Anonym (Hållerheltmed) skrev 2025-11-25 10:29:51 följande:
Jag började läsa Sagan om ringen och Sagan om de två tornen för att det började bli trendigt att gilla Tolkien under början av 2000-talet och lite innan dess. Men som du säger, jag blev trött i huvudet bara 20 sidor in i boken och kunde inte hålla reda på olika väsen och händelser. Det är väl för det mesta så att när något blir inne/ trendigt så hoppas många på utan att ens i grunden gilla eller förstå trenden. Samma sak med utseendetrender och klädmoden, vissa som tycker att det är fula moden kanske hoppar på det ändå för att de tror att det förväntas av dem.
För det första, grattis till veckans trådlyft.
För det andra, 10 (som TS) och 20 (som du) sidor in i Sagan om Ringen är det inte "massa väsen och händelser" att hålla reda på. 10 minuter in i Jacksons filmer ät det det, då har vi kommit igenom prologen med Maktens Ringars fördelning (3 till alverna, 7 till dvärgarna, 9 till människorna och en till Ringarnas Herre/Sauron), Vi har avverkat det sista slaget mot Mordor och namngett Isildur Ringens försvinnande och upphittande av Gollum, och vi får höra Bilbos namn och hemvist Fylke/The Shire.
Och det är mycket. Jag kan även ha glömt något.
MEN.... Det är inte där BOKEN börjar
Om man börjar med prologen, och alla läser inte prologen för den är ganska lång, så börjar boken med att förklara HOBER/HOBBITS. Deras natur och leverne, om deras förkärlek till tobak (ja, Tolkien kallar det för "weed"/"pipe weed", men i boken är det glasklart att det handlar om tobak) och de många sorterna från olika delar av Fylke, om hur Fylke ser ut och fungerar, och några övriga anteckningar om Fylke. Prologen är flera sidor lång och på sidan 10börjar en kort sektion som i korta dragförklarar hur Bilbo hittade Ringen i Bilbo/The Hobbit, och förklarar de två versionerna "in universe" (Tolkien skrev om Bilbo/The Hobbit lite) vi är alltså på sidan 10 väl inne i hur Hober har det, och inte en rad om några andra väsen, platser, händelser eller personer, utöver Bilbo, Gollum och Gandalf.
På sidan 20 ligger försättsbladet till Sagan om Ringen.
Men om jag ska vara givmild och räkna 10 sidor in i Sagan om Ringen från första sidan med text, så är vi fortfarande i Fylke, och fortafarande med hoberna och Bilbo. Bilbo ska just hålla sitt tal på sin födelsedagsfest. Vi har här blivit upplysta om en del namn, de lesta kanske lite oviktiga, mest efternamn på hober. Men vi har även mött Gandalf och Frodo. Dvärgar har nämts för sina fyrverkerier (ja, det är dvärgarna som gjort fyrverrkerierna i böckerna).
På sidan 20, räknat, är vi inte bara kvar i Fylke, inte bara kvar med Frodo och Fandalf (Bilbo har dock gett sig iväg) utan till och med KVAR I SAMMA, FÖRSTA KAPITEL som för 10 sidor sedan.
Låt mig säga så här:
När folk klagar på att det är för mycket väsen och händelser och personer att hålla reda på 10-20-50 sidor in i Sagan om ringen, då VET jag att de inte läst en sida i boken. Möjligtvis började de titta på Jacksons filmer. OM någon klagar på att INGET HÄNDER och att det går långsamt, DÅ vet jag att den personen läst/försökt läsa.