• Anonym (Bullen)

Måste vi göra oss av med vår amerikanska bulldog?

Jag har fått en ny tjänst efter sommaren, stationerad i Danmark. Vi har beslutat att hela familjen flyttar, istället för att jag ska pendla och då missa värdefull familjetid.

Ett problem vi stött på är att vi förmodligen måste göra oss av med våran hund; en amerikansk bulldog, då denna ras tydligen är förbjuden i Danmark.

Vi har inte sökt djupare i detta än så länge. Vi ska ringa myndigheter i Danmark imorgon och höra oss för. Men jag tänkte om någon här kanske visste något om det och kan ge svar?

• Svar på tråden Måste vi göra oss av med vår amerikanska bulldog?
  • EmberEyes
    Anonym (ika) skrev 2018-06-18 05:27:53 följande:

Det lär nog inte gå att ta med hunden, har ni inte någon familj i Sverige som kan ta hand om hunden? Ifall ni nu har tänkt återvända. Annars så är det nog bäst att hitta en helt ny ägare.

Jag förstår inte varför du har fått så många hårda kommentarer, det är knappast ovanligt att hundar får nya ägare, och din anledning tolkar jag som god.

Anledningen till att TS får kritik för sitt beslut att kassera hunden är för att vettiga människor som har en god djursyn inser att när man skaffar ett djur tar man på sig ansvaret för detta djur under hela djurets livstid. Att kassera en familjemedlem för att "vi måste flytta" är bara skitsnack. Hundratusentals familjer klarar sig på bara en inkomst i Sverige. Och bara ulsa människor tycker att det är OK att överge en familjemedlem.
  • Panduro
    Anonym (Matte) skrev 2018-06-17 19:36:18 följande:

Att göra sig av med en familjemedlem?

Ska du göra dig av med dina ungar också ts?

Jag hade inte flyttat, inte en chans, utan mina hundar.

Men skärp till dig. En hund kommer aldrig att vara lika värdefull som ens egna barn. Prata med någon du känner som förlorat både ett barn och ett djur och fråga vilken sorg som var tyngst.
  • huntress

Jag hade dogo argentino tididgare och denna ras var även den förbjuden.
    När vi åkte genom danmark och tyskland fick vi bara rasta dem snabbast möjligt med munkorg utanför samhället. hade han kommit loss och ngt hänt hade han blibit avlivad på plats.

Jag får därför säga att de är inte en bra ide att försöka ta med din vovve :(

• TeresB
    Panduro skrev 2018-06-18 07:44:43 följande:

Men skärp till dig. En hund kommer aldrig att vara lika värdefull som ens egna barn. Prata med någon du känner som förlorat både ett barn och ett djur och fråga vilken sorg som var tyngst.

Håller med, har barn och har haft hund hela livet. Näst intill alla våra hundar har varit omplaceringar i varierande åldrar. Det går utmärkt att skaffa ett nytt bra hem till sin hund om det är vad som krävs. De kan få ett likvärdigt hem där dom är älskade.
  • Anonym (ika)
    EmberEyes skrev 2018-06-18 06:50:10 följande:
    Anledningen till att TS får kritik för sitt beslut att kassera hunden är för att vettiga människor som har en god djursyn inser att när man skaffar ett djur tar man på sig ansvaret för detta djur under hela djurets livstid. Att kassera en familjemedlem för att "vi måste flytta" är bara skitsnack. Hundratusentals familjer klarar sig på bara en inkomst i Sverige. Och bara ulsa människor tycker att det är OK att överge en familjemedlem.
    Det finns gott om människor som inte ser ett djur på samma sätt som en mänsklig familjemedlem.

OT, jag vet, men det kanske hade det varit bättre om TS familj åt upp hunden? Djuruppfödare som äter köttet från sina egna djur verkar ju inte få samma arga blickar (om man bortser från veganer), så det kanske vore något?
  • Fritidsmamman
    Anonym (ika) skrev 2018-06-18 20:37:04 följande:

Det finns gott om människor som inte ser ett djur på samma sätt som en mänsklig familjemedlem.

OT, jag vet, men det kanske hade det varit bättre om TS familj åt upp hunden? Djuruppfödare som äter köttet från sina egna djur verkar ju inte få samma arga blickar (om man bortser från veganer), så det kanske vore något?

Veganer som håller djur fångna är inga äkta veganer.

Men jag tycker det var en bra idé; hotdog av hunden! I Danmark måste man iaf lära sig att äta konstiga korvar. O.o
  • Ignoramus

Har för mig att du måste kunna bevisa att den inte är en blandning av någon förbjuden ras om du hävdar att det är en blandis.

Anonym (.) skrev 2018-06-17 19:33:43 följande:

Jag har inte stött på någon med just ert problem förut (ta med förbjuden hundras från Sverige) så jag har inga raka svar att ge dessvärre, men min erfarenhet är att danska myndigheter är stenhårda och efterlever förbudet väldigt effektivt. Om du försöker importera en förbjuden ras kommer du inte lyckas. Är hunden helt renrasig? Annars kan man registrera den som blandras i Sverige och därefter försöka få in den in Danmark.

• GGN
    Anonym (Bullen) skrev 2018-06-17 19:32:47 följande:

Helst av allt så vill vi ju givetvis ha kvar vår hund! Vi har haft henne i fem år och hon är definitivt en del av familjen.

För fem år sedan hade dock min man ett arbete och jag var stationerad i Sverige. Numera är mannen arbetslös (företaget han arbetade på konkade) och jag fick som sagt nyligen reda på att jag fått möjligheten till en mer välbetald tjänst i Danmark (efter samtal med chefen då maken blev varslad, vi behöver att jag tjänar mer för att vi ska kunna överleva).

Det finns folk som ger upp sina barn för att de ska kunna överleva! Ibland måste man.

Men jag undrar om man som utländsk kan få möjlighet att ha hunden på någon slags nåder, då det endast handlar om tre år.

Vi ska som sagt kontakta danska myndigheter imorn, men om någon vet så får ni gärna svara.

Så istället för att pendla i ynka tre år ska ni göra er av med hunden???
  • DeathByPickles

Jag skulle aldrig ta med en hund till något land där hunden är förbjuden. Den kan i princip avlivas på plats bara för att den liknar en av raserna som är förbjudna - det är otroligt sorgligt att norge också hoppar på det tåget. Att Danmark är rabiat förvånar mig inte, men nej, det hjälper inte att registrera hunden som blandras i Sverige. 
    Dags att börja tänka på att pendla ändå kanske? 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Anonym (Bullen) skrev 2018-06-17 19:32:47 följande:

Helst av allt så vill vi ju givetvis ha kvar vår hund! Vi har haft henne i fem år och hon är definitivt en del av familjen.

För fem år sedan hade dock min man ett arbete och jag var stationerad i Sverige. Numera är mannen arbetslös (företaget han arbetade på konkade) och jag fick som sagt nyligen reda på att jag fått möjligheten till en mer välbetald tjänst i Danmark (efter samtal med chefen då maken blev varslad, vi behöver att jag tjänar mer för att vi ska kunna överleva).

Det finns folk som ger upp sina barn för att de ska kunna överleva! Ibland måste man.

Men jag undrar om man som utländsk kan få möjlighet att ha hunden på någon slags nåder, då det endast handlar om tre år.

Vi ska som sagt kontakta danska myndigheter imorn, men om någon vet så får ni gärna svara.

Måste och måste - alternativet att pendla finns ju fortfarande?

Och även om ni mot förmodan Skulle kunna lura till er någon slags dispens att kunna ta med hunden? Gör det inte! Danmark är inte en hundvänlig plats. Minsta olyska och hunden tas ur era händer för omedelbar avlivning. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Tow2Mater
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 02:08:31 följande:

Jag skulle aldrig ta med en hund till något land där hunden är förbjuden. Den kan i princip avlivas på plats bara för att den liknar en av raserna som år förbjudna - det är otroligt sorgligt att norge också hoppar på det tåget. Att Danmark är rabiat förvånar mig inte, men nej, det hjälper inte att registrera hunden som blandras i Sverige. 

Det är ju lite konstigt att Norge och Danmark dessutom har forbjudit olika hundraser, så lite godtyckligt verkar det ju. Men så är ju många lagar i och for sig...
  • Anonym (A)
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 02:08:31 följande:
    Jag skulle aldrig ta med en hund till något land där hunden är förbjuden. Den kan i princip avlivas på plats bara för att den liknar en av raserna som är förbjudna - det är otroligt sorgligt att norge också hoppar på det tåget. Att Danmark är rabiat förvånar mig inte, men nej, det hjälper inte att registrera hunden som blandras i Sverige. 
    Håller med
  • DeathByPickles
    Tow2Mater skrev 2018-06-19 15:11:21 följande:
    Det är ju lite konstigt att Norge och Danmark dessutom har forbjudit olika hundraser, så lite godtyckligt verkar det ju. Men så är ju många lagar i och for sig...
    Väldigt godtyckligt. Bedlingtonterriern var till exempel med på listan över förbjudna hundraser i Danmark, så man kan fundera på hur genomtänkt förbudet är. 
    Motivationen var visst att den använts till blodsport. Drömmer 
Svar på tråden Måste vi göra oss av med vår amerikanska bulldog?