• Mom2be262

    Bok till bebis när vuxen om henne/honom

    Hej! Tänker göra en bok med information om bebisen... ni vet, 1a tanden, 1a ordet, etc etc... sånt som är kul när man blir äldre! Behöver tips och inspiration från er på vad som kan vara kul att veta? Min bebis är 1 månad och det är mycket som hänt men mycket som är uppenbart, typ 1a badet, 1a bilresan etc...

    Vad hade ni velat ha sparat och kunnat läsa om när ni blev äldre och skaffade egna barn?

  • Svar på tråden Bok till bebis när vuxen om henne/honom
  • Almina

    Fot- och handavtryck tycker jag är gulligt.

    Sen kan det ju vara kul, kanske mest för att jämföra lite om man själv får barn, när man tex började krypa, sitta, stå och gå. Vilket som var första ordet och när det var. Så småningom också roliga saker de säger och roliga ord de använder för saker. Annars är ju foton och gärna även lite filmklipp roligt. Min son (som nu är 5 år) älskar att se bilder och filmer från när han var bebis

    Hur man bodde kan ju också vara lite kul. Vad man sov i och vad man hade för kläder. Men det visar sig ju ofta på foton Vad bebisen gillar att leka med.

    Andra namnförslag kan också vara kul att veta. Smeknamn, även när bebisen låg i magen.

  • Mom2be262
    Almina skrev 2018-05-25 12:36:11 följande:

    Fot- och handavtryck tycker jag är gulligt.

    Sen kan det ju vara kul, kanske mest för att jämföra lite om man själv får barn, när man tex började krypa, sitta, stå och gå. Vilket som var första ordet och när det var. Så småningom också roliga saker de säger och roliga ord de använder för saker. Annars är ju foton och gärna även lite filmklipp roligt. Min son (som nu är 5 år) älskar att se bilder och filmer från när han var bebis

    Hur man bodde kan ju också vara lite kul. Vad man sov i och vad man hade för kläder. Men det visar sig ju ofta på foton Vad bebisen gillar att leka med.

    Andra namnförslag kan också vara kul att veta. Smeknamn, även när bebisen låg i magen.


    Ja tack för tipsen, kul att veta namnförslag och sånt från innan hon föddes :) funderade också på fotavtryck men vet inte riktigt hur jag ska få in det i boken sen... den lär bli digitalt gjord (som en fotobok med text) och kan inte göra den än med tanke på att hon bara är en månad haha så hur ska jag få in avtrycken... kanske kan göra en separat bok med bara handavtryck och fotavtryck? Månad för månad... undrar vart man köper de...
  • Almina

    Gör avtrycken på ett papper så kan du scanna in dem (eller fotografera av med digitalkamera).

    Gör några extra avtryck att använda som tavla och/eller om du vill göra en hel bok med dem

    Du kan ju också skaffa en låda att samla lite minnen i (första plaggen, första skorna, första tappade tanden och liknande). Där kan du ju även ha avtrycken (kanske tom att dekorera lådan med!).

  • Almina

    Sen kan det ju vara mysigt att skriva som små brev till barnet. Lite om hur bebisen är just nu, vad som är extra intressant osv. Men också att skriva lite om när du och pappan träffades. Kanske något om vägen till att ni fick barn. Kan även vara kul med lite om er egen barndom och ungdomstid. Och lite om era egna föräldrar.

  • Mom2be262
    Almina skrev 2018-05-25 14:02:15 följande:

    Sen kan det ju vara mysigt att skriva som små brev till barnet. Lite om hur bebisen är just nu, vad som är extra intressant osv. Men också att skriva lite om när du och pappan träffades. Kanske något om vägen till att ni fick barn. Kan även vara kul med lite om er egen barndom och ungdomstid. Och lite om era egna föräldrar.


    Ja om hur vi träffades etc va ju perfekt! Tack !
  • Mom2be262
    Mom2be262 skrev 2018-05-25 14:24:50 följande:

    Ja om hur vi träffades etc va ju perfekt! Tack !


    Oromantiskt dok, bara genom en kompis men ska nog få till det ändå :D
  • telly

    Hur graviditeten var, första gången ni såg henne på ultraljud osv.

    Bilder på alla vänner och bekanta som träffade/höll henne första gången.

    Första promenaden, badet, sängen, bodyn osv.


    BF feb 2018
  • Anonym (F)

    Jag har en sån bok om mig som mina föräldrar gjorde. Det jag tycker är roligast är alla vardagsfoton och med små berättelser bredvid som förklarar vad som händer på bilderna. Det är extra roligt med foton och beskrivningar på små egenheter man hade och brukade göra, och även vad ens föräldrar brukade göra. Där är t.ex. ett uppslag som heter "mamma väljer ett foto" och "pappa väljer ett foto" och då har båda valt foton på mig med min andra förälder och skrivit till, t.ex. "Här skulle pappa natta dig, men gissa vem av er som somnade först...". Hehe

  • OlgaElvira

    När mina barn själva fick barn (det var då det blev riktigt intresserade) satte jag samma ett fotoalbum med bilder, teckningar, kommentarer, över hela deras barndom upp till det de flyttade hemifrån, undvek dock bilder på deras tillfälliga flickvänner. Det var. Ögon som uppskattades. Men det som de uppskattade allra mest var att jag inledde med några bilder på deras mor-/ och farföräldrar och lite historia om hur de träffats samt bilder på oss föräldrar som barn, unga och vuxna.

    De hade nu sin släkthistoria två generationer tillbaka dokumenterad i bilder och text. Så börja samla redan nu, intervjua dina föräldrar och dina mor-/farföräldrar om du fortfarande har dem i livet.

  • OlgaElvira

    När mina barn själva fick barn (det var då det blev riktigt intresserade) satte jag samma ett fotoalbum med bilder, teckningar, kommentarer, över hela deras barndom upp till det de flyttade hemifrån, undvek dock bilder på deras tillfälliga flickvänner. Det var något som verkligen uppskattades. Men det som de värdesatte allra mest var att jag inledde med några bilder på deras mor-/ och farföräldrar och lite historia om hur de träffats samt bilder på oss föräldrar som barn, unga och vuxna.

    De hade nu sin släkthistoria två generationer tillbaka dokumenterad i bilder och text. Så börja samla redan nu, intervjua dina föräldrar och dina mor-/farföräldrar om du fortfarande har dem i livet.

Svar på tråden Bok till bebis när vuxen om henne/honom