• Marel

I vilken utsträckning känner du som småbarnsförälder är rimligt att ge din sambo egentid hemifrån?

I vilken utsträckning känner du som småbarnsförälder är rimligt att ge din sambo egentid hemifrån?

Med rimligt menar jag din gräns innan du skulle börja klaga eller tycka det är jobbigt.

Med småbarnsförälder menar jag ett barn på 3 år och ett barn på 5 år (vår situation).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken utsträckning känner du som småbarnsförälder är rimligt att ge din sambo egentid hemifrån?
  • Anonym (Peter)

Så mycket så ni både får ensamtid och tid tillsammans.

• Anonym (mja)

Jag är borta 2 kvällar i veckan så det är väl hyfsat rimligt, samtidigt pendlar han och kommer regelbundet hem sent (19:30-20, ibland ännu senare) vilket innebär att jag är själv med barnen i stort sett hela tiden från hämtning till läggning och då blir det lite halvjobbigt om han utöver det ska vara iväg 2 kvällar varje vecka.

• zdudmwml

Man ger inte sin partner egentid. Den är förhoppningsvis vuxen och bestämmer sin egen tid. Hen tar det själv efter att man pratat med varandra och kommit överens om vad som är rimligt att var och en ska kunna ha i egentid.

• Anonym (Ok)

Min man spelar data 3 kvällar i veckan ibland efter att ungarna är nattade oftast sätter han sig innan dom lägger sig. Han har också ett fritidsintresse en gång ver vecka då han är hemifrån 1800-2030.

Tycker det är ok men avskyr när han går runt o stampat o hovrar i väntan på stt få bege sig. Ännu värre är när han bara försvinner och jag hittar honom framför spelet eller youtube utan att ha kollat först om det är något jag behöver göra för mig själv först innan jag dealar med ungarna, t ex ta en dusch elller gå på toa.

Det lustiga är att jag också vill komma iväg o promenera eller bara vara eller dra till gymmet men av någon anledning prioriterar jag själv bort det många ggr. Mest pga. Att orken tryter när tillfälle ges men också till stor del pga. Kontroll behov. Hur lär man sig att njuta av att få gå iväg, hur lär man sig att ta sig den tiden? Män verkar ha lättare för det.

Hade helst sett att han hade sin tid två ggr i veckan o då efter att barnen lagt sig.

• Anonym (J)
    Salmiakk skrev 2018-06-05 21:39:04 följande:

Annat; lika mycket som du får.

Håller med.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (mja) skrev 2018-06-11 23:22:38 följande:

Jag är borta 2 kvällar i veckan så det är väl hyfsat rimligt, samtidigt pendlar han och kommer regelbundet hem sent (19:30-20, ibland ännu senare) vilket innebär att jag är själv med barnen i stort sett hela tiden från hämtning till läggning och då blir det lite halvjobbigt om han utöver det ska vara iväg 2 kvällar varje vecka.

När får han egentid då?
  • Anonym (J)
    Anonym (mja) skrev 2018-06-11 23:22:38 följande:

När får han egentid?

Hoppas du tjänar mer än honom annars gör han en dålig deal.
  • Anonym (Söt)

Bror på vad man ska göra... träna känns mer ok än gå ut å festa t.ex

• LaFontaine

Sånt där har vi aldrig bestämt innan. I perioder är jag borta mycket och i perioder är han borta mycket. För sambon kan det räcka med att stänga in i sig sovrummet en timme eller två, medan jag behöver gå och träna ett par tillfällen efter jobbet eller på helgen.

Vi har aldrig jobbat för att ha lika mycket heller. Vi ser till varandras och familjens behov just nu. 

• Physalis
    zdudmwml skrev 2018-06-12 07:34:22 följande:

Man ger inte sin partner egentid. Den är förhoppningsvis vuxen och bestämmer sin egen tid. Hen tar det själv efter att man pratat med varandra och kommit överens om vad som är rimligt att var och en ska kunna ha i egentid.

Jag tror det är själva överenskommandet man kallar för att ge varandra tid. det är vad jag menar iaf. För ingen av oss skulle vara ok om den andre bara gick iväg utan att kolla att allt fungerade, om det inte vore nödfall.
    Korrekturläser som en kratta
  • zdudmwml
    Physalis skrev 2018-06-12 16:41:39 följande:
    Jag tror det är själva överenskommandet man kallar för att ge varandra tid. det är vad jag menar iaf. För ingen av oss skulle vara ok om den andre bara gick iväg utan att kolla att allt fungerade, om det inte vore nödfall.
    Vi tycker lika här, att man kommer överens.

Tyvärr läser man rätt ofta att det kan handla om att just bestämma över den andre och verkligen ge den andre egentid. Till exempel där någon klagar på sin partner som 'tagit' sig egentid, säger att de kommit överens när allt handlar om att personen sagt hur den vill ha och förväntar sig att det ska vara på det sättet. Då ''ger'' man den andre egentid.
  • Anonym (Hanna)

Så mycket så att båda vuxna får ungefär lika mycket egentid samt att det också finns tid att umgås som familj.

Exakt i tid är ju svårt att svara på eftersom det beror på vilka jibb man har och vad det är man vill göra på sin egentid. Vill man spela golf kanske det passar bättre med en heldag varannan vecka, men vill man läsa ett pae kapitel i en bok vill man väl hellre sprida ut det på fler och kortaee tillfällen. Man får anpassa sig efter allas behov helt enkelt.

• Anonym (Cc)

Vad gör han på kvällarna när barnen har somnat har jag inget att göra med... eller jo, klart jag vill ha gemensamt tid med honom men vill han ha egentid istället så är det bara att respektera det.

Utöver detta är 2 ggr/vecka i ca 2-3 timmar när barnen är vakna är lagom tycker jag.

• Anonym (?)

Hur hinner folk? 14% har svarat "mer än 3 ggr/vecka" Det blir ju mer än 8 dagar per vecka... då ligger man ju minus en dag, och då har man inte ens räknat med att det ska hinna handlas, tvättas/städas, fixas med barnens aktiviteter, umgås som familj/par.. Hur får man det att gå ihop? Träffar man ens sin partner? Förvånad

• Anonym (Hanna)
    Anonym (?) skrev 2018-06-12 18:39:29 följande:

Hur hinner folk? 14% har svarat "mer än 3 ggr/vecka" Det blir ju mer än 8 dagar per vecka... då ligger man ju minus en dag, och då har man inte ens räknat med att det ska hinna handlas, tvättas/städas, fixas med barnens aktiviteter, umgås som familj/par.. Hur får man det att gå ihop? Träffar man ens sin partner?

Det beror väl dels på hur lång egentiden är och om man anser att båda ska få egentid eller bara partnern. Samt kanske n definitionsfråga om vad som är egentid.

Om mamma går ut och joogar tidigt på morgonen innan den gemensamma frukosten och pappa senare på kvällen, efter läggning så har ju båda föräldrarna fått egentid 7ggr och äbdå har de mycket tid kvar att umgås.
  • Guapa

Vi har både stort behov av egentid så vi brukar "ge" varandra var sin timme varje kväll att göra vad vi vill på. Jag brukar ofta ta en promenad eller träna i utegymet medan min man föredrar att pyssla med sitt i garaget. Ingen av oss har aktiviteter som tar lång tid eller ligger långt bort så det underlättar så klart. Vi turas om att natta barnen.

• zdudmwml
    Anonym (?) skrev 2018-06-12 18:39:29 följande:
    Hur hinner folk? 14% har svarat "mer än 3 ggr/vecka" Det blir ju mer än 8 dagar per vecka... då ligger man ju minus en dag, och då har man inte ens räknat med att det ska hinna handlas, tvättas/städas, fixas med barnens aktiviteter, umgås som familj/par.. Hur får man det att gå ihop? Träffar man ens sin partner? Förvånad
    Båda kan ha egentid på samma dag. Först den ena sen den andre. Först åker den ene till gymmet och när den kommer hem åker den andre iväg.
    Det är bara exempel på att och hur det går att få egentid fler gånger än 3 per vecka. Glad
Svar på tråden I vilken utsträckning känner du som småbarnsförälder är rimligt att ge din sambo egentid hemifrån?