• Panduro

    Tips på tårta utan kylskåp?

    Hej ni allvetande!

    Vi ska ha 1-årskalas på ett ställe utan tillgång till kylskåp. Har iofs en kylväska men den är inte så stor. Har ni några goda tips på tårtor som kan förvaras utan kylskåp i några timmar? :)

  • Svar på tråden Tips på tårta utan kylskåp?
  • LakritsMatte
    Fjäril kär skrev 2018-06-11 15:29:17 följande:

    Använd kylväskan och gör tårtan på plats strax före servering.


    Skulle jag också gjort! Kolla om nån bekant har en gräddsifon, packa annars med en elvisp och skål, sen behövs bara grädde, bananer, frysta hallon, färska jordgubbar och färdiga tårtbottnar. Mosa hallon med lite grädde och socker och lägg i ett lager, mosa bananer med lite grädde till ett lager sen grädde över och massa jordgubbar på. Tar max 20 min att göra klar om du mosar hallon och skär upp jordgubbar i förväg. Mums! Fast är ni många skulle jag göra två för det går åt kan jag säga!
  • Kodia

    Mitt förslag att du gör valfri tårta hemma och kyler den ordentligt. När ni ska åka lägger du den i en kartong, väska, stor pappkasse eller annat lämpligt. Den ska vara klädd med t. ex. tidningar, och så lägger du i ett par kylklampar, och så ytterligare tidningar ovanpå. Då håller tårtan ett par timmar utan problem!  

    Reka i skåpen vad du kan ha tårtan i i förväg!

  • Jill 79

    Vi har köpt från din tårta. De ska inte vara i kyl alls. Inte supergoda men super snygga.

  • hammarhajen

    Frys en kladdkaka och ta med den fryst, låt den tina under tiden ni inte har kylskåp. Ta med grädde eller vaniljvisp i kylväskan och vispa på plats, toppa med bär och kanske krossade nötter. 

  • hammarhajen

    Till fryst kladdkaka funkar också creme fraiche med lite florsocker och vanlijsocker, så behöver du inte vispa på plats. Ta med färdigblandat i kylväskan bara  

    Eller köp en burk nötcreme eller nutella och bre på som glasyr, de håller ju bra. Blir ju dock rätt sött, så kanske göra en lite mindre söt kladdkaka och komplettera med syrliga bär. 

  • LakritsMatte

    Förresten, tänk på att födelsedagsbarnet ska gilla tårtan... min kompis köpte en såndär snygg tårta med en massa sugarpaste-dekorationer som inte behövde stå i kylen. Jättefin men inte särskilt god och ettåringen spottade ut den. När min son fyllde ett gjorde vi som jag skrev ovan fast med hallon och blåbär och han åt två portioner! Små barn som aldrig fått sötsaker tidigare brukar inte direkt kasta sig över födelsedagstårtorna...

  • Heliena

    Baka bottnarna hemma och frys ned! Håller sig mycket saftigare då jämfört med att ha dem i kylskåpet. Ta med dit ni ska i kylbag och tina upp på plats, tar inte mer än 20-30 minuter och under den tiden kan du förbereda fyllningen och dekorationen. :)

Svar på tråden Tips på tårta utan kylskåp?