• Jejje93

mediciner, gravid.

Jag äter levaxin 50 mg. Fått dom i samband med graviditet så tar för givet att det ej är skadligt för barnet.
    Äter även loratadin som ej rekommenderas för gravida då studier ej finns. Men samtidigt inga som ätit loratdin som fått skadade barn.
    Jag står mellan att antingen käka loratadin varje dag eller ta luftrörsvidgande astma inhalationer och kortisonspray.. allergitabletter håller min astma i schack.. vad tror ni är mest skadligt?
    Vet att man ej ska leka hobbydoktor men tar gärna emot egna spekulationer och erfarenheter :)))

• Svar på tråden mediciner, gravid.
  • cassandrah
    Jejje93 skrev 2018-06-04 17:50:32 följande:

Jag äter levaxin 50 mg. Fått dom i samband med graviditet så tar för givet att det ej är skadligt för barnet.

Äter även loratadin som ej rekommenderas för gravida då studier ej finns. Men samtidigt inga som ätit loratdin som fått skadade barn.

Jag står mellan att antingen käka loratadin varje dag eller ta luftrörsvidgande astma inhalationer och kortisonspray.. allergitabletter håller min astma i schack.. vad tror ni är mest skadligt?

Vet att man ej ska leka hobbydoktor men tar gärna emot egna spekulationer och erfarenheter :)))

Ja levaxin är ofarligt, vad gäller den andra tycker jag du ska ringa din läkare i stället eller prata med din bm :)
  • Meriall

Loratadin är mkt mindre farligt än kortison! Så fortsätt med dem du. Kortison kan potentiellt vara jättedåligt om det kommer in till barnet.

• Jejje93

Ska träffa bm den 12/6. Jag är bara i vecka 9 imorgon.
    Dom har koll på levaxinet. Ska snart in för nya prover. :)

Mest loratadin jag är skeptisk till.

• Längtar17
    Jejje93 skrev 2018-06-04 20:47:20 följande:

Som sagt, läs på 1177 om loratadin och graviditet så att du blir lugn.
  • Guldbarb

www.janusinfo.se

Astmamedicin är sällan farligt men det finns så klart olika sorter. Jag har bufomix och buventol. Min bm rekommenderade loratadin för allergi

• Iowhannah
    Jejje93 skrev 2018-06-04 20:47:20 följande:

Inget att vara skeptisk mot. Man gör inte studier på gravida eftersom man sällan får tillräckligt många frivilliga men väldigt mycket tyder på att loratadin är ofarligt för fostret. Dock står det kvar i bipacksedeln att man ska prata med läkare innan man använder det. Jag tror att jag läste detta på 1177.
Svar på tråden mediciner, gravid.