• sebbe420

Borde jag skölja spenatbladen?

Jag köper spenatblad i påse, och det står att den är osköljd. Jag sköljer den inte utan lägger bladen direkt på mackan eller i stekpannan. Men är det dåligt att göra så? Måste jag skölja? Bladen ser ju helt rena ut och jag har hittils aldrig blivit dålig i magen. 

• Svar på tråden Borde jag skölja spenatbladen?
  • Maria 434

Jag har aldrig sköljt de spenatblad jag köper i påse eller från tex bondens marknad

• HerrFantasi

Tillägg: Hur svenskodlad spenat står sig framgår inte.

• nattuw

Hur skall man skölja grönsaker? Skall de skrubbas, sköljas av under rinnande vatten, läggas i blöt eller vad är egentligen det bästa sättet?

• EnAnonumius
    nattuw skrev 2018-06-19 21:44:05 följande:
    Hur skall man skölja grönsaker? Skall de skrubbas, sköljas av under rinnande vatten, läggas i blöt eller vad är egentligen det bästa sättet?
    Jag sköljer under kranen. Jag har en "strilare" på min kran och sköljer dem under lågt tryck.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    Kawthar skrev 2018-06-18 19:39:16 följande:
    Ja du bör skölja spenaten och allt grönt du köper , det är besprutat

Basilika skulle jag aldrig ens fundera på skölja.
    Och vet det finns en del grönt som inte pallar att skölja, men vilka har jag faktiskt dålig koll på.

hur många meter var det?
  • Kawthar
    klyban skrev 2018-06-20 21:48:54 följande:

Basilika skulle jag aldrig ens fundera på skölja.

Och vet det finns en del grönt som inte pallar att skölja, men vilka har jag faktiskt dålig koll på.

Hahha ja jag är nog rätt nojig med att skölja allt. Min man skrattar åt mig när jag sköljer löken efter att ha skalat den.
  • klyban
    Kawthar skrev 2018-06-20 21:58:28 följande:
    Hahha ja jag är nog rätt nojig med att skölja allt. Min man skrattar åt mig när jag sköljer löken efter att ha skalat den.

LoL, dock så tappar basilika all smak nästan, det vill man inte.
    Var en affär som verkade vattna sin basilika ovanifrån, den var rätt smaklös :/

hur många meter var det?
  • Kawthar
    klyban skrev 2018-06-20 22:07:14 följande:

LoL, dock så tappar basilika all smak nästan, det vill man inte.

Var en affär som verkade vattna sin basilika ovanifrån, den var rätt smaklös :/

Ok just basilika har jag dålig koll på för det brukar vi inte ha hemma. Skulle vara intressant att veta vilka mer örter/grönt man ska undvika skölja för smakens skull, visste inte ens att det fanns.
  • klyban
    Kawthar skrev 2018-06-20 22:11:06 följande:
    Ok just basilika har jag dålig koll på för det brukar vi inte ha hemma. Skulle vara intressant att veta vilka mer örter/grönt man ska undvika skölja för smakens skull, visste inte ens att det fanns.

Värst här är nog basilika, de den går från en betydande lukt och smak, till inget alls nästan efter påhälsning av vatten.
    Vet faktiskt inte om den återhämtar sig ens, men borde efter en viss tid.

hur många meter var det?
Svar på tråden Borde jag skölja spenatbladen?