Brumma skrev 2018-06-12 10:49:41 följande:
Som sagt..
Du har redan bestämt dig vad jag skriver -baserat på din upplevelse och inte på vad jag faktiskt skriver.
Och du är självklart berättigad till din åsikt och din upplevelse. Men du är INTE berättigad att deklarera min, vad jag menar eller vad jag vill få fram. Och definitivt inte utifrån vems bästa jag tänker.
Jag har kommit med, enligt mig, tunga argument. Dessa är att planera utifrån det enskilda barnets behov, inte sätta barnet i en onödigt stressande situation och ge pappan (ja denna punkt är ur ett vuxenperspektiv som enligt mig gynnar umgängesföräldern, förutom att det även gynnar barnet) möjlighet till att ta del av barnets vardag. Du har, enligt mig, INTE kommit med några hållbara argument. Att umgängesföräldern inte skall behöva lägga tid på vardagliga saker är INTE ett hållbart argument om barnet ifråga behöver annat.
Så vill du fortsätta diskussionen föreslår jag att du dels slutar prata om vad du tror JAG tycker och hur JAG ser saker (dvs rent hittepå från din sida) och se över dina egna argument istället.
Och nej - jag använde varken maktspråk eller mansplaining här utan är helt enkelt inte intresserad av att försöka ha en diskussion där mottagaren bestämt något om den andra parten och utgår från sin förutfattade mening och dessutom inte kan släppa det tillräckligt för att framföra egna argument.
Förklara för mig på vilket sätt jag argumenterar för den vuxnes bekvämlighet? Vilken av de vuxna? FÖrebro skall jag "välja" den vuxne som mitt perspektiv allra mest utgår ifrån så är det umgängesföräldern. Inte för att boendeföräldern skall slippa göra läxor..
Som sagt har jag konstaterat att du mansplainar och du har bestämt dig för att du inte gör det för du har
bestämt att det bara är män som gör det och att det minsann inte är en form av maktspråk.
Visst har du rätt till
din upplevelse men det betyder inte att du inte mansplainar och använder maktspråk för det är precis du gör oavsett vad du upplever. Jag tar inte ifrån dig din upplevelse men berättar om hur du omedvetet agerar. Sen tror jag inte att det är ditt syfte men likväl, trots ditt kön, din upplevelse och ditt syfte så mansplainar du.
Du bör ta reda på vad det betyder innan du tjafsar mer om det.
Ska du diskutera måste du sluta konstruera halmdockor och påstå att jag säger att du säger och annat lika förvirrat och feltolkat utan läsa det jag skriver utan att lägga in dig själv hela tiden. Det är så man för en konstruktiv dialog. Det är heller inte konstruktivt att anklaga människor för sina egna feltolkningar på det sätt du gör.
Visst har du argument men de håller inte. De är heller inte tunga i ett barnperspektiv utan tvärtom så saknas det nästan helt och hållet. Du koncentrerar dig helt på läxläsning och alla vardagliga måsten och bortser från allt annat. Att du inte tycker att umgänge är viktigt eller är ett hållbart argument framgår mycket klart. Likväl är det vikltigt, hållbart och mycket tungt vägande i ett barnperspektiv. Något du saknar i och med att du säger att du inte tycker att mina argument är tunga eller hållbara.
Så sluta med dina rent korkade argumentation som bygger på halmdockor och att anklaga andra för att tolka dig fel utan stå upp för dina egna 'tungt vägande argument' istället.