• Gravörn

Vill inte opereras (trång förhud)

Hej!

Har ett jobbigt problem. Har på senare tid snabbt fått rätt trång förhud. Inte så att jag inte kan dra den tillbaka, men ändå tight. Har varit hos läkaren på St Görans sjukhus i Stockholm som gav mig en remiss till en urolog. ?Där ska du opereras?, sa läkaren. "Finns det inga andra alternativ", sa jag. "Nja, det här är jättevanligt. Det går fort, oroa dig inte", blev svaret.

Har läst mycket om trång förhud, och det verkar bara finnas två alternativ till att lösa problemet som vuxen. Antingen omskärelse eller några snitt i förhuden. Det första alternativet verkar dock läkarna gilla bäst. Alternativet med salva (?) ges tydligen bara till yngre patienter.

Problemet är nu - jag vill inte operera mig. Inte alls, överhuvudtaget. Har inte ont, det är bara tight. Har fått en kallelse till undersökning nu på fredag. Hur säger man till en erfaren kirurg att man inte vill bli opererad, samt frågar om det finns andra alternativ? Han/hon kommer ju bli rasande om man säger till.

Tips?

• Svar på tråden Vill inte opereras (trång förhud)
  • Gravörn
    Studentpappa skrev 2018-06-04 20:02:42 följande:

Jag gjorde det som ung, dicken såg väl lite trasig ut en tid men jag kunde ruska tupp efter ca tre veckor. Nu har jag ingen toppluva men kan inte säga att jag saknar den.

Min var dock fastväxt så jag hade nog inget annat val än kniven.

Min är inte fastväxt. Bara lite trång ibland.
  • Anonym (Men va?)
    Gravörn skrev 2018-06-04 20:16:30 följande:

Nädå, misstolkar inte. Bara lite dålig erfarenhet av läkare. Har väl inte haft de bästa genom åren.

Då kan det ju vara skönt att ha med någon som stöd av den anledningen.
  • Anonym (Hydrokortison salva)

Hydrokortison salva mjukar upp och så får man själv töja ut huden genom att dra upp o ner. Fråga din vårdcentral.

• Gravörn
    Anonym (Men va?) skrev 2018-06-04 20:23:13 följande:

Då kan det ju vara skönt att ha med någon som stöd av den anledningen.

Absolut :)
  • Gravörn
    Anonym (Hydrokortison salva) skrev 2018-06-04 20:35:22 följande:

Hydrokortison salva mjukar upp och så får man själv töja ut huden genom att dra upp o ner. Fråga din vårdcentral.

Det är just den krämen jag vill ha. Jag pratade med kirurgen på Sankt Göran om just hydrokortison. Läkaren svarade att det förmodligen inte var aktuellt, utan bara operation. Det var därför jag blev orolig.
    Gravörn skrev 2018-06-04 20:42:13 följande:

Det är just den krämen jag vill ha. Jag pratade med kirurgen på Sankt Göran om just hydrokortison. Läkaren svarade att det förmodligen inte var aktuellt, utan bara operation. Det var därför jag blev orolig.

Jag tror att det finns en svagare variant receptfritt på apoteket, prata först med läkaren om det, men det är så det går till iaf. Det tar ju längre tiden operation men det går
    Gravörn skrev 2018-06-04 20:42:13 följande:

Eller den heter nog bara kortisonsalva
  • Gravörn
    Anonym (Hydrokortison salva) skrev 2018-06-04 21:13:43 följande:
    Jag tror att det finns en svagare variant receptfritt på apoteket, prata först med läkaren om det, men det är så det går till iaf. Det tar ju längre tiden operation men det går
    Ok. Ska prata med urologen om det på fredag.
  • Anonym (Klara)

Det heter bara kortisonsalva och det är inte en mild sort som används till detta utan tvärtom en stark. Men det är bara en kort period. Min son fick använda det pga trång förhud. Smörja och tänja. Men det är ju möjligt att det fungerar bättte på barn. Min äldre son fick operera sej ( det var tidigare) för samma sak men bara några snitt, det blev bra. Inga problem, han var väl sådär fem sex år tror jag.

• Anonym (rtyfdghj)
    Gravörn skrev 2018-06-04 08:52:45 följande:

Finns det någon annan här som har/har haft samma problem med trång förhud? Vad gjorde du?

Jag opererades som barn på grund av detta. Det var jobbigt de första veckorna, men efter läkningen blev resultatet hur bra som helst. Manicken fungerade bra under många år.

När jag var 40 hade huden blivit trång igen. En period med svampinfektioner och inflammation som ledde till smärtsamma sprickor tror jag var orsaken till att huden förträngdes. Fick svampmedel, men svampmedlet tålde jag dåligt så det gav i sig upphov till ny inflammation och mot det fick jag stark kortisonsalva.

Fick remiss till en sur kvinnlig urolog som gav mig ett mycket otrevligt bemötande. Hon sade att den skulle omskäras, huden skulle bort, punkt slut.

Jag lyckades på något sätt komma till en annan urolog istället, en man. Fick ett helt okej bemötande. Han snittade upp och sydde förhuden så jag kunde behålla den. Jobbigt de första veckorna. Resultatet efter läkningen blev dock inte bra den här gången, huden blev för kort så kalsongerna skavde mot toppen på ollonet när jag gick. Detta ollonskav gav upphov till nya, återkommande inflammationer på själva ollonet som krävde kortison. Kortisonet i sig gör dock huden tunnare med tiden, därför har mitt ollon blivit extra skavkänsligt och lättinflammerat. Det uppstår lätt pyttesmå sår. Måste därför skölja två gånger dagligen, smörja in med fet skyddande salva samt ha bomull innanför kalsongerna. Glömmer jag detta någon gång så straffar det sig genast.
  • Gravörn
    Anonym (rtyfdghj) skrev 2018-06-05 18:44:39 följande:

Jag opererades som barn på grund av detta. Det var jobbigt de första veckorna, men efter läkningen blev resultatet hur bra som helst. Manicken fungerade bra under många år.

När jag var 40 hade huden blivit trång igen. En period med svampinfektioner och inflammation som ledde till smärtsamma sprickor tror jag var orsaken till att huden förträngdes. Fick svampmedel, men svampmedlet tålde jag dåligt så det gav i sig upphov till ny inflammation och mot det fick jag stark kortisonsalva.

Fick remiss till en sur kvinnlig urolog som gav mig ett mycket otrevligt bemötande. Hon sade att den skulle omskäras, huden skulle bort, punkt slut.

Jag lyckades på något sätt komma till en annan urolog istället, en man. Fick ett helt okej bemötande. Han snittade upp och sydde förhuden så jag kunde behålla den. Jobbigt de första veckorna. Resultatet efter läkningen blev dock inte bra den här gången, huden blev för kort så kalsongerna skavde mot toppen på ollonet när jag gick. Detta ollonskav gav upphov till nya, återkommande inflammationer på själva ollonet som krävde kortison. Kortisonet i sig gör dock huden tunnare med tiden, därför har mitt ollon blivit extra skavkänsligt och lättinflammerat. Det uppstår lätt pyttesmå sår. Måste därför skölja två gånger dagligen, smörja in med fet skyddande salva samt ha bomull innanför kalsongerna. Glömmer jag detta någon gång så straffar det sig genast.

Ja, då vet jag hur det kan gå till i alla fall...
Svar på tråden Vill inte opereras (trång förhud)