• Sandraberg

Rasistattack vid ungdomscup, fotboll

Under Roslagscupen blev ett P04 lag (13 och 14 år)  utsatta för en rasistattack.

"När en ungdomsturnering avgjordes i Stockholm utsattes ett P04-lag från en förening i Stockholmsområdet av rasistiska ramsor.

I samband med den sista gruppspelsmatchen började nämligen föräldrar till motståndarlaget att sjunga rasistiska ramsor om spelarna i P04-laget."

?Varför sjunger ni föräldrar till våra motståndare i sista gruppspelsmatchen ?vi komma vi komma från pepparkakeland?. Är det nåt jag missat ? Är det så jobbigt att se erat barn förlora mot ett annat lag så ni måste kränka motståndarna ? Då kanske ni ska stanna hemma !?, skriver en ledare för det utsatta P04-laget i ett Facebook-inlägg.

Föreningen, vars spelarföräldrar sjöng den rasistiska ramsan, har informerats om händelsen och kommer enligt en ledare till det utsatta P04-laget att agera.

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/6n7kVO/rasistskandal-i-ungdomsturnering--foraldrar-sjong-nidvisa

Måste säga att detta är helt jävla otroligt. Detta är den största anledningen till att

fotbollsförbundet inte tillåter att man räknar poäng förrän baren är 13 år.

• Svar på tråden Rasistattack vid ungdomscup, fotboll
  • Sandraberg
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-19 08:48:16 följande:

Jag som känner de anklagade föräldrarna kan berätta att detta är ett skrämmande exempel på psykologisk konservatism. Helt utan källkritisk granskning har det lett till denna absurda anklagelse. Händelsen är i själva verket flyktig och ointressant. Det pratades om midsommarvisor. Någon försökte komma på melodin till Tre små gummor från Nora. Någon börjar tralla på "Tre gubbar", vilket leder till lite skratt: "nej, det är ju en julvisa". I själva verket något de inblandade ens knappt la på minnet. Det trallades lite tyst, i en liten grupp. Föräldrarna har själva barn med utländsk härkomst och detta hade noll och intet med rasism att göra. Förstås. Dessa föräldrar har tagit mycket illa vid sig av anklagelserna. Att kvällspressen skriver hur som helst om vad som helst utan krav på någon verklighetsanknytning borde väl alla veta. Det som är skrämmande i denna historia är hur sociala medier fungerar som ocensurerad "informationskanal" och hur lättvindigt och villigt många söker, låter sig uppfyllas av går igång på det "sensationella". Vi måste klara att vara källkritiska i dessa tider när information, åsikter, personliga uppfattningar och nyheter ständigt sköljer över oss.

Detta kan säkert stämma men det låter väldigt otroligt att någon skulle höra vilken sång som någon trallar på lite tyst vid en 9-manna plan för fotboll?

Någon måste ju ha hört detta och anmält? Har svårt att se att det skulle kunna ske om man trallar lite tyst.

Psykologisk konservatism??? Hur menar du att det skulle ha med saken att göra?
  • Anonym (Anonym)

Ja, dessa föräldrar kan inte alls förstå hur någon ens hörde det.

Vad gäller begreppet du undrar om:

Psykologisk konservatism och konfirmeringsbias

Våra tankemönster kan göra att vi tolkar händelser på ett visst sätt. På samma gång bekräftar då de här händelserna för oss att vårt tankemönster är rätt. Om jag till exempel tolkar världen som en vacker plats fylld med kärlek och godhet kommer jag hitta exempel på kärlek och godhet oftare. Om jag däremot tolkar världen som en hård, ond och orättvis plats, kanske jag istället lägger märke till hemlösa på gatan eller att min kompis var på dåligt humör på lektionen.

• Anonym (HeltSjukt)

LOL, efterkonstruktion kallas det.... ledare,tränare och föräldrar för ett lag sitter ju på var sin sida om fotbollsplanen. Dom måste ju ha skrikit över dessa sånger för att motståndarlaget ens skulle hört dom.

Här länkar jag en sida som tar upp att det är vanligt bland svenska föräldrar att skrika rasistiska glåpord till barn när dom inte klarar av en förlust

www.gp.se/sport/fotboll/så-utsätts-unga-för-rasism-1.4445424

• Anonym (x)

Alla som varit på en sådan fotbollscup vet hur det är där. Mycket folk, tränare, spelare och föräldrar som hejar på, manar på spelarna, delar ut instruktioner osv. Och föräldrarna till de olika lagen står i regel inte tillsammans. Så att om lagledarna till det andra laget hörde detta, så var det inte några mammor som stod och nynnade.

• Anonym (Anonym)

Intressant att det för vissa inte spelar någon roll att få veta vad som faktiskt hände. Jag kan bara beklaga att det, trots att jag nu har förklarat händelsen, finns de som vill spinna vidare och som vill fortsätta tro att detta handlade om rasism. Jag hoppas att några i alla fall har fått en tankeställare vad gäller att inte bara köpa det som skrivs i sociala medier och i kvällspressen rakt av.

• Anonym (Anonym)

Det ska förtydligas att anklagelsen springer ur en förälders Facebook-inlägg. Inte från några tränare på "andra sidan planen".

• Anonym (Anonym)

Det ska förtydligas att anklagelsen springer ur en förälders Facebook-inlägg. Inte från några tränare på "andra sidan planen".

• Anonym (x)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-19 10:32:10 följande:

Intressant att det för vissa inte spelar någon roll att få veta vad som faktiskt hände. Jag kan bara beklaga att det, trots att jag nu har förklarat händelsen, finns de som vill spinna vidare och som vill fortsätta tro att detta handlade om rasism. Jag hoppas att några i alla fall har fått en tankeställare vad gäller att inte bara köpa det som skrivs i sociala medier och i kvällspressen rakt av.

Var du på plats? Om inte, då vet inte du heller något om vad som hände.
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-19 10:34:57 följande:

Källa?
  • Sandraberg
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-19 10:32:10 följande:

Att inte köpa konstiga och krystade bortförklaringar rakt av det är också källkritik.
    Bevisligen har det ju sjungit sången eftersom den även är med i själva förklaringen.

Frågan är vad som är mest troligt, att någon sjunger julsånger lite tyst vid sidan av planen och att någon hör detta och sedan anmäler eller att man hånar motståndarna?

• Anonym (Anonym)

Ja jag vet ju. Men tydligen vill vissa hellre behålla bilden av de rasistiska fotbollsföräldrarna. Det är väl mer spännande och sensationellt än den lite trista sanningen.

• oanonym
    Sandraberg skrev 2018-06-19 11:29:51 följande:

Att inte köpa konstiga och krystade bortförklaringar rakt av det är också källkritik.

Bevisligen har det ju sjungit sången eftersom den även är med i själva förklaringen.

Frågan är vad som är mest troligt, att någon sjunger julsånger lite tyst vid sidan av planen och att någon hör detta och sedan anmäler eller att man hånar motståndarna?

Spelar det någon roll vad som är mest troligt?

Om något som är mindre troligt är sant, är det då fel att tro på det?
  • Anonym (x)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-19 16:01:47 följande:

Ja jag vet ju. Men tydligen vill vissa hellre behålla bilden av de rasistiska fotbollsföräldrarna. Det är väl mer spännande och sensationellt än den lite trista sanningen.

Du får naturligtvis tro på vad du vill, men det blir ju bara löjligt när du hävdar att din tro är sanning.

• Anonym (Anonym)

Jag skulle inte uttala mig så tvärsäkert eller uttala mig överhuvud taget om jag inte var helt säker.

• Sandraberg
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-19 17:09:30 följande:

Jag skulle inte uttala mig så tvärsäkert eller uttala mig överhuvud taget om jag inte var helt säker.

Även om du känner de som stod i publiken vid matchen så är det ju inte så troligt att du får höra sanning. höhö vi sjöng pepparkaksgubbarna till de jävla svartskallarna  Det är givetvis ingen normal människa som kommer att säga så utan även du får höra en krystad bortförklaring.

• Vinterankan

Jag tvivlar inte alls på att det förekommer rasistattacker på fotbollsplanerna, både mot invandrare och svenskar. Men i just det här fallet så tycker jag att den förklaring som ges känns troligare än att man har hånat med att sjunga tre pepparkaksgubbar. 

En gissning från min sida är att de attacker som kommer oftast kommer i form av utrop efter tacklingar eller vad man anser vara domarmisstag och inte som utstuderade samfällda sånger som ropas över planen.

• fornminne

Gudars skymning, ge mig styrka. Om man HÖGT står och sjunger en uppenbar nidvisa riktad mot PLANEN och SPELARNA, DÅ är det kränkande och DÅ bör det utredas och eventuellt anmälas. Men pepparkakeland är ingen rasistisk visa, ens om den sjungs på sommaren! Allt beror på syfte och kontext. Man ska heller inte behöva stå och "nynna" för att det inte ska tolkas som kränkande. Man får givetvis inte störa matchen, men i övrigt får föräldrar faktiskt stå och diskutera och sjunga vilka visor de vill. Har vissa i Sverige blivit så skitnödiga att de tolkar ALLT som rasism eller elakt menat?

• Anonym (Man 46)

varför kan man inte bara hålla igen käften på sidan av plan å låta barnen , ungdomarna sköta det själva.

• oanonym
    Anonym (Man 46) skrev 2018-06-24 10:20:34 följande:

varför kan man inte bara hålla igen käften på sidan av plan å låta barnen , ungdomarna sköta det själva.

Varför får man inte prata? Har det gått så långt att man ska hålla käften, ifall någon skulle känna sig kränkt.
Svar på tråden Rasistattack vid ungdomscup, fotboll