• Meliiiiiii

Doppler skadlig för foster?

Det är så att jag omkring vecka 10 gjorde ett misstag och beställde en doppler... (orolig av mig) hittade hjärtat precis två veckor sen och har använt den lite då och då sen dess, och endast lyssnat max 1 minut på hjärtat...

Jag var då väldigt omedveten om det potentiella risker om hur barnet kan påverkas osv.. Men det värsta är att jag ibland lyssnar ändå såfort jag är orolig och så mår jag dåligt I efterhand...

I morse (vecka 14+0) upptäckte jag att proben som man har över magen när jag sökte efter hjärtljuden... Blev varm? Jag vet att den ska ge ifrån sig en liten mängd men ska väl inte kunna känna det? De kändes pytteliten varmt på magen... Sen tog jag fingret på den och den kändes varmare än vanligt. Hittade hjärtljuden och fick för mig att de lät annorlunda... Skagen var ungefär lika mycket som det brukar (141 I minuten ibland högre) men kändes som att det lät mycket fortare eller snabbare... 15 sekunder. Är rädd att jag Skadat mitt barn.. Eller att jag råkat få vatten på den eller att doppler ger sig från felaktig värme...

Hatar att det är helg, annars hade jag ringt min bm... Vad tror ni?

• Svar på tråden Doppler skadlig för foster?
  • Mascaraklumpar

Den värmeutveckling som genereras från apparaten i sig till följd av att den drivs av el, är skild från den värmeutveckling som kan genereras av ljudvågor av vissa frekvenser. Att dopplern blir varm innebär inte automatiskt att fostret utsätts för en temperaturökning, och att dopplern inte blir varm innebär inte automatiskt att embryot inte utsätts för en temperaturökning.

Vetenskapligt kan man bevisa att något är farligt, men man kan aldrig bevisa att något är ofarligt. Väldigt många misslyckade försök att bevisa att något är farligt kan däremot tala för att det är ofarligt. När det gäller dopplers och ultraljud så finns det inget som talar för att de skulle vara skadliga (de som tror att ett tidsmässigt samband mellan andelen vänsterhänta i befolkningen och användandet av ultraljud skulle stå för någonting får gärna dels läsa på om hur synen på vänsterhänthet förändrats de senaste 50 åren och dels kolla in den hysteriskt roliga webbsidan nedan). Däremot har inte "väldigt många" studier gjorts på dopplers för hembruk och nyare ultraljudsapparatur, och därför avråder man från användande av dem då det inte är medicinskt motiverat. Teoretiskt är det osannolikt att de skulle vara farliga, men när man går ut med allmänna rekommendationer vill man gärna basera dem på vad som faktiskt är visat i praktiken.

Jag vet inte om du har mycket problem med oro och ångest i allmännhet eller om det bara gäller detta, men upplever du oron som besvärande och något som tar upp mycket av din tid så tycker jag att du ska söka på VC för det.

www.tylervigen.com/spurious-correlations

• JLES
    Meliiiiiii skrev 2018-06-02 09:32:10 följande:

Det är så att jag omkring vecka 10 gjorde ett misstag och beställde en doppler... (orolig av mig) hittade hjärtat precis två veckor sen och har använt den lite då och då sen dess, och endast lyssnat max 1 minut på hjärtat...

Jag var då väldigt omedveten om det potentiella risker om hur barnet kan påverkas osv.. Men det värsta är att jag ibland lyssnar ändå såfort jag är orolig och så mår jag dåligt I efterhand...

I morse (vecka 14+0) upptäckte jag att proben som man har över magen när jag sökte efter hjärtljuden... Blev varm? Jag vet att den ska ge ifrån sig en liten mängd men ska väl inte kunna känna det? De kändes pytteliten varmt på magen... Sen tog jag fingret på den och den kändes varmare än vanligt. Hittade hjärtljuden och fick för mig att de lät annorlunda... Skagen var ungefär lika mycket som det brukar (141 I minuten ibland högre) men kändes som att det lät mycket fortare eller snabbare... 15 sekunder. Är rädd att jag Skadat mitt barn.. Eller att jag råkat få vatten på den eller att doppler ger sig från felaktig värme...

Hatar att det är helg, annars hade jag ringt min bm... Vad tror ni?

Det är ingen fara. Har använt min doppler lite då och då (älskar den sååå mycket) och bebben mår skitbra. Har också en massa väninnor från USA m.m. som använt deras dopplers 3 gånger per dag och de har superfriska, goa barn. Du har INTE skadat ditt barn! :)

Använder den dock inte så mycket nu i vecka 23 då hon rör sig ganska regelbundet men mellan vecka 14 och 19 gjorde jag det vid oro.. 

Du behöver inte oroa dig över värmen på dopplern.. Dessutom så kan hjärtslagen "låta" oregelbundna ibland vilket är helt normalt. Oftast beror det på något som händer inne i magen och inte att hjärtat faktiskt hoppar - även fast dessa hopp och milda arytmier är tokvanliga hos bebisar när hjärtat växer. Finns bla. anledningar som plötslig aktivitet hos fostret/bebisen (sova, vakna, hoppa runt), att bebisen rör sig så mycket att ljudet liksom faller bort fastän det egentligen inte är så m.m. Hjärtslagen kan också blandas ihop med navelsträngens ljud då de har samma slag/minut. Ibland kan de höras samtidigt.
Svar på tråden Doppler skadlig för foster?