• Anonym (3240)

(Lång) Hur gör man när man vill separera?

Efter 8 år tillsammans och två barn så känner jag att det är dags att gå vidare. Min sambo och jag har i princip bråkat hela vårat förhållande. Jag är trött fysiskt och psykiskt och längtar bort från vårt hem. Är hellre på jobbet än hemma. Vi tjafsar om minsta lilla.

Min sambo är några år äldre men jag har alltid fått vara den vuxna. Han har spelat bort pengar, varit ute och festat och ibland har jag inte fått tag i honom på närmre ett dygn med olika bortförklaringar. Han förlorade nyss sitt nytagna körkort eftersom han hade rökt på. Han har pratat med tjejer under båda graviditeterna (vad exakt han skrivit med dom om vet jag inte men det har varit tjejer han aldrig pratat med innan utan tagit kontakt med just då).

Sen jag började jobba efter sista barnet så har han nästan sen dag ett på mitt jobb anklagat mig för att vara otrogen. Vilket han inte har några bevis för och som för övrigt inte stämmer. Detta gjorde att han ännu en gång tog kontakt med okända tjejer och börja chatta med dom och även skicka privata bilder. Det gjorde han "som hämnd".

Varje gång vi bråkar tar han upp att jag pratar med killar. Visst, jag har lärt känna manliga kollegor och ibland pratar jag med dom men för det mesta pratar jag med mina tjejkompisar. Jag har inget att dölja.

I början på året så va det så illa att vi kom överens om att vi inte skulle va tillsammans längre. Han skulle söka lägenhet eftersom han just då hade sitt körkort och det skulle va lättare för han med allt vad hämtning/lämning på förskola och ta sig till jobbet innearr och han hade fast jobb. Men helt plötsligt ändra han sig och vägrade hjälpa till.

Jag genomgår just nu en abort pga vår situation och fem minuter efter att jag tar första pillret undrar han när han ska få ha sex igen..

Nu är vi här igen. Men jag känner att jag vill inte att han ska hindra mig den här gången. Hur gör jag? Hur hittar man en lägenhet i dagens läge när man inte har fast jobb? Eller tillräckligt med poäng i bostadskön. Ingen släkt i närheten och med två barn är det inte lätt att flytta hem till nån kompis.

Eller är det bara att ge upp?

• Svar på tråden (Lång) Hur gör man när man vill separera?
  • Meriall

Vad har du för jobb? Inkomst? Vem står barnbidraget på? Vilken stad bor ni i?

Jag förstår att du vill lämna och tror du får det bättre själv faktiskt...

Det enklaste kan vara att söka efter möblerad amdrahandslägenhet på blocket. Det brukar vara okej priser om man inte bor i Sthlm och du kan hitta något på ca 2 veckors sökande enligt min erfarenhet om du är arbetande kvinna. Skriv att du har vv-barn eller hur ni tänkt lägga upp det.

Sedan är det inte långa kontrakt men ett par månader kan räcka för att hitta annat boende. Du får en start ändå.

I värsta fall kan du hitta ny andrahandslgh. Vissa hyr också ut för ett år.

Jag har tex hyrt stora 2or för ca 6000/mån mitt i stan i mellanstora städer. Är du okej med förort så borde det vara ännu billigare/större boende.

• Anonym (Anonym)

Kan inte han flytta ut istället? Vem står på kontraktet?

Hur ska du betala hyra?

Det finns folk som hyr ut privat, typ nån liten stuga på landet eller liknande. Beggers can't be choosers...

Hur långt bort bor släkten? Inom en viss radie får man tydligen flytta lite hur man vill, särskilt om man har ensam vårdnad.

Hur gör ni med barnen? Har du ensam vårdnad, delar ni? Isf ska han ju ha barnen på deltid. Om han inte är villig ska du ta honom till familjerätten direkt så han skriver papper på det innan han ändrar sig, eller så kan du ta till dem ändå för egen vårdnad. Det är inte allvarligare än att du får egen rätt att ta medicinska och ekonomiska beslut, pappan har ändå besöksrätt. Det kan dock vara lämpligast med tanke på att han är ett förvuxet barn. Har man ensam vårdnad får man flytta jäkligt långt, det kan man dessutom skriva in i beslutet. Tänker på om du har dina släktningar mkt långt bort t ex.

• Anonym (3240)

Jag får ut ca 19000 efter skatt och det är jag som får barnbidraget. Bor i Borås.

Det som är det jobbiga är att jag har ett jobb där jag behöver va där 6:30 vissa morgnar. Därför vill jag ha en lägenhet i närheten av barnens förskola. Eftersom jag inte har något körkort än. (Är precis i startgroparna med körkortet men det kommer dröja med det pga många som vill ta det nu på sommaren och jag va sent ute).

Visst! Finns det inget alternativ nära förskolan så får jag ju se mig om men såklart vill jag ha så nära som möjligt.

Blocket är ett bra tips men hittar inte så mycket där. Även Facebook grupper kollar jag på men alla vill bara byta. Inte hyra ut.

Men tack för tips!

• Anonym (3240)

[quote=78784189][quote-nick]Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 15:08:55 följande:[/quote-nick]Kan inte han flytta ut istället? Vem står på kontraktet?

Båda står på kontraktet. Men förra gången vägrade han söka annat. För att jävlas antar jag

• Anonym (!)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 15:08:55 följande:

Kan inte han flytta ut istället? Vem står på kontraktet?

Hur ska du betala hyra?

Det finns folk som hyr ut privat, typ nån liten stuga på landet eller liknande. Beggers can't be choosers...

Hur långt bort bor släkten? Inom en viss radie får man tydligen flytta lite hur man vill, särskilt om man har ensam vårdnad.

Hur gör ni med barnen? Har du ensam vårdnad, delar ni? Isf ska han ju ha barnen på deltid. Om han inte är villig ska du ta honom till familjerätten direkt så han skriver papper på det innan han ändrar sig, eller så kan du ta till dem ändå för egen vårdnad. Det är inte allvarligare än att du får egen rätt att ta medicinska och ekonomiska beslut, pappan har ändå besöksrätt. Det kan dock vara lämpligast med tanke på att han är ett förvuxet barn. Har man ensam vårdnad får man flytta jäkligt långt, det kan man dessutom skriva in i beslutet. Tänker på om du har dina släktningar mkt långt bort t ex.

Plus att om du skulle få enskild vårdnad enligt ovan så har du även rätt till underhållsbidrag för barnen från honom. (Hur mkt som är rimligt kan du räkna ut på försäkringskassan sida, utifrån just era barns behov). Är ju ett gott stöd ekonomiskt samt utifrån barnens bästa. Tycker det låter som att han inte kan ta ansvar för barnen... med tanke på att han plötsligt försvinner och verkar missbruka både droger och spel.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (3240) skrev 2018-06-10 15:21:23 följande:

[quote=78784189][quote-nick]Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 15:08:55 följande:[/quote-nick]Kan inte han flytta ut istället? Vem står på kontraktet?

Båda står på kontraktet. Men förra gången vägrade han söka annat. För att jävlas antar jag

Tack och lov har jag en enkel lösning för dig. Begär bodelning hos tingsrätten och yrka på att få behålla lägenheten. Om de dömer till din fördel är han tvingad att flytta. Bodelning är inte alls lika kostsamt som en stämning, du behöver ingen advokat om du inte vill heller.

Lagen säger att den som har störst behov, dvs du som har barnen, får behålla lägenheten.

www.hemhyra.se/tips-rad/vem-far-bo-kvar/
Svar på tråden (Lång) Hur gör man när man vill separera?