• Anonym (Arg)

Får soc göra utredning på ofött barn?

Får soc göra utredning på ett barn som inte är född än och ligger i sin mammas mage efter orosanmälan? Det är väl inte lagligt

• Svar på tråden Får soc göra utredning på ofött barn?
  • Anonym (jo)
    Anonym (Arg) skrev 2018-05-29 20:24:32 följande:
    Men hur kommer det sig då att vissa får chans att visa att dom kan ta hand om barnet medans vissa inte får en endaste chans?
    För att det handlar om individer naturligtvis! Det är ofta väldigt tydligt för utomstående hur föräldrarna brister i sitt föräldraskap och då fattar man direkt att det inte finns chans att det blir bättre. Och i andra mer tveksamma fall ger man mamman en chans att visa att de klarar att ta hand om barnet. 
  • Anonym (jo)
    Anonym (Arg) skrev 2018-05-29 22:01:27 följande:
    Nej dom allra flesta mammor kan ta väl hand om sina barn. Hur många kan ta hand om någon annans unge bättre än modern själv? Blir nog rätt jobbigt för dom i längden . Och mammor utvecklar dessutom starka band och modersinstinkt till barnet redan när dom är gravida
    Ja, de allra flesta mammor kan ta hand om sina barn och får då inte heller sina barn omhändertagna. Det finns många som är lämpade att ta hand om barn som inte är deras biologiska, både som familjehem och adoptivföräldrar eller släktingar till barnet. Inga konstigheter.

Att mammor utvecklar starka band kan aldrig sättas före barnets rättighet att ha en trygg uppväxt.
  • Anonym (jo)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-29 21:00:05 följande:
    Fast forskningen visar ju på att det överlag går sämre för fosterbarn.
    Och det kan ju bero på väldigt många olika faktorer. Min erfarenhet inom barnsjukvården är att omhändertagande och andra insatser görs alldeles för sent. Skadan är redan skedd. 

En del barn/ungdomar omhändertas också på grund av egna problem med tex droger och det är svårt att vända skutan för en tonåring som hamnat på glid.

Men ett barn som omhändertas redan som spädbarn, hamnar i ett kärleksfullt hem och får chans till en trygg uppväxt har nog lika goda förutsättningar som vilket annat tryggt och älskat barn som helst. Att jämföra med ett barn som får stanna hos en missbrukande mamma som försummar barnets behov såväl kroppsligt som känslomässigt.
  • Anonym (va)
    Anonym (Arg) skrev 2018-05-29 20:54:48 följande:
    Det är en bekant som säger att hon gjort en orosanmälan och nej jag har inte blivit meddelad om det
    Jag förstår inte vad du är så arg över? En bekant till dig har sagt att hon ska göra en orosanmälan rörande ditt ofödda barn? Vem som helst kan anmäla vad som helst, det finns ingenting du kan göra någonting åt, i Sverige har vi en mentalitet som säger att det är bättre att anmäla för mycket än för lite. Dock betyder ju inte det att socialen kommer att starta en utredning, eller ens lägga ner mer tid än möjligen ett telefonsamtal. Så förstår faktiskt inte varför du är så arg? Eller ja, arg på din bekant kan jag förstå om du är, men varför är du arg på soc och lagarna i sverige? Du vet väl inte ens om din bekant har gjort en anmälan eller inte?
  • Bjoer
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-29 21:00:05 följande:
    Fast forskningen visar ju på att det överlag går sämre för fosterbarn.
    Givetvis, men inte för att de placeras i fosterhem, utan för att de var tvugna att placeras i fosterhem.
  • Bjoer
    Anonym (Arg) skrev 2018-05-29 22:01:27 följande:
    Nej dom allra flesta mammor kan ta väl hand om sina barn. Hur många kan ta hand om någon annans unge bättre än modern själv? Blir nog rätt jobbigt för dom i längden . Och mammor utvecklar dessutom starka band och modersinstinkt till barnet redan när dom är gravida
    Fast soc. utreder inte de flesta mammor, så vad de flesta mammor klarar av är rätt irrelevant.
  • Anonym (asdf)
    Bjoer skrev 2018-05-30 10:54:40 följande:

Givetvis, men inte för att de placeras i fosterhem, utan för att de var tvugna att placeras i fosterhem.

Har du något belägg för det. För om jag förstått det rätt så går det sämre för både fosterbarn och adoptivbarn. En troligt förklaring är att det är ett trauma att växa upp "rotlös" och bortkopplad från sin biologiska familj och släkt. En annan förklaring skulle kunna vara foster- och adoptivföräldrar satsar mindre på sina barn än vad biologiska föräldrar gör (om man jämför liknande förutsättningar).
  • Anonym (jo)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-30 13:28:48 följande:
    Har du något belägg för det. För om jag förstått det rätt så går det sämre för både fosterbarn och adoptivbarn. En troligt förklaring är att det är ett trauma att växa upp "rotlös" och bortkopplad från sin biologiska familj och släkt. En annan förklaring skulle kunna vara foster- och adoptivföräldrar satsar mindre på sina barn än vad biologiska föräldrar gör (om man jämför liknande förutsättningar).
    Fast återigen kan du inte jämföra med vanliga barn som lever i ett tryggt hem med kärleksfulla föräldrar för orsaken till rotlösheten går inte att bortse ifrån.

Om du istället jämför placerade barn med barn som fått stanna i ett otryggt hem så får du nog mer rättvisande siffror. Eller jämför adoptivbarn med barn som bor hela uppväxten på barnhem eller som föräldralösa i slummen.

Adoptivbarn bor ofta på barnhem upp till ett år innan de kommer till en famij, det är ju egentligen alldeles för lång tid utan trygga anknytningspersoner. Samma med omhändertagna barn, de får ofta leva en period i otrygghet innan omhändertagandet sker och skadan är redan skedd.

Det är klart att det kan vara ett svårt trauma att mista sin familj. Men det kan vara ett ännu värre trauma att växa upp med föräldrar som inte tillgodoser behoven eller med ren misshandel och grav försummelse.

Och visst finns det både familjehem och adoptivhem som brister men att låta barn växa upp i svår otrygghet eller ren misär kan ju aldrig någonsin vara ett fullgott alternativ. 
  • Anonym (asdf)
    Anonym (jo) skrev 2018-05-30 13:36:11 följande:

Fast återigen kan du inte jämföra med vanliga barn som lever i ett tryggt hem med kärleksfulla föräldrar för orsaken till rotlösheten går inte att bortse ifrån.

Om du istället jämför placerade barn med barn som fått stanna i ett otryggt hem så får du nog mer rättvisande siffror. Eller jämför adoptivbarn med barn som bor hela uppväxten på barnhem eller som föräldralösa i slummen.

Adoptivbarn bor ofta på barnhem upp till ett år innan de kommer till en famij, det är ju egentligen alldeles för lång tid utan trygga anknytningspersoner. Samma med omhändertagna barn, de får ofta leva en period i otrygghet innan omhändertagandet sker och skadan är redan skedd.

Det är klart att det kan vara ett svårt trauma att mista sin familj. Men det kan vara ett ännu värre trauma att växa upp med föräldrar som inte tillgodoser behoven eller med ren misshandel och grav försummelse.

Och visst finns det både familjehem och adoptivhem som brister men att låta barn växa upp i svår otrygghet eller ren misär kan ju aldrig någonsin vara ett fullgott alternativ. 

Barn har rätt till sina föräldrar. Och staten ska ha jävligt mycket på fötterna för att kunna motivera att beröva barn dem. Men kanske menar du samma sak?
  • Anonym (jo)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-30 13:44:34 följande:
    Barn har rätt till sina föräldrar. Och staten ska ha jävligt mycket på fötterna för att kunna motivera att beröva barn dem. Men kanske menar du samma sak?
    Det håller jag fullständigt med om. 

Och i såna här trådar på FL låter det ju som att soc tar ungar från föräldrarna till höger och vänster, men så är inte den verklighet jag ser inom barnsjukvården.

Av alla anmälningar jag gjort de senaste 10 åren (ca 20 st) så har min oro för barnets väl och hälsa varit mycket stor. I endast två fall gjorde soc ett omhändertagande och de barnen har idag ett fantastiskt liv jämfört med tidigare. I de andra fallen erbjöds föräldrarna frivilliga insatser och tackade nej och barnen befinner sig fortfarande i en situation där de far illa på olika sätt. 

Varje omhändertagande ska kunna motiveras väldigt starkt. Men ibland önskar jag att valet att inte omhänderta eller ta till tvingande åtgärder skulle motiveras lika starkt. Det är plågsamt att stå vid sidan av och se på när barn far illa och soc inte gör någonting öfr att förbättra situationen trots anmälningar.
  • phillipha
    Anonym (Arg) skrev 2018-05-29 20:24:32 följande:

Men hur kommer det sig då att vissa får chans att visa att dom kan ta hand om barnet medans vissa inte får en endaste chans?

För att tyvärr finns det allt för många outbildade människor som fortfarande jobbar innan socialtjänsten. Det jag skrev i mitt tidigare inlägg är så man SKA agera. Sen kan det finns andra bakomliggande orsaker till varför socialtjänsten har gjort sin bedömning.

Kan du berätta vad det är som hänt dig och varför du är så arg så kanske någon (jag ex) kan hjälpa dig?
  • Anonym (jo)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-30 13:44:34 följande:
    Det är inte heller givet att barnen och föräldrarna förlorar varandra helt bara för att barnet blir omhändertaget. Man försöker alltid behålla kontakten där det är möjligt och det finns alltid en plan för att återföra barnet till föräldrarna om det är möjligt.

Tyvärr bidrar även det till barnets otrygghet om det återförs till föräldrarna, föräldrarna fallerar igen, barnet omhändertas igen osv. Umgänge med föräldern gagnar inte heller alltid barnet men man brukar alltid försöka att kontakten mellan barn och föräldrar bibehålls.
  • Anonym (jo)
    phillipha skrev 2018-05-30 13:51:53 följande:
    För att tyvärr finns det allt för många outbildade människor som fortfarande jobbar innan socialtjänsten. Det jag skrev i mitt tidigare inlägg är så man SKA agera. Sen kan det finns andra bakomliggande orsaker till varför socialtjänsten har gjort sin bedömning.

Kan du berätta vad det är som hänt dig och varför du är så arg så kanske någon (jag ex) kan hjälpa dig?
    Outbildade personer som arbetar med barnutredningar på socialtjänsten? Vart förekommer det?
  • Bjoer
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-30 13:28:48 följande:
    Inget av det du säger säger emot det jag skrev. Som "jo" skriver, du kan inte jämföra med barn från hälsosamma kärnfamiljer, utan du får jämföra med hur det hade gått för samma barn om det INTE hade fått ett fosterhem eller blivit adopterade. Dvs, hur hade det gått för dem ifall de bott kvar hos missbrukande föräldrar eller om de bott kvar på barnhemmet.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (jo) skrev 2018-05-30 13:52:53 följande:

Det är inte heller givet att barnen och föräldrarna förlorar varandra helt bara för att barnet blir omhändertaget. Man försöker alltid behålla kontakten där det är möjligt och det finns alltid en plan för att återföra barnet till föräldrarna om det är möjligt.

Tyvärr bidrar även det till barnets otrygghet om det återförs till föräldrarna, föräldrarna fallerar igen, barnet omhändertas igen osv. Umgänge med föräldern gagnar inte heller alltid barnet men man brukar alltid försöka att kontakten mellan barn och föräldrar bibehålls.

Vad är det för barn vi prarar om? Barn som bor i missbrukarhem, inte får mat hemma och utsätts för våld och övergrepp?
  • Anonym (jo)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-30 14:43:38 följande:
    Vad är det för barn vi prarar om? Barn som bor i missbrukarhem, inte får mat hemma och utsätts för våld och övergrepp?
    Till exempel.

Eller där föräldrarna inte sköter barnets sjukdom så att de lider skada av det. Eller där föräldrar hittar på sjukdomssymtom som barnet inte har (Munchhausen by proxy). Eller där föräldrarna själva är så svagbegåvade att de inte kan ta hand om sig själva och än mindre ett barn. 
  • Anonym (Vad känner)

Vad känner din kompis oro för?

• phillipha
    Anonym (Arg) skrev 2018-05-29 20:26:39 följande:

På vilket sätt utreder man föräldrarna och vad är isåfall syftet med det om det är omsorgsförmågan om barnet man anmält?

Alltså eftersom barnet inte är fött än finns det ju ingen föräldraförmåga att titta på men man bör hålla samtal kring det som anmälan handlar om. Ex om anmälaren är orolig över att den blivande mamman dricker väldigt mycket alkohol även under graviditeten så handlar samtalen om det. De fall där det är som i Ts kan mamman och barnet bli placerade på utredningsboende tillsammans där det finns personal som utreder mammans föräldraförmåga.

Vad är det du blivit anmäld för?
Svar på tråden Får soc göra utredning på ofött barn?