Anonym (S) skrev 2018-05-23 11:52:50 följande:
Kan du inte läsa upp på komvux eller liknande då? Och få en bra utbildning?
TS, jag rekommenderar verkligen att göra som ovanstående säger. Jag gick ut gymnasiet utan slutbetyg, hankade mig fram på ströjobb något år innan jag till slut bestämde mig för att läsa på högskola. Först blev det två terminer på komvux för att bli behörig, under den tiden tog jag studielån som idag är avskriva tack vare att jag tog en högskoleexamen senare. Den som tar studielån för behörighetsgivande studier får dem gradvis avskrivna om de leder till vidare studier. Idag har jag en universitetsutbildning i ryggen, tjänar det dubbla mot jag gjorde tidigare och den lilla summa jag betalar till CSN varje månad märks knappt nu när jag har en vettig inkomst. Mina totala studieskulder motsvarar knappt 3 års ökade totalinkomster så i det stora hela var det en bra investering, och då är jag ändå inte på något sätt extremt välbetald, utan jobbar inom det naturvetenskapliga området med en relativt sparsam lön för att vara akademiker.
Om du inte är intresserad av att studera någon längre tid så tycker jag du ska kika på olika yrkesutbildningar, ges ofta av AF och den som varit arbetslös en längre tid prioriteras. Din handläggare kan hjälpa dig med rätt kontaktpersoner.