• Genne

När berätta stt man är gravid?

När har ni berättat för de närmaste (föräldrar och syskon etc.) att ni har varit gravida?

Jag upplever det så jobbigt att försöka komma med undanflykter till att inte äta eller dricka vissa saker och vill samtidigt inte riskera att försäga mig för tidigt.

• Svar på tråden När berätta stt man är gravid?
  • Utvandraren2

Jag berättade för chefen i v8 för att jag mådde illa och blev deltidssjukskriven.

I v 11 åkte företaget på gruppresa med champagneprovning. Så då kände jag att det var enklast att berätta. Många vet att jag är en riktig champagnenörd, så det hade blivit spekulationer ändå.

Hade det inte varit för resan hade jag inte sagt något förrens folk frågat eller det hade synts tydligt.

• Jsv17

Då jag var knubbig och inte dricker alkohol i vanliga fall och varvar mellan kaffe och te normalt så skulle jag nog kunnat dölja det väldigt länge om jag velat.

Mannen berättade för sina föräldrar en dag efter jag plussat (han var så glad och kunde inte hålla sig) mina föräldrar fick veta 3 dagar efter sedan blev det min bror och hans fru i v7 då de outade sin egen graviditet, hon låg 5 veckor före, då berättade vi för dem då vi blev glada att kusinerna skulle bli så nära i ålder. Resten av familj och vänner berättade vi för efter kub, och på jobbet väntade jag till efter rul. Sociala medier och sånt väntade vi med till typ v.25.

Jag tycker man ska berätta som man vill, det finns ingen tidpunkt som är för tidig eller för sent om det känns rätt för dig.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Mullbär

Min fundering är om man behöver (ja men det är klart man inte MÅSTE men jag är väldigt artig o hänsynstagande) berätta för likvärdiga familjemedlemmar vid samma tillfälle.. Tex då våra mödrar... Vi känner båda att vi skulle vilja hålla på vår "hemlighet" ganska länge (när vi väl plussar alltså).. Men tänker att jag som kvinna kanske skulle vilja berätta för min mamma tidigare, än vad vi skulle vilja berätta för hans mamma som dessutom bor i ett annat land + de är väldigt skvallriga så berättar vi för henne vet resten av hans familj garanterat samma dag (det kommer bli första barnbarnet liksom).. Så ja, principiellt tycker jag att blivande mormor o farmor borde få veta samtidigt, men av praktiska skäl.. Och kanske emotionella.. Så skulle jag inte ha något emot, kanske, om min mamma fick veta först, och tidigast... Men är det rättvist? Obestämd

• Utvandraren2
    Mullbär skrev 2018-06-01 00:52:32 följande:

Min fundering är om man behöver (ja men det är klart man inte MÅSTE men jag är väldigt artig o hänsynstagande) berätta för likvärdiga familjemedlemmar vid samma tillfälle.. Tex då våra mödrar... Vi känner båda att vi skulle vilja hålla på vår "hemlighet" ganska länge (när vi väl plussar alltså).. Men tänker att jag som kvinna kanske skulle vilja berätta för min mamma tidigare, än vad vi skulle vilja berätta för hans mamma som dessutom bor i ett annat land + de är väldigt skvallriga så berättar vi för henne vet resten av hans familj garanterat samma dag (det kommer bli första barnbarnet liksom).. Så ja, principiellt tycker jag att blivande mormor o farmor borde få veta samtidigt, men av praktiska skäl.. Och kanske emotionella.. Så skulle jag inte ha något emot, kanske, om min mamma fick veta först, och tidigast... Men är det rättvist? 

Jag berättade för mamma strax efter jag plussat. Det har jag alltid tänkt göra. Så fick min syster och pappa såklart veta det de med. Är första barnbarnet.

Svärföräldrarna fick veta i v12. Det är inte deras första barnbarn. I mitt fall är det ju min familj som bor i ett annat land, men jag har tät kontakt med mamma, så hade känts konstigt att inte berätta. Vi sa inget till svärmor om när vi berättat för mina föräldrar. Det har de inget med att göra.

Jag är också väldigt hänsynstagande, men när det gäller sånt här måste man göra som man själv känner tycker jag.
  • Jsv17
    Mullbär skrev 2018-06-01 00:52:32 följande:

Min fundering är om man behöver (ja men det är klart man inte MÅSTE men jag är väldigt artig o hänsynstagande) berätta för likvärdiga familjemedlemmar vid samma tillfälle.. Tex då våra mödrar... Vi känner båda att vi skulle vilja hålla på vår "hemlighet" ganska länge (när vi väl plussar alltså).. Men tänker att jag som kvinna kanske skulle vilja berätta för min mamma tidigare, än vad vi skulle vilja berätta för hans mamma som dessutom bor i ett annat land + de är väldigt skvallriga så berättar vi för henne vet resten av hans familj garanterat samma dag (det kommer bli första barnbarnet liksom).. Så ja, principiellt tycker jag att blivande mormor o farmor borde få veta samtidigt, men av praktiska skäl.. Och kanske emotionella.. Så skulle jag inte ha något emot, kanske, om min mamma fick veta först, och tidigast... Men är det rättvist? 

Nej man behöver inte berätta samtidigt, här fick ju svärföräldrarna veta först då min man har ett väldigt nära band till sina föräldrar och de pratar i telefon varje dag (de bor i en annan stad) så han kunde inte låta bli (och jag tyckte det var helt ok) sen fick ju mina föräldrar veta bara ett par dagar senare. Oavsett hur vi gör med svärföräldrarna kommer jag alltid berätta ganska omgående för min mamma, att det blev ett par dagar är för att jag ville berätta när vi träffades face to face (dom bor vi nära och träffar minst en gång i veckan) jag sa inget till dom om att svärföräldrarna redan visste det behöver man ju inte säga så är ingen trampad på tårna. Det blev lite olika med alla och det berodde på att jag ville berätta när vi träffades, sedan när det blev ganska officiellt efter kub så gick ju djungeltrumman i min stora släkt så då visste de flesta rätt snabbt
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • sobrio88

Vi berättade för familjen ca 2 veckor efter plusset på båda barnen (första var väl runt v 7 och andra runt v 9 tror jag).

Men jag tror sambon berättade för sin familj om sitt första barn när mamman var i typ 6 månaden för han vågade inte innan (stor åldersskillnad på honom och exet). Men då lär inte hon haft mycket till mage mot en annan som såg ut som en flodhäst tidigt

• Mullbär
    Utvandraren2 skrev 2018-06-01 01:50:18 följande:
    Jag berättade för mamma strax efter jag plussat. Det har jag alltid tänkt göra. Så fick min syster och pappa såklart veta det de med. Är första barnbarnet.

Svärföräldrarna fick veta i v12. Det är inte deras första barnbarn. I mitt fall är det ju min familj som bor i ett annat land, men jag har tät kontakt med mamma, så hade känts konstigt att inte berätta. Vi sa inget till svärmor om när vi berättat för mina föräldrar. Det har de inget med att göra.

Jag är också väldigt hänsynstagande, men när det gäller sånt här måste man göra som man själv känner tycker jag.
    Jsv17 skrev 2018-06-01 04:39:57 följande:
    Nej man behöver inte berätta samtidigt, här fick ju svärföräldrarna veta först då min man har ett väldigt nära band till sina föräldrar och de pratar i telefon varje dag (de bor i en annan stad) så han kunde inte låta bli (och jag tyckte det var helt ok) sen fick ju mina föräldrar veta bara ett par dagar senare. Oavsett hur vi gör med svärföräldrarna kommer jag alltid berätta ganska omgående för min mamma, att det blev ett par dagar är för att jag ville berätta när vi träffades face to face (dom bor vi nära och träffar minst en gång i veckan) jag sa inget till dom om att svärföräldrarna redan visste det behöver man ju inte säga så är ingen trampad på tårna. Det blev lite olika med alla och det berodde på att jag ville berätta när vi träffades, sedan när det blev ganska officiellt efter kub så gick ju djungeltrumman i min stora släkt så då visste de flesta rätt snabbt

Ni har båda en god poäng i att man inte behöver berätta när de andra fick veta! Är så rädd att nån ska känna sig utanför o bli avundsjuk o så. Var jättenojig inför vi skulle gifta oss också hehe. Härligt att ni båda berättade så tidigt också <3
  • Anonym (C)
    Genne skrev 2018-05-30 18:58:43 följande:

När har ni berättat för de närmaste (föräldrar och syskon etc.) att ni har varit gravida?

Jag upplever det så jobbigt att försöka komma med undanflykter till att inte äta eller dricka vissa saker och vill samtidigt inte riskera att försäga mig för tidigt.

Vi berättade det för våra föräldrar och syskon i vecka 6-7 (två veckor efter att jag plussat). Därefter har jag berättat för de närmsta vännerna. Läskigt, men känner att jag gärna har stöd om något skulle hända. På jobbet kommer jag berätta efter KUB v. 13 om allt ser bra ut såklart. Blir lite märkligt att komma tillbaka efter semestern och då inte träffat vissa kollegor på 7-8 veckor Hurvida vi går ut med det på sociala medier beror helt och hållet på hur jag mår och hur allt går såklart. Tycker att man berättar när man själv känner sig redo, om man vill ha stöd eller om man vill hålla det lite som en hemlighet. Mysigt det också, att bara vara två i hela världen om att veta om att ett nytt litet liv är på g. 
  • McSlemmy

Vi berättade på en gång för våra respektive föräldrar då vi har nära relationer med dem.

Då vi kämpat länge och gjort ivf kändes det rätt naturligt att involvera dem på en gång. Värst att jag började kräkas dygnet runt dagen efter plusset så har varit lite svårt att dölja för andra runtom oss.

Berättade det för alla efter vårat tidiga ul i v.10 då allt såg perfekt ut.

Äggbert: Coming this december
  • stragge

Vi berättade dagen efter vi plussat för våran familj + närmsta vänner haha. Kunde inte hålla oss ;)

• Anonym (Bebis)

Berättade för chef v15 för dom skulle ha chans att planera sommaren.

Efter ultraljudet till övriga.

Svar på tråden När berätta stt man är gravid?