Privat hyreskontrakt vs skatteverket
Om en släkting vill att man skriver ett privat hyreskontrakt för att undvika att KF drar pengar, innebär det att t ex jag kan bli skyldig att betala skatt på en hyra som faktiskt inte existerar eller ens betalas?
Om en släkting vill att man skriver ett privat hyreskontrakt för att undvika att KF drar pengar, innebär det att t ex jag kan bli skyldig att betala skatt på en hyra som faktiskt inte existerar eller ens betalas?
Nej, skatteverket intresserar sig enbart för pengar som faktiskt betalas in.
Däremot så är det ju brottsligt att undanhålla pengar för kronofogden så om du medvetet hjälper släktingen begå brott så kan du råka illa ut.
Nej, skatteverket intresserar sig enbart för pengar som faktiskt betalas in.
Däremot så är det ju brottsligt att undanhålla pengar för kronofogden så om du medvetet hjälper släktingen begå brott så kan du råka illa ut.
Nu ska vi inte hitta på egna sanningar.
Ja, skatteverket kan absolut bli intresserad av de inkomster man får av hyra. Så den inkomsten kan vara skattebelagt.
Nej, det är INTE brottsligt att undanhålla pengar från kronofogden. Du får gärna hänvisa till lagparagrafen och även brottsmål
Nej, inte brottsligt. Däremot kan t,ex kronofogden inte ta hänsyn till kontraktet om de anser att det inte är korrekt.
Du lär ju behöva skatta för din (påhittade) hyresinkomst..?