• TeamCaz

Fototn o videos på döda mamma är kastat

Hej

Det är såhär att när min mormor flyttade från ett stort hus till ett äldreboende (där de äldre har egen lägenhet), så var hennes kusin så kallad God Man åt henne o tog hand om hennes ekonomi osv.

Jag o min andra syster (totalt 4 systrar) har alltid stått som närmst anhörig åt henne. 
    Boendet ringde upp min ena syster o berättade att hon blivit flyttat till ett demensboende. 
    För ett par veckor sedan ringde kusinens fru upp till min andra syster o berättade att dom ska till mormors gamla lägenhet o "ta det dom vill ha", resten kastas antar jag. På demensboendet har hon endast et litet bord o två stolar kvar. Allt annat lämnades på äldreboendet.
    Nu är det så att vår mamma gick bort -92 o allt vi har kvar av henne var hos mormor, bilder, videos, kläder när hon var liten m.m
    Förmodligen är allt det borta.

Sen är det så att när mormor sålde huset o mesta av möblerna, hon flyttade ju från ett stort hus till en tvåa, så fick hon en hel del pengar. Alla dom pengarna är borta. Precis allt. Hennes kusin åker till Thailand med jämna mellanrum o gottar sig, säkert av hennes pengar. 

Fick dessutom veta nu med att det finns ett internetabonnemang skrivet på mormor. Hon använder sig inte av vare sig internet eller tv eller nånting annat.

Så vad kan jag göra nu?

Jag bryr mig inte om pengarna, allt jag vill ha är det som var på mamma, foton, videos m.m. Det är det ända vi har kvar av henne. För oss är det ovärderligt.

Vad kan man göra? Det med pengarna ligger så många år bakåt i tiden så där vet jag inte ens om det går att göra nåt åt.

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden Fototn o videos på döda mamma är kastat
  • Kjell2
    TeamCaz skrev 2018-06-12 13:14:23 följande:
    Kusinen är som mormor. Han tänker enbart på sig själv.
    Har du kollat om sakern är kvar?
  • TeamCaz
    Kjell2 skrev 2018-06-12 13:26:26 följande:
    Har du kollat om sakern är kvar?
    Nej jag får inte fatt i kusinen. Allt jag har är ett namn, men jag har ingen aning om vart han bor eller nånting.
  • Kjell2
    TeamCaz skrev 2018-06-12 17:03:18 följande:
    Nej jag får inte fatt i kusinen. Allt jag har är ett namn, men jag har ingen aning om vart han bor eller nånting.
    Kontakta mormors boende?
    Åka till boendet?
    Be din syster ringa upp kusinens fru?
  • Anonym (Anna)

sextiotalist skrev 2018-06-12 12:18:43 följande:[/quote-nick]Samma sak hände oss, min faster sa att de kastat alla foton och minnen av min döda pappa. Men tyvärr inget vi kan göra något åt.

Jag frågade efter dessa hos advokaten vid bouppteckningen (det var det enda vi verkligen ville ha, pengarna hade de bränt)[/quote]

En syskonskara till som inte deltagit alls i att röja upp dödsboet efter föräldrarna?! Jag har aldrig hört talas om att det ens är möjligt att slippa ifrån sånt. Jo om barnen är minderåriga förstås då behöver de hjälp givetvis. Klart man inte kan komma och klaga i efterhand på den som tog sej an jobbet istället för arvingarna.

• sextiotalist
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-25 22:16:56 följande:

sextiotalist skrev 2018-06-12 12:18:43 följande:[/quote-nick]Samma sak hände oss, min faster sa att de kastat alla foton och minnen av min döda pappa. Men tyvärr inget vi kan göra något åt.

Jag frågade efter dessa hos advokaten vid bouppteckningen (det var det enda vi verkligen ville ha, pengarna hade de bränt)

En syskonskara till som inte deltagit alls i att röja upp dödsboet efter föräldrarna?! Jag har aldrig hört talas om att det ens är möjligt att slippa ifrån sånt. Jo om barnen är minderåriga förstås då behöver de hjälp givetvis. Klart man inte kan komma och klaga i efterhand på den som tog sej an jobbet istället för arvingarna.[/quote]

Det var inte så enkelt eftersom allt var hos min faster och flyttades över när farmor var klar i huvudet. Vi kunde liksom inte begära polistillstånd för att ta oss in
  • TeamCaz

Jag frågade efter dessa hos advokaten vid bouppteckningen (det var det enda vi verkligen ville ha, pengarna hade de bränt)

En syskonskara till som inte deltagit alls i att röja upp dödsboet efter föräldrarna?! Jag har aldrig hört talas om att det ens är möjligt att slippa ifrån sånt. Jo om barnen är minderåriga förstås då behöver de hjälp givetvis. Klart man inte kan komma och klaga i efterhand på den som tog sej an jobbet istället för arvingarna.[/quote]

"En syskonskaran till"??? Vad menar du med det? Hur kan du säga så när du inte har en aning? Ursäkta mig, men jag var 6 år när min mamma dog. Skulle jag sköta sånt då eller? Nej du, jag var helt upptagen med att gråta tills jag kräktes alla dom sömnlösa nätter som kom efter hon dog.

Jag tog väldigt illa vid där. Man kan inte anta saker utan ha fakta. Dessutom var det inte sånt tråden gällde. Allt jag undrade över var vad jag kunde göra.
  • Glitra

Jag tycker det är obehagligt och typ omöjligt att kolla på videos och bilder på döda.

• sextiotalist

Det fanns inget dödsbo att röja. Min "ömma" faster hade plockat hem allting innan farmor dog. Detta skedde under flera år. Från att min farmor var god för ett par miljoner, så ägde hon på pappret endast kläderna på kroppen. Allt annat var "borta".
  • Anonym (här med)

Så gjorde min morbror efter min mormor. Länsade hennes lägenhet på allt av värde, slängde resten, bråkade om stora huset, roffade åt sig allt medan folk grät.
    Det var dessutom min favoritmorbror...

Dödsfall tar fram det vidrigaste hos människor.

TS, jag är ledsen för din skull. Kolla upp om kusinen har redovisat allt som han ska när han var god man. Fråga också kusinen om han har något kvar efter din mamma. Kolla med äldreboendet också om något kan finnas kvar, eller till och med flyttats med till demensboendet. Foton till exempel är vanligt att man tar med sig till demensboenden.

Lycka till!

• TeamCaz
    Glitra skrev 2018-06-27 01:06:12 följande:

Jag tycker det är obehagligt och typ omöjligt att kolla på videos och bilder på döda.

Självklart r det inte när hon är död. Det är filmer o bilder innan hon dog. När hon levde. När hon var barn. När vi var små osv.
  • TeamCaz
    Anonym (här med) skrev 2018-07-29 23:43:32 följande:

Så gjorde min morbror efter min mormor. Länsade hennes lägenhet på allt av värde, slängde resten, bråkade om stora huset, roffade åt sig allt medan folk grät.

Det var dessutom min favoritmorbror...

Dödsfall tar fram det vidrigaste hos människor.

TS, jag är ledsen för din skull. Kolla upp om kusinen har redovisat allt som han ska när han var god man. Fråga också kusinen om han har något kvar efter din mamma. Kolla med äldreboendet också om något kan finnas kvar, eller till och med flyttats med till demensboendet. Foton till exempel är vanligt att man tar med sig till demensboenden.

Lycka till!

Hemskt att du fått uppleva det

Jag har fått veta att sakerna finns kvar *yaay* men det är inlåst nånstans här i vår stad. Enbart ens God man kan låsa upp. Då dom bytte God man så faller det på den nya, o hon kan inte ta sig in där utan att räkningarna är betalda. Anledningen är att den förra (hennes kusin) aldrig betalade räkningarna, vare sig för flytten eller nånting annat. Så nu är dessutom mormor i stor skuld. Hon fick inget med sig till demensboendet. Inga foton- ingenting. Inte ens sina löständer.

Men nu vet jag att allt finns kvar iallafall vilket gav mig en ordentlig lättnad

Nu ska vi bara finna ett sätt att komma åt grejerna.
Svar på tråden Fototn o videos på döda mamma är kastat