• Nadine92

Vad bör man tänka extra på innan graviditet?

Hej!

Jag och min sambo har nu ett bra tag pratat och planerat ett familjeliv tillsammans och har kommit till den dagen då vi snart ska försöka bli gravida.

Jag var häromdagen hos min barnmorska som sa åt mig att redan på en gång äta folsyratabletter vilket jag nu gör. Jag äter även varje dag nässelpulver som är fyllt med vitaminer och mineraler som är bra för kvinnor i fertil ålder.

Men finns det några fler tips och råd man bör tänka på innan man blir gravid? Både bra eller saker jag bör avstå från.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad bör man tänka extra på innan graviditet?
  • lussebulle25

Jag är gravid för andra gången, är i v 28 nu. Runt denhär tiden i båda graviditeterna har jag ångrat att jag inte tränat upp mig lite. Speciellt ryggen. Önskar att jag hade starkare rygg. Nu får jag sån ryggvärk. Hade kanske fått det även om jag inte hade gymmat innan men inbillar mig att jag skulle ha mindre värk i ryggen om den var starkare

• Ejjami

Håller med! Ryggen och magmusklerna!!! Och knipövningar såklart ;)

• Nadine92

Jag får ta mig ann gymmet lite (mycket) oftare än vad jag gör hädanefter! Jag arbetar på småbarnsavdelningen på en förskola och man märker vad ryggen säger emot i perioder, så jag kan ana vad ni menar. Tack för rådet!

• Aliona

Du ska undvika läkemedel med ibuprofen (ipren) då de kan hindra dig från att bli gravid. Och börja träna ryggmuskler och knipövningar, som andra nämnt. Annars inget särskilt. Det är lång tid av graviditet+ev amning där man helt måste anpassa sig och begränsa sig, så mitt bästa tips är nog att njuta av att man kan göra och äta allt nu!

• Nadine92

Okej! Det där med ibuprofen var bra att du nämnde, det hade jag ingen aning om.

Har laddat ner en bra app för knipövningar för att få det gjort!

Ska verkligen njuta av all mat och även kläder man inte kommer kunna ha på ett bra tag sedan ????

Svar på tråden Vad bör man tänka extra på innan graviditet?