Anonym (Batman) skrev 2018-06-04 08:37:38 följande:
Du är väldigt duktig på att anta saker du. Jag minns inte att jag någonstans har nämnt att jag inte är med i a-kassan. Vill du dessutom förklara vad som händer med ens SGI när en studerar utan att ta csn? Tror du inte att det var därför jag började jobba igen? Eller ska du nu säga att jag var "dum som inte tog csn?".
Och jag har varit med i facket förut under osäkra anställningsformer, så jag vet hur "säker" en står då. När även fackledaren erkänner att det inte riktigt lönar sig att gå med i facket förrän en fått tillsvidareanställning visar på hur facket har försvagats. Så nej jag är inte dum, du kan peka finger någon annanstans.
Jag antar ingenting, jag går på de bristfälliga uppgifter du ger (som du sedan väljer att fylla på efterhand)
Är du dum nog att studera utan CSN och bli av med din sgi så är det faktiskt helt upp till dig. Jag hade aldrig gjort det. Och dessutom får man studera i väldigt många år i Sverige utan att man utarmar sina möjligheter till CSN stöd (vilket verkade vara din väldigt dumma anledning till att inte utnyttja din rätt till bidrag från CSN)
Fast facket hjälper en visst om det finns någon grund till det, visst att man har lite sämre lagligt skydd som provanställd/inhyrd/whatever men arbetsgivaren får fortfarande inte göra vad som helst..
Men att säga upp en provanställd pga arbetsbrist (trots att det inte egentligen är sant) är inte ett brott.
Är precis samma sak som att man kan gå till HR avdelningen på ett företag och be dem att bli uppsagd pga arbetsbrist om man känner att man vantrivs på jobbet och inte vill åka på karensen man får om man säger upp sig själv.. de flesta arbetsgivare vill inte ha anställda som vantrivs utan brukar göra en sån uppsägning utan problem och man slipper då som arbetstagare säga upp sig själv..