• Nkjgkknhjn

Slutade med Ipren - blev gravid efter flera års ofrivillig barnlöshet

Hej! Jag vet att det finns gamla trådar om detta men det som hänt mig gör att jag vill lyfta ämnet igen. Kanske hjälper det någon därute.

Jag har varit ofrivilligt barnlös i ett antal år. Jag har varit på barnlöshetsutredning där man inte hittade några fel.

Jag berättade att jag på grund av kraftig mensvärk äter mycket Ipren. De sa ingenting om det och eftersom jag knaprat Ipren sedan jag var 16 så vaknade jag inte upp en dag och bestämde mig för att läsa bipacksedeln.

En dag när jag satt och googlade barnlöshet dök en artikel upp av en slump där det stod att men ska undvika Ipren när man försöker bli gravid.

Jag slutade med Ipren (oerhört plågsamt) och två månader senare blev jag gravid. Den graviditeten slutade i missfall men direkt efter missfallet blev jag gravid på nytt och är nu i vecka 10.

Jag kände mig så jäkla dum. Och när jag sedan pratade med några vänner och de verkade tycka att det var något alla visste så kände jag mig ännu dummare. ???? Sen blev jag arg. Hur jag har kunnat vara på barnlöshetsutredning utan att få denna information är för mig en gåta.

Hursomhelst. Om den här tråden hittas av någon som jag kan den kanske hjälpa dig till den insikt som jag fick väldigt sent men i tillräckligt god tid ändå. Jag var 36 när jag slutade med Ipren. Och jag säger inte att det funkar så för alla men sambandet för mig känns väldigt troligt.

• Svar på tråden Slutade med Ipren - blev gravid efter flera års ofrivillig barnlöshet
  • HD2017dis

36 är egentligen smått för sent för barn för kvinnor, kvinnor över 33 (något individuellt) överför genetiska fel till sin avkomma allt högre takt. Är du medveten om den informationen?

• Anonym (Nix)
    HD2017dis skrev 2018-06-05 10:02:58 följande:

36 är egentligen smått för sent för barn för kvinnor, kvinnor över 33 (något individuellt) överför genetiska fel till sin avkomma allt högre takt. Är du medveten om den informationen?

36 är inte försent. 48 tycker jag är försent.
  • Anonym (Men snälla.)

Och män som röstar på SD och sitter och berättar för kvinnor på internet hur kvinnor fungerar överför till 100% genetiska fel till sin avkomma. Är du medveten om den informationen?

(Risken för Downs syndrom börjar stiga efter 35, i övrigt är det mest chanserna att bli gravid som minskar.)
  • Anonym (Ebbe)

För sent för vem? Kvinnor har i alla tider fött barn så länge de kunnat, du skulle bli förvånad av hur många runt 47 som födde barn förr. Ledsen men din åsikt är helt ointressant för den som vill ha barn, och dessutom är en äldre fader ett större problem, där finns inga tester som under graviditeten som kan avgöra om han för vidare skador. Män har också ändå blivit fäder både kring 40 och 50.

Det är inte optimalt att vara missunnsam heller men ändå är du här.
  • Esofe

Behöver du mot förmodan ta värktabletter så är tabletter som innehåller paracetamol (tex. alvedon) bättre än tabletter som innehåller ibuprofen (ipren).

Det förstnämnda är vänligt för bland annat graviditet och pensionärer.

Vad kul att du lyckades, önskar dig all lycka med graviditeten och ditt barn!

• Ejjami

Men gud va tråkigt att ingen berättat det för dig! Det står i bipacksedeln men inget som man kanske tänker på när man som du använt det så länge genom livet. Grattis till graviditeten!

• Anonym (Torsten)
    Anonym (Nix) skrev 2018-06-05 10:06:15 följande:

36 är inte försent. 48 tycker jag är försent.

98 kan vara lite sent.
  • annabellelee

Spännande! Du är alltså forskare som har gjort en stor oberoende studie av barn födda av kvinnor i olika åldrar! Skulle du vilja länka till din forskningsrapport, så att vi andra kan ta del av den?!
  • Anonym (eee)

Jag åt en del Treo förr och det vet jag att jag läst om att äggens skal blir förtunnade om man äter mycket Treo. Det är säkert samma anledning som för Ipren och att det kan göra så att äggen har svårt att fästa sig i livmodern även om de kan bli befruktade 

• Anonym (Nix)
    Anonym (Torsten) skrev 2018-06-05 13:44:45 följande:

98 kan vara lite sent.

Ja det vore inte bra för nån att bli förälder i den åldern...!
  • Anonym (SD?)
    Anonym (Men snälla.) skrev 2018-06-05 10:11:44 följande:
    Och män som röstar på SD och sitter och berättar för kvinnor på internet hur kvinnor fungerar överför till 100% genetiska fel till sin avkomma. Är du medveten om den informationen?

(Risken för Downs syndrom börjar stiga efter 35, i övrigt är det mest chanserna att bli gravid som minskar.)
    Jag håller med dig till fullo att han skriver en massa skit, men vart nämner han att han röstar på SD?
  • Anonym (Ebbe)
    Anonym (SD?) skrev 2018-06-05 15:53:57 följande:

Jag håller med dig till fullo att han skriver en massa skit, men vart nämner han att han röstar på SD?

Haha jag brukar också anta det när folk är idioter. SD har nu växt ungefär till den procent som överensstämmer med antalet riktiga idioter så därför är man något annat om man visar sig ha lite vett.
  • Anonym (Vivvi)

Jag tycker det är jättebra att du lyfter fram det! Jag hade ingen aning...Jag har ätit Ipren sedan jag var barn så varför skulle jag läsa bipacksedeln? Det gör jag först när jag är gravid...

Tror att det kan vara många som inte vet.

Svar på tråden Slutade med Ipren - blev gravid efter flera års ofrivillig barnlöshet