• Anonym (..)

Pengar från arbetsförmedlingen?

Jag har hört att man kan söka bidrag från AF. Men hur funkar det egentligen, Måste man gå någon slags utbildning på AF för att få bidrag ? Och hur går man tillväga då? Krävs det att man har tidigare betyg för att få påbörja utbildningen eller kan man börja utbildningen trots att man inte har några betyg alls ?

• Svar på tråden Pengar från arbetsförmedlingen?
  • Anonym (..)
    Anonym (S) skrev 2018-05-23 11:33:09 följande:

Vad är det som gör att du inte kan börja studera med CSN?

Man måste väl låna pengar vid CSN? vill inte ha massa skulder
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-05-23 11:21:28 följande:

A kassa till att börja med under tiden jag söker jobb. Har man rätt till A kassa om man aldrig haft ett jobb?

Om du aldrig haft ett jobb så har du endast rätt till lägsta ersättningen hos AF/Försäkringskassan. Besök närmaste AF-kontor och skriv in dig och fråga dem vad lägsta ersättningenmigger på just nu. För många år sen var det 225 kr/dag FÖRE skatt, det kan vara högre nu. Man får endast ersättning för vardagar (Månd-Fre) Dvs man kan max få ersättning för 20-23 dagar per månad .
  • Anonym (S)
    Anonym (..) skrev 2018-05-23 11:34:13 följande:

Nej det vill nog ingen som tar studielån. Det är ju dock den absolut vanligaste vägen att gå för att få en utbildning. Hur skulle det se ut om alla fick endast bidrag till att plugga?

En del av CSN är ju bidrag, resten lån. Som troligen är det mest välinvesterade lånet du någonsin kommer ta.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-05-23 11:29:37 följande:

Japp. Men då får man väl inga extra pengar ändå? För dom räknar ju av

Det stämner, det blir samma belopp , Socbidraget blir mindre om ddu får pengar från AF/Fkassan.

Får du Socbidrag nu?
  • Anonym (anonym)

Utbildningar genom AF brukar ligga på MAX 6 månader långa, så man får inga längre utbildningar.

• Anonym (S)

Har du betyg från gymnasiet ts?

I så fall rekommenderar jag dig verkligen att satsa högt. Sök in på någon ordentlig utbildning på högskolan och ta CSN. Du kommer få igen det såå mycket sen genom en god ekonomi och ett jobb du trivs med! Glöm allt vad AF och bidrag heter.

• Anonym (anonym)

Vill du ha en längre utbildning än max 6 månader eller gå någon utbildning som inte AF ordnar,så får man ansöka om CSN.

• Anonym (..)
    Anonym (S) skrev 2018-05-23 11:46:34 följande:

Har du betyg från gymnasiet ts?

I så fall rekommenderar jag dig verkligen att satsa högt. Sök in på någon ordentlig utbildning på högskolan och ta CSN. Du kommer få igen det såå mycket sen genom en god ekonomi och ett jobb du trivs med! Glöm allt vad AF och bidrag heter.

Nej det har jag inte
  • Anonym (S)
    Anonym (..) skrev 2018-05-23 11:49:08 följande:

Nej det har jag inte

Kan du inte läsa upp på komvux eller liknande då? Och få en bra utbildning?
  • riboflavin
    Anonym (S) skrev 2018-05-23 11:52:50 följande:

Kan du inte läsa upp på komvux eller liknande då? Och få en bra utbildning?

TS, jag rekommenderar verkligen att göra som ovanstående säger. Jag gick ut gymnasiet utan slutbetyg, hankade mig fram på ströjobb något år innan jag till slut bestämde mig för att läsa på högskola. Först blev det två terminer på komvux för att bli behörig, under den tiden tog jag studielån som idag är avskriva tack vare att jag tog en högskoleexamen senare. Den som tar studielån för behörighetsgivande studier får dem gradvis avskrivna om de leder till vidare studier. Idag har jag en universitetsutbildning i ryggen, tjänar det dubbla mot jag gjorde tidigare och den lilla summa jag betalar till CSN varje månad märks knappt nu när jag har en vettig inkomst. Mina totala studieskulder motsvarar knappt 3 års ökade totalinkomster så i det stora hela var det en bra investering, och då är jag ändå inte på något sätt extremt välbetald, utan jobbar inom det naturvetenskapliga området med en relativt sparsam lön för att vara akademiker.

Om du inte är intresserad av att studera någon längre tid så tycker jag du ska kika på olika yrkesutbildningar, ges ofta av AF och den som varit arbetslös en längre tid prioriteras. Din handläggare kan hjälpa dig med rätt kontaktpersoner.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (???)
    Anonym (..) skrev 2018-05-23 11:34:13 följande:
    Du vill alltså inte ha skulder och göra rätt för dig och betala tillbaka? Du vill ha socialbidrag och andra bidrag som du absolut INTE behöver betala tillbaka? Du är alltså en parasit?
  • Anonym (anonym 2)

Eftersom du inte jobbat tidigare kan du inte genom bidrag få mer pengar än den norm som gäller för försörjningsstöd om du deltar i någon arbetsmarknadsinsats men genom att att delta eller studera för att få fullständiga betyg från gymnasium så blir du mer anställningsbar dessutom ger studier möjlighet till vidare studier eller möjlighet att gå en arbetsmarknadsutbildning som kräver fullgjort gymnasium. 

Svar på tråden Pengar från arbetsförmedlingen?