• Anonym (Mamman)

Utökat umgänge - veckodag?

Mitt barn som går i mellanstadiet är hos sin pappa varannan helg fredag till söndag. Pappan har stämt mig på varannan vecka men Familjerätten har gjort sin utredning och rekommenderar utökat umgänge med en dag.

Pappan och jag är inte heller där ense utan han vill ha fredag till måndag och jag att han har torsdag till söndag varannan helg.

Jag tycker söndagskvällen betyder så mycket just när man är ensamstående med barn större delen av tiden. Det är då vi planerar veckan, läser läxor som glömts göras hos pappan och allmänt landar inför kommande vecka.

Samtidigt kan jag förstå pappan som tycker söndagarna blir stressiga.

Någon annan som haft denna fråga uppe eller har tankar kring dag att växla på vid umgänge?

• Svar på tråden Utökat umgänge - veckodag?
  • zdudmwml
    Anonym (Förälder) skrev 2018-06-12 09:48:35 följande:
    Var skrev jag det?
    Blir så trött på människor som gör sina egna tolkningar, så bara sluta.

Bra att det fungerade för era barn.

Detta fungerade bäst för mitt barn, hoppas det är okej för dig eller?
    Läs dina egna inlägg och inse att man kan tolka saker på olika sätt.

Jag tjafsar faktiskt inte utan kompletterade. Tjafset står du för som inte kan acceptera att folk svarar dig på inlägg du gör i öppet forum. Att du blir trött betyder snarare att forum kanske inte är rätt kanal för dig att lufta dina tankar och åsikter.
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-12 09:33:19 följande:

Fast faktum är att barnet tycker det funkar utmärkt med söndagarna. Måndagen är enbart för pappans skull.

Jag kan förstå att andra barn kan uppleva det annorlunda men mitt barn säger att söndagen funkar fint.

Funka fint är en sak - men barnet har ju inte provat fredag till måndag. Kanske det inte funkat fint utan riktigt bra?

Frågar pappan barnet om måndag skulle funka hade barnet kanske svarat att "det funkar nog" - detta beslutet ska ju inte ett barn ta utan ni föräldrar. Och eftersom du frågade om vad andra tyckte så - det blir ett extra avbrott om man bytor på söndagen.

Du skriver att måndagen enbart är för pappans skull men söndagen låter mest för din skull.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Beror på) skrev 2018-06-12 09:59:23 följande:

Har barnet testat fredag till måndag då alltså?

Man behöver inte tjaffsa om småsaker i absurdum. Du har barnet mest och bestämmer det mesta över barnet och gör det mesta med barnet. I vissa lägen måste man faktiskt ge den andra föräldern lite också och inte bara ta eller köra över.

DU vill byta på söndagen för att DU vill ha det så.

Om det inte krockar med ditt jobb eller liknande så du får problem så är det bara en löjlig sak att tjaffsa om. Låt barnet få en hel helg med dig och en hel helg med sin pappa, och senare kan ni på ett moget och icke-egocentriskt sätt utvärdera om det funkade eller inte.

Nej och inte torsdag till söndag heller.

Jag håller med dig i grunden. Men inte jag som har tagit något alls i övrigt utan pappan som genom sina val har avstått. Även om han nog inte insåg det när han flyttade till sin nya när han var nykär och inte tänkte på att barnet kommer sluta på fritids...

Hade vi kunnat testa och utvärdera hade det varit det bästa. Så fungerar tyvärr inte pappan utan det viktiga är att det funkar för hans nya familj. Det är tyvärr inte mina ord utan den prion förklarade han även för familjerätten.

Det är det som gör det så svårt, att jag vet att hans agenda inte är barnets bästa utan något annat. Sen kanske det blir bra för barnet det också.

Men jag försöker verkligen fundera på vad som är bäst för barnet. Upplever att hen har behov av planering, struktur, gå igenom veckan på söndagen och på kvällen innan plockar man fram och gör klart inför nästa dag.

Vi har också väldigt långa samtal när hen kommer hem på söndagen då hen berättar om vad som hänt under helgen och så. Det är som att vi knyter ihop världarna på så sätt och det verkar viktigt för barnet. På måndagar är det aktiviteter så då finns inte det utrymmet riktigt.
  • zdudmwml
    Brumma skrev 2018-06-12 09:26:13 följande:
    Mansplainare brukar för det första vara män. För det andra så - du skrev inget om skolor.. Förutom frågan "vilka skolor skulle sätta läxa över helgen? " Med tanke på din fråga så förstod jag det som att du inte haft ett barn som är i BEHOV av att använda helgen till läxläsning för att inte alldeles gå under. Därav min övertydliga förklaring ;) Fanns absolut INGET i din text som påvisade att du vet "mer" om barn som behöver läxhjälp över helgen (vilket liksom vore kriterier för mansplaining).

Och nej, jag förökar inte använda ngt slags maktspråk - jag försöker helt enkelt vara övertydlig eftersom det missförstås väldigt ofta här på FL. Som när människor bestämt sig för något genom att lägga in betydelse i deras text som inte var menad - lite som du gör med mig faktiskt.. Trycka ner genom att påstå att ngn menar något de inte menar, inte helt ovanligt men alltid lika otrevligt.

Jag har inte gett ett enda argument för att det gynnar den vuxna. Faktiskt skiter jag högaktningsfullt i de vuxna utan går enbart utifrån perspektivet ett barn som inte hinner med. Jag har själv haft ett sådant barn varannan helg och visst sjutton läste vi glosor med henne eftersom hon blev helt sönderstressad av att klämma in det på tiden hos sin mamma. Att neka henne det hade varit att medvetet lägga stress på henne i onödan.
    Jag frågar efter argument från dig, men ser inga sådana. Enbart försök till att prata bort något mycket viktigt. Att barn är olika och behöver olika mycket hjälp.
    Du vet uppenbarligen inte vad mainsplaining är och betyder. Du har heller inte tänkt till och här visar du mycket tydligt att även kvinnor kan. Det känns riktigt onödigt att konstruera ett nytt ord bara för att du tjafsar och inte kan ta till dig kritik. Men visst kan jag skriva 'womensplaining' om det får dig att må lite bättre. Inga problem.
    Jag splainar inte utan förutsätter att du kan ta reda på vad det betyder.

Man ska aldrig tvingas förklara ALLT man vet och kan bara för att slippa 'womensplaining', det är bara en fruktansvärt dålig ursäkt du har. Dina argument för att du har rätt att använda 'womensplaining' är pinsam och visar en fruktansvärd brist på insikt och oförmåga att ta kritik.

Jo, du argumenterar enbart med det som gynnar den vuxna. Du har ändock undgått vad du själv skrivit. Jag föreslår att du läser vad du själv skriver och tänker till lite. Kanske, kanske att även du ser det. När man gör som du gör, argumenterar för den vuxnes bekvämlighet saknar man barnperspektiv. Men visst förstår jag att det är jobbigt att kännas vid det, speciellt om man är övertygad om att man har det. Svårt det där, att se brister hos sig själv och acceptera dem. Flört
  • zdudmwml
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-12 10:13:05 följande:

Jag håller med dig i grunden. Men inte jag som har tagit något alls i övrigt utan pappan som genom sina val har avstått. Även om han nog inte insåg det när han flyttade till sin nya när han var nykär och inte tänkte på att barnet kommer sluta på fritids...

Hade vi kunnat testa och utvärdera hade det varit det bästa. Så fungerar tyvärr inte pappan utan det viktiga är att det funkar för hans nya familj. Det är tyvärr inte mina ord utan den prion förklarade han även för familjerätten.

Det är det som gör det så svårt, att jag vet att hans agenda inte är barnets bästa utan något annat. Sen kanske det blir bra för barnet det också.

Men jag försöker verkligen fundera på vad som är bäst för barnet. Upplever att hen har behov av planering, struktur, gå igenom veckan på söndagen och på kvällen innan plockar man fram och gör klart inför nästa dag.

Vi har också väldigt långa samtal när hen kommer hem på söndagen då hen berättar om vad som hänt under helgen och så. Det är som att vi knyter ihop världarna på så sätt och det verkar viktigt för barnet. På måndagar är det aktiviteter så då finns inte det utrymmet riktigt.
    Hur man har varit och gjort är en sak, det som är viktigt är hur man är och fungerar idag. Alltså, folk kan och ska få ångra sig.

Jag tycker att han var en stor klant som flyttade så långt och som du säger så ställer det till problem och att man indirekt avsäger sig mycket kring barnet. Men i vilket fall är det då bra att han nu försöker att komma tillbaka och då tycker jag att du ska försöka underlätta det, för barnets skull. För det ligger i barnets bästa att ha en sån bra kontakt som möjligt med bägge föräldrarna.

Rutiner är bra men de måste inte vara ristade i sten, de går att ändra och ändå bli rutin efter ett tag. Den långsiktiga planeringen kan tex vara att försöka flytta aktivitetterna från måndagarna, eller att ha samtal på tisdagar, att du kan gå en timme tidigare från jobbet på säckihopknytningsdagarna. Det är bara exempel men jag tror att du gagnas av att tänka utanför boxen om du förstår vad jag menar.
  • Brumma
    zdudmwml skrev 2018-06-12 10:15:57 följande:

Du vet uppenbarligen inte vad mainsplaining är och betyder. Du har heller inte tänkt till och här visar du mycket tydligt att även kvinnor kan. Det känns riktigt onödigt att konstruera ett nytt ord bara för att du tjafsar och inte kan ta till dig kritik. Men visst kan jag skriva 'womensplaining' om det får dig att må lite bättre. Inga problem.

Jag splainar inte utan förutsätter att du kan ta reda på vad det betyder.

Man ska aldrig tvingas förklara ALLT man vet och kan bara för att slippa 'womensplaining', det är bara en fruktansvärt dålig ursäkt du har. Dina argument för att du har rätt att använda 'womensplaining' är pinsam och visar en fruktansvärd brist på insikt och oförmåga att ta kritik.

Jo, du argumenterar enbart med det som gynnar den vuxna. Du har ändock undgått vad du själv skrivit. Jag föreslår att du läser vad du själv skriver och tänker till lite. Kanske, kanske att även du ser det. När man gör som du gör, argumenterar för den vuxnes bekvämlighet saknar man barnperspektiv. Men visst förstår jag att det är jobbigt att kännas vid det, speciellt om man är övertygad om att man har det. Svårt det där, att se brister hos sig själv och acceptera dem.

Som sagt..

Du har redan bestämt dig vad jag skriver -baserat på din upplevelse och inte på vad jag faktiskt skriver.

Och du är självklart berättigad till din åsikt och din upplevelse. Men du är INTE berättigad att deklarera min, vad jag menar eller vad jag vill få fram. Och definitivt inte utifrån vems bästa jag tänker.

Jag har kommit med, enligt mig, tunga argument. Dessa är att planera utifrån det enskilda barnets behov, inte sätta barnet i en onödigt stressande situation och ge pappan (ja denna punkt är ur ett vuxenperspektiv som enligt mig gynnar umgängesföräldern, förutom att det även gynnar barnet) möjlighet till att ta del av barnets vardag. Du har, enligt mig, INTE kommit med några hållbara argument. Att umgängesföräldern inte skall behöva lägga tid på vardagliga saker är INTE ett hållbart argument om barnet ifråga behöver annat.

Så vill du fortsätta diskussionen föreslår jag att du dels slutar prata om vad du tror JAG tycker och hur JAG ser saker (dvs rent hittepå från din sida) och se över dina egna argument istället.

Och nej - jag använde varken maktspråk eller mansplaining här utan är helt enkelt inte intresserad av att försöka ha en diskussion där mottagaren bestämt något om den andra parten och utgår från sin förutfattade mening och dessutom inte kan släppa det tillräckligt för att framföra egna argument.

Förklara för mig på vilket sätt jag argumenterar för den vuxnes bekvämlighet? Vilken av de vuxna? FÖrebro skall jag "välja" den vuxne som mitt perspektiv allra mest utgår ifrån så är det umgängesföräldern. Inte för att boendeföräldern skall slippa göra läxor..
  • zdudmwml
    Brumma skrev 2018-06-12 10:49:41 följande:
    Som sagt..
    Du har redan bestämt dig vad jag skriver -baserat på din upplevelse och inte på vad jag faktiskt skriver.
    Och du är självklart berättigad till din åsikt och din upplevelse. Men du är INTE berättigad att deklarera min, vad jag menar eller vad jag vill få fram. Och definitivt inte utifrån vems bästa jag tänker.

Jag har kommit med, enligt mig, tunga argument. Dessa är att planera utifrån det enskilda barnets behov, inte sätta barnet i en onödigt stressande situation och ge pappan (ja denna punkt är ur ett vuxenperspektiv som enligt mig gynnar umgängesföräldern, förutom att det även gynnar barnet) möjlighet till att ta del av barnets vardag. Du har, enligt mig, INTE kommit med några hållbara argument. Att umgängesföräldern inte skall behöva lägga tid på vardagliga saker är INTE ett hållbart argument om barnet ifråga behöver annat.
    Så vill du fortsätta diskussionen föreslår jag att du dels slutar prata om vad du tror JAG tycker och hur JAG ser saker (dvs rent hittepå från din sida) och se över dina egna argument istället.

Och nej - jag använde varken maktspråk eller mansplaining här utan är helt enkelt inte intresserad av att försöka ha en diskussion där mottagaren bestämt något om den andra parten och utgår från sin förutfattade mening och dessutom inte kan släppa det tillräckligt för att framföra egna argument.

Förklara för mig på vilket sätt jag argumenterar för den vuxnes bekvämlighet? Vilken av de vuxna? FÖrebro skall jag "välja" den vuxne som mitt perspektiv allra mest utgår ifrån så är det umgängesföräldern. Inte för att boendeföräldern skall slippa göra läxor..
    Som sagt har jag konstaterat att du mansplainar och du har bestämt dig för att du inte gör det för du har bestämt att det bara är män som gör det och att det minsann inte är en form av maktspråk.

Visst har du rätt till din upplevelse men det betyder inte att du inte mansplainar och använder maktspråk för det är precis du gör oavsett vad du upplever. Jag tar inte ifrån dig din upplevelse men berättar om hur du omedvetet agerar. Sen tror jag inte att det är ditt syfte men likväl, trots ditt kön, din upplevelse och ditt syfte så mansplainar du.
    Du bör ta reda på vad det betyder innan du tjafsar mer om det.

Ska du diskutera måste du sluta konstruera halmdockor och påstå att jag säger att du säger och annat lika förvirrat och feltolkat utan läsa det jag skriver utan att lägga in dig själv hela tiden. Det är så man för en konstruktiv dialog. Det är heller inte konstruktivt att anklaga människor för sina egna feltolkningar på det sätt du gör.

Visst har du argument men de håller inte. De är heller inte tunga i ett barnperspektiv utan tvärtom så saknas det nästan helt och hållet. Du koncentrerar dig helt på läxläsning och alla vardagliga måsten och bortser från allt annat. Att du inte tycker att umgänge är viktigt eller är ett hållbart argument framgår mycket klart. Likväl är det vikltigt, hållbart och mycket tungt vägande i ett barnperspektiv. Något du saknar i och med att du säger att du inte tycker att mina argument är tunga eller hållbara.

Så sluta med dina rent korkade argumentation som bygger på halmdockor och att anklaga andra för att tolka dig fel utan stå upp för dina egna 'tungt vägande argument' istället.
  • Brumma
    zdudmwml skrev 2018-06-12 11:11:18 följande:

Som sagt har jag konstaterat att du mansplainar och du har bestämt dig för att du inte gör det för du har bestämt att det bara är män som gör det och att det minsann inte är en form av maktspråk.

Visst har du rätt till din upplevelse men det betyder inte att du inte mansplainar och använder maktspråk för det är precis du gör oavsett vad du upplever. Jag tar inte ifrån dig din upplevelse men berättar om hur du omedvetet agerar. Sen tror jag inte att det är ditt syfte men likväl, trots ditt kön, din upplevelse och ditt syfte så mansplainar du.

Du bör ta reda på vad det betyder innan du tjafsar mer om det.

Ska du diskutera måste du sluta konstruera halmdockor och påstå att jag säger att du säger och annat lika förvirrat och feltolkat utan läsa det jag skriver utan att lägga in dig själv hela tiden. Det är så man för en konstruktiv dialog. Det är heller inte konstruktivt att anklaga människor för sina egna feltolkningar på det sätt du gör.

Visst har du argument men de håller inte. De är heller inte tunga i ett barnperspektiv utan tvärtom så saknas det nästan helt och hållet. Du koncentrerar dig helt på läxläsning och alla vardagliga måsten och bortser från allt annat. Att du inte tycker att umgänge är viktigt eller är ett hållbart argument framgår mycket klart. Likväl är det vikltigt, hållbart och mycket tungt vägande i ett barnperspektiv. Något du saknar i och med att du säger att du inte tycker att mina argument är tunga eller hållbara.

Så sluta med dina rent korkade argumentation som bygger på halmdockor och att anklaga andra för att tolka dig fel utan stå upp för dina egna 'tungt vägande argument' istället.

Och fortfarande inga fler argument från dig ELLER svar på hur jag argumenterar för den vuxnes bekvämlighet.

En diskussion består liksom inte av att den ena presenterar argument och ställer frågor medans den andra argumenterar om hur den andra uttrycker sig.

Har du uppfattat mig på det sättet så fine, det var inte min mening. Men du skriver nedsättande och försöker få mig att framstå som "mindre". Snacka om att använda maktspråk...

Eftersom du fortsätter på samma bana och fortfarande låter bli diskussionen i sig så antar jag att du inte har ngt seriöst intresse att komma med argument eller förklara dina påståenden. Jag har bättre saker att lägga min tid på.

Och nej - det var inte ett sätt att slippa komma med argument. Det är du som gör sådant, inte jag.
  • zdudmwml
    Brumma skrev 2018-06-12 10:49:41 följande:
    Som sagt..

När vi ändå diskuterat mansplaining så är just det här 'du har rätt till din åsikt och upplevelse men...', följt av ett långt irrationellt och grundlöst resonemang att man inte får argumentera på ett visst sätt, intimt förknippat med mansplaining och det är ett mycket fult men vanligt maktspråk.

Kvinnor kan det också och vissa är jäkligt bra på det och gör det ständigt.

Nog om off topic.
    Jag inser att ditt intresse främst är att tjafsa så jag återgår till sakdiskussionen i tråden. Du får helt enkelt hitta någon annan att tjafsa med.
  • Anonym (Mamman)
    zdudmwml skrev 2018-06-12 10:26:59 följande:

Hur man har varit och gjort är en sak, det som är viktigt är hur man är och fungerar idag. Alltså, folk kan och ska få ångra sig.

Jag tycker att han var en stor klant som flyttade så långt och som du säger så ställer det till problem och att man indirekt avsäger sig mycket kring barnet. Men i vilket fall är det då bra att han nu försöker att komma tillbaka och då tycker jag att du ska försöka underlätta det, för barnets skull. För det ligger i barnets bästa att ha en sån bra kontakt som möjligt med bägge föräldrarna.

Rutiner är bra men de måste inte vara ristade i sten, de går att ändra och ändå bli rutin efter ett tag. Den långsiktiga planeringen kan tex vara att försöka flytta aktivitetterna från måndagarna, eller att ha samtal på tisdagar, att du kan gå en timme tidigare från jobbet på säckihopknytningsdagarna. Det är bara exempel men jag tror att du gagnas av att tänka utanför boxen om du förstår vad jag menar.

Jag håller med dig i stort. Jag vill verkligen göra det bästa för barnet även om det blir som pappan vill. Men är det något jag har lärt mig under den här resan så är det också att inte vika mig dubbel för att pappan ska kunna göra som han vill för sina egna behov.

Jag måste orka och vara en bra förälder i vardagen. Att göra saker för att underlätta för pappan om det innebär att jag får det tufft i vardagen är faktiskt inte för barnets bästa.

Visst skulle jag kunna ställa in min egen aktivitet på måndagarna som jag haft i flera år. Men vilken mamma blir jag då?

Pappan kommer fortfarande inte på föräldramöten eller utvecklingssamtal utan jag får skaffa barnvakt för att kunna gå. Medan han gör... ingen aning. Han får all information jag har i alla fall i god tid.

Det är svårt att vara medförälder tillsammans med någon som bara är förälder när han har tid och lust. Till exempel ansökte han i tingsrätten om vartannat lov vilket jag sa okej till direkt. Hälften av de lov som han bad om kunde han inte sen i alla fall. Så hans advokat satt som ett frågetecken under den muntliga förberedelsen när jag sa okej till hans klients yrkanden och hans klient tackade nej till sina egna yrkanden...
  • zdudmwml
    Brumma skrev 2018-06-12 11:21:59 följande:
    Och fortfarande inga fler argument från dig ELLER svar på hur jag argumenterar för den vuxnes bekvämlighet.
    Jo det har jag, flera gånger. Du är nonchalant och direkt ohövlig som kräver svar på det du redan har fått svar på.
    Jag kan tyvärr varken tvinga dig att läsa eller göra det åt dig. Du vill inte läsa det som skrivs och tyvärr kan jag inte vara dig behjälplig med det.
  • zdudmwml
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-12 11:27:09 följande:
    Jag håller med dig i stort. Jag vill verkligen göra det bästa för barnet även om det blir som pappan vill. Men är det något jag har lärt mig under den här resan så är det också att inte vika mig dubbel för att pappan ska kunna göra som han vill för sina egna behov.

Jag måste orka och vara en bra förälder i vardagen. Att göra saker för att underlätta för pappan om det innebär att jag får det tufft i vardagen är faktiskt inte för barnets bästa.

Visst skulle jag kunna ställa in min egen aktivitet på måndagarna som jag haft i flera år. Men vilken mamma blir jag då?

Pappan kommer fortfarande inte på föräldramöten eller utvecklingssamtal utan jag får skaffa barnvakt för att kunna gå. Medan han gör... ingen aning. Han får all information jag har i alla fall i god tid.

Det är svårt att vara medförälder tillsammans med någon som bara är förälder när han har tid och lust. Till exempel ansökte han i tingsrätten om vartannat lov vilket jag sa okej till direkt. Hälften av de lov som han bad om kunde han inte sen i alla fall. Så hans advokat satt som ett frågetecken under den muntliga förberedelsen när jag sa okej till hans klients yrkanden och hans klient tackade nej till sina egna yrkanden...
    Självklart ska du inte alltid följa hans vilja, allt handlar ju om samarbete. Jag tror att vi tänker likadant här faktiskt fast kanske uttrycker den på olika sätt.

Jag säger inte att du ska ta bort saker men tänka utanför boxen och tänka att du kan ändra på saker och vara en bra mamma ändå trots att det blivit ändringar. Aktiviteter på måndagar kanske kan bytas ut mot andra på tisdagar eller inte. Jag tror att du är med mig här också och tänker ungefär som jag.

Men så är det avvägningar som är det som blir så himla knepigt. För visst, man vill barnets bästa, men hur man än vrider och vänder på det så kan man inte ha det hela tiden för ögonen utan det handlar om att man själv ska få en hygglig vardag.

Jag förstår att det är svårt, tro mig. Men jag kan inte hjälpa dig, jag flinade rätt gott åt det du skrev i sista stycket. Och någonstans känner jag att visst har jag bladdrat en massa om en ny chans och ja du vet? Ditt bästa alternativ kanske trots allt är att sätta ner foten och säga att det bara funkar to-sö för dig och att han är välkommen att tvista om annat i rätten?
  • Brumma
    zdudmwml skrev 2018-06-12 11:25:10 följande:

När vi ändå diskuterat mansplaining så är just det här 'du har rätt till din åsikt och upplevelse men...', följt av ett långt irrationellt och grundlöst resonemang att man inte får argumentera på ett visst sätt, intimt förknippat med mansplaining och det är ett mycket fult men vanligt maktspråk.

Kvinnor kan det också och vissa är jäkligt bra på det och gör det ständigt.

Nog om off topic.

Jag inser att ditt intresse främst är att tjafsa så jag återgår till sakdiskussionen i tråden. Du får helt enkelt hitta någon annan att tjafsa med.

DET HÄR är ett bra sätt att göra för att trycka ner någon och framställa sig i god dager.

Ignorera att personen skrivit i varje inlägg om sakfrågan och att personen dessutom sagt att önskan är att återgå till sakfrågan istället för att fortsätta bemöta hur någon skriver saker...

Påtala att personen tjafsat när det varit tvärtom och personen enbart bemött påståenden.

Eftersom du uttrycker samma önskan som jag gjort upprepade gånger så japp, låt oss återgå till sakfrågan och helst UTAN att försöka få någon att framstå på ett icke trovärdigt sätt.
  • Anonym (meh)
    Griseknoen35 skrev 2018-06-11 15:44:15 följande:
    jag undrar hur skolan motiverar att eleverna ska göra läxor under helgerna... 
    Det är väl en bisak och hör inte hemma i tråden riktigt, men som lärare/förälder anser jag att varje familj lägger läxläsning där det passar bäst. Vissa familjer har helt tomma söndagar medan andra har fullt upp med aktiviteter och då är söndagen inget bra för dem. Man måste se till helheten och kan inte stirra sig blind på "vad tycker skolan". Skolan lägger sig inte i om du gör läxor söndag eller en annan dag. De flesta skolor ger läxor en vecka innan så man vet tex att to-to har vi läxa i matte osv. Då kan familjen lägga det där det fungerar. Blir något enkelspårigt om du ska försöka göra det här till en issue om att inte läsa läxor på helgtid. 
  • zdudmwml
    Anonym (meh) skrev 2018-06-12 12:14:11 följande:
    Det är väl en bisak och hör inte hemma i tråden riktigt, men som lärare/förälder anser jag att varje familj lägger läxläsning där det passar bäst. Vissa familjer har helt tomma söndagar medan andra har fullt upp med aktiviteter och då är söndagen inget bra för dem. Man måste se till helheten och kan inte stirra sig blind på "vad tycker skolan". Skolan lägger sig inte i om du gör läxor söndag eller en annan dag. De flesta skolor ger läxor en vecka innan så man vet tex att to-to har vi läxa i matte osv. Då kan familjen lägga det där det fungerar. Blir något enkelspårigt om du ska försöka göra det här till en issue om att inte läsa läxor på helgtid. 
    Nej det är sant men det blir problem om man som boendeförälder kräver att en umgängesförälder ska ta av sin mycket begränsade tid att göra läxor på. 
  • Anonym (Verka inte vilja?)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-12 11:27:09 följande:

Har läst alla dina inlägg, framkommer tydligt att du inte vill samarbeta med pappan,du tänker inte på barnens bästa utan en mer egoism att du är enda föräldern, ditt ex har försökt mötas upp, men du verkar vägra.

Fast ditt ex vill försöka vara en god förälder så släpper du inte in han.
    Verkar mer fastna i att han har en ny, verkar vara en vilja att straffa han, får en o undra vad är det för fel på dig?
    Varför hjälper du inte barnen o få en bra pappa? är det egoism som styr?, inte barnens bästa att ha tillgång till bägge föräldrar, villet är det absolut bästa för dina barn? 
    Om du kunde släppa din bitterhet och tänka på barnens bästa så skulle barnen få en bra uppväxt.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Verka inte vilja?) skrev 2018-06-12 12:54:01 följande:

Har läst alla dina inlägg, framkommer tydligt att du inte vill samarbeta med pappan,du tänker inte på barnens bästa utan en mer egoism att du är enda föräldern, ditt ex har försökt mötas upp, men du verkar vägra.

Fast ditt ex vill försöka vara en god förälder så släpper du inte in han.

Verkar mer fastna i att han har en ny, verkar vara en vilja att straffa han, får en o undra vad är det för fel på dig?

Varför hjälper du inte barnen o få en bra pappa? är det egoism som styr?, inte barnens bästa att ha tillgång till bägge föräldrar, villet är det absolut bästa för dina barn? 

Om du kunde släppa din bitterhet och tänka på barnens bästa så skulle barnen få en bra uppväxt.

Av det jag skrivit, på vilket sätt har mitt ex försökt möta upp tycker du?
  • Griseknoen35
    Anonym (meh) skrev 2018-06-12 12:14:11 följande:

Läs kommentaren jag svarade på så lät det på ts som att skolan gav läxa fredag- måndag vilket ingen skola här jag bor faktiskt får göra. Dock så är det tydligt genom hela tråden att ts använder läxor som att argument att begränsa barnets umgänge med pappan för hon har inget annat argument förutom ? jag vill, enklast för mig?. Umgänget med pappan väger tyngre än att ts får en lite jobbigare kväll i veckan, hon är inte lösningsfokuserad så länge det innebär att pappan får en söndagkväll.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-12 10:13:05 följande:

Hur kan det inte vara bäst för barnet att inte ens ha en ordentlig och hel helg med sin andra förälder?
  • Anonym (Verka inte vilja?)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-12 13:16:51 följande:
    Av det jag skrivit, på vilket sätt har mitt ex försökt möta upp tycker du?
    Du skriver det själv som trådstart!

Pappan har stämt mig, han vill ha utökat umgänge.vill ha varannan vecka.

Vad man förstår så motsätter du dig starkt till gemensamt umgänge, vill inte ens utöka en dag extra.

Man kan säga att du vill verkligen inte barnens bästa, hur man än vrider o vänder så har det bäst med bägge föräldrarna, du verka verkligen inte vilja samarbeta.
    Annars hade han inte behövt vända sig till familjerätten samt tingsrätt med advokat.

Kan bara säga att du gör helt fel mot dina barn.
Svar på tråden Utökat umgänge - veckodag?