina barn och mista halva deras uppväxt, halva deras liv är inget lätt beslut. Det var många år sen jag skilde mig och jag kan fortfarande känna ångest när de går till mamma och vetskapen av hur mycket i deras liv jag går miste om eller känna sorg över hur de plikttroget flyttar fram och tillbaka varje vecka trotts att jag vet att de tycker det är jobbigt. Jag kan absolut förstå varför många väljer att göra så.

Många säger att de skulle göra vad som helst för sina barn. Det här är kanske ett exempel på det. En person ger upp kärlek för sina barns skull, iaf tills de flyttat ut.
  • Anonym (Stannar)
    Anonym (L) skrev 2018-05-21 21:41:10 följande:
    Ursäkta men du känner inte oss och har ingen jävla aning om hur han känner
  • Anonym (L)
    Anonym (Stannar) skrev 2018-05-22 07:58:04 följande:

Ursäkta men du känner inte oss och har ingen jävla aning om hur han känner

Sant, jag känner inte honom. Men du sa precis att du inte litar på män och han har ju verkligen bevisat att han inte går att lita på i och med att han var otrogen, hur kan du då vara så säker på att han har romantiska känslor känslor för dig? Han har säkert väldigt dåligt samvete, mot dig, era barn och med största sannorlikhet mot den han var otrogen med. Han bad om en ny chans och du gav honom den. Klart han säger vad tusan som helst för att må bättre. Har du sagt till honom att du bara har vänskapliga känslor för honom? Eller ljuger du och låtsas annat? Ni gör som ni vill, era liv. Men att det inte är lyckliga liv är ju uppenbart. Och tro mig, era barn märker det.
  • Aurora Borrealis

När folk stannar tror jag det först och främst är p g a andra anledningar; ekonomi i synnerhet, gemensamt ägt hus m.m. Att det är bekvämare att stanna, praktiskt och ekonomiskt bättre.

• Anonym (Ka)
    Anonym (Justdet) skrev 2018-05-20 12:34:22 följande:

Jag är i sitsen att jag börjat tvivla på min partner efter att en annan kille hört av sig till mig. Han säger sig ha träffat min tjej vid ett antal tillfällen under våren men även innan dess och att de haft en romans tillsammans. Jag har lite svårt att förstå det hela då jag litat totalt på min tjej och upplevt att vi har ett bra förhållande sen flera år tillbaka. Jag känner inte den andra killen, han var inte detaljerad i sin beskrivning men ändå kan jag inte släppa det. Han ser bra ut när jag kollade upp honom och min tjej visste vem det var när jag konfronterade henne, men hon verkade förvånad.

Hon säger att det är en kille som hon träffade kortvarigt innan mig då de läste samma utbildning och att hon absolut inte varit med honom medan vi varit tillsammans. Hon säger att han förmodligen är psykiskt instabil och vill förstöra för oss och hittar på allt! Dessutom frågar hon mig nästan retoriskt hur hon skulle hinna vara otrogen när hon klättrar i karriären och tillbringar nästan all sin lediga tid med mig eller våra vänner och när hon älskar mig och inte behöver någon annan. Hon blev väldigt upprörd och arg på mig när jag bad henne förklara hans meddelande. Själv vet jag varken ut eller in.

Jag älskar henne och vill lita på henne, men varför skulle någon påstå detta? Jag vet inte om det går att förlåta om det finns nån sanning i det hela.

Har ni snackat vidare om detta?
    Har hon sagt att dom hade en sexuell relation innan ni träffades?
    Hur länge sedan var det i.s.f.?
    Har dom en yrkesmässig relation idag?

Jag har ju jättesvårt att tro att någon skulle göra sig besvär med att höra av sig till dig, för att typ, tjalla på din partner. Vad skulle han vinna på det, mer än att som hämnd, avslöja att din partner är otrogen. Han bränner ju sina egna broar samtidigt, om han skulle vilja ha din partner istället.

Att hon blev upprörd och arg på dig, istället för att bli arg på honom känns också som att det ligger sanning i hans påstående. Det riktiga hade ju varit att konfrontera honom och fråga varför han sprider lögner om henne.

Om du inte redan gjort det är det nog dags att konfrontera henne igen, för något känns lurt...
  • Anonym (Justdet)
    Anonym (Ka) skrev 2018-05-22 12:02:00 följande:

Har ni snackat vidare om detta?

Har hon sagt att dom hade en sexuell relation innan ni träffades?

Hur länge sedan var det i.s.f.?

Har dom en yrkesmässig relation idag?

Jag har ju jättesvårt att tro att någon skulle göra sig besvär med att höra av sig till dig, för att typ, tjalla på din partner. Vad skulle han vinna på det, mer än att som hämnd, avslöja att din partner är otrogen. Han bränner ju sina egna broar samtidigt, om han skulle vilja ha din partner istället.

Att hon blev upprörd och arg på dig, istället för att bli arg på honom känns också som att det ligger sanning i hans påstående. Det riktiga hade ju varit att konfrontera honom och fråga varför han sprider lögner om henne.

Om du inte redan gjort det är det nog dags att konfrontera henne igen, för något känns lurt...

Ja, vi har pratat lite mer om det. Det är inte så lätt att prata om. De har tydligen haft sex tidigare, ?vid enstaka tillfällen? långt innan vi blev tillsammans och min sambo beskriver att killen var intresserad av henne under utbildningen.

Det är enligt henne ca 4-5 år sedan de träffades. De examinerades båda 2014. De hade vänskaplig kontakt något år utöver det, enligt henne.

Hon säger att hon blev arg och besviken av anledningen att hon trodde jag var tryggare med henne och över att jag ens kan tro något sådant om henne. Denna kille ska ha försökt kontakta henne, men hon har då sagt att hon inte är intresserad och dessutom upptagen. Han verkar inte ha förstått/tagit det bra.

De jobbar inte tillsammans vad jag vet, dock inom samma bransch.

Det är sant att det verkar märkligt att han skulle tjalla på henne om han skulle vilja ha henne för sig själv. Den enda anledningen jag kan se till hans information är att han antingen vill göra mig medveten om att hon (om det är sanning) går bakom ryggen på mig för att han tröttnat på hennes spel, eller att det är precis som hon säger, han mår dåligt och är knäckt över hennes ointresse och gör ett desperat försök... men hur de skulle gynna han vet jag inte. Jag önskar jag visste mer.
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Justdet) skrev 2018-05-22 23:44:39 följande:
    Ja, vi har pratat lite mer om det. Det är inte så lätt att prata om. De har tydligen haft sex tidigare, ?vid enstaka tillfällen? långt innan vi blev tillsammans och min sambo beskriver att killen var intresserad av henne under utbildningen.

Det är enligt henne ca 4-5 år sedan de träffades. De examinerades båda 2014. De hade vänskaplig kontakt något år utöver det, enligt henne.

Hon säger att hon blev arg och besviken av anledningen att hon trodde jag var tryggare med henne och över att jag ens kan tro något sådant om henne. Denna kille ska ha försökt kontakta henne, men hon har då sagt att hon inte är intresserad och dessutom upptagen. Han verkar inte ha förstått/tagit det bra.

De jobbar inte tillsammans vad jag vet, dock inom samma bransch.

Det är sant att det verkar märkligt att han skulle tjalla på henne om han skulle vilja ha henne för sig själv. Den enda anledningen jag kan se till hans information är att han antingen vill göra mig medveten om att hon (om det är sanning) går bakom ryggen på mig för att han tröttnat på hennes spel, eller att det är precis som hon säger, han mår dåligt och är knäckt över hennes ointresse och gör ett desperat försök... men hur de skulle gynna han vet jag inte. Jag önskar jag visste mer.
    Tja..då finns det väl bara två sätt att få reda på om hon talar sant. 
    Antingen fortsätta pressa henne vilket kan bli tröttsamt och kan förstöra mycket,
    eller ta kontakt med honom, tala med honom och få mer kött på benen, eller kanske se om han ljuger. 
    Det sista vill ju inte sambon och det verkar ju lite lurt. Har du frågat henne varför hon inte vill att du skall kontakta honom??
  • Anonym (Ka)

Glömde...
    Du skrev att hon "varit iväg en del med sitt jobb"
    Dom jobbar ju i samma bransch...har det funnits möjligheter för dom att ha träffats då? Kanske på någon konferens eller något annat event??

• Aurora Borrealis

Han är ju ett ex. Alltså varit kär i henne. Kanske fortfarande och kan ha fått för sig att det är på grund av dig som han valdes bort. Men jag vet ju inte. Kan ju vara sant också men vill du ta fajten så säg bara till honom om han kontaktar dig igen: " Hon vill inte ha dig. vi har pratat om det - hon vill inte ha dig. Hej då."

• Anonym (Ka)
    Aurora Borrealis skrev 2018-05-23 00:40:31 följande:

Han är ju ett ex. Alltså varit kär i henne. Kanske fortfarande och kan ha fått för sig att det är på grund av dig som han valdes bort. Men jag vet ju inte. Kan ju vara sant också men vill du ta fajten så säg bara till honom om han kontaktar dig igen: " Hon vill inte ha dig. vi har pratat om det - hon vill inte ha dig. Hej då."

Men det är ju inte det frågan gäller..Ts vill ju känna tillit och kunna lita på sin sambo.
  • Aurora Borrealis
    Anonym (Ka) skrev 2018-05-23 00:45:58 följande:

Men det är ju inte det frågan gäller..Ts vill ju känna tillit och kunna lita på sin sambo.

Svarade på ett inlägg av avsändaren "(justdet)" men glömde citera inlägget...
  • tjooo67

Till alla er bedragna som har stannat med sina partners, är det bra att ni fått veta om otroheten? Jag menar, eftersom ni stannar kanske det hade varit bättre att inte veta? Att ni hade varit lyckligare då?

• Anonym (Ccc)
    tjooo67 skrev 2018-05-23 14:59:23 följande:

Till alla er bedragna som har stannat med sina partners, är det bra att ni fått veta om otroheten? Jag menar, eftersom ni stannar kanske det hade varit bättre att inte veta? Att ni hade varit lyckligare då?

Intressant fråga, hoppas någon som kämpar med tilliten svarar
  • Anonym (Ka)
    tjooo67 skrev 2018-05-23 14:59:23 följande:

Helt amatörmässigt och har själv inte stannat:

Det finns ett talesätt som säger "Lyckligt ovetande" och det kan säkert stämma, men samtidigt finns det en omoral i detta.
    Om man blivit illa behandlad, oberoende på vilket sätt, vill man ju ha reda på det, så man får/kan göra sina egna val hur man skall gå vidare.

Dessutom vid just otrohet blir det en obalans i förhållandet mellan två människor
    som inte är bra i längden. Sen har ju otrohet en tendens att komma fram förr eller senare och då blir saken bara värre.
Svar på tråden Hur kan man förlåta otrohet?