• ALM82

Nybliven mamma - råd

Hej alla!

Jag är som 35-åring nybliven mamma till en liten flicka som nu är 6 veckor gammal. Allt går jättebra, hon är en livlig liten bebis och har varit det sen hon föddes, men hon sover bra och verkar vara en välmående bebis.

Jag skulle vilja veta hur ni gjorde som nyblivna mammor..:

1. Just nu så känns det som att jag spenderar all min tid med henne i famnen eller ammandes. Visst är väl det normalt så här i början. Men jag får dåligt samvete om jag sätter henne t.ex i babysittern eller lägger henne i vagnen för att plocka undan lite eller laga mat. Jag tänker att hon inte kan ha så roligt där helt själv och kanske känner hon sig ensam? Då blir det att jag tar upp henne eller går dit och kollar stup i ett även om hon är precis bredvid... jag låter henne även sova i min famn på dagen. Men jag känner att jag måste kunna ta tag i andra saker också samt få lite tid för mig själv när hon t.ex sover.

Hur gjorde ni? Var ni också såhär i början? Hur ändrade ni er?

(Pappan hjälper till så gott han kan men jobbar långa dagar samt en jobbresa i veckan)

2. Hon skriker och gråter när vi åker bil. Vad kan det bero på? Vanligtvis brukar väl bebisar gilla att åka bil?

Ibland somnar hon och sover gott men när hon vaknar så brukar hon börja gråta igen. Har ni varit med om det?

Tack så mycket! :)

• Svar på tråden Nybliven mamma - råd
  • whtevr9

Mina barn har aldrig gillat att åka bil när de var bebisar. De skrek så fort man satte som i babyskyddet. Men ja till sist gick det över.

Folk som bara åh sätt barnen i bilen så somnar dom. Ja jo visst :p

• AmericanMommy

Jag använde ofta bärsele inne när jag ville få något gjort. Mina bebisar ville alltid vara klistrade på mig. Jag använde också vagnen inne, det funkade ibland. Vi hade också elektrisk gunga som hon ofta sov i dagtid. Då kunde jag få lite gjort. Hade en från Fischer Price och en Mamaroo.

• ALM82
    whtevr9 skrev 2018-06-21 23:50:48 följande:

Mina barn har aldrig gillat att åka bil när de var bebisar. De skrek så fort man satte som i babyskyddet. Men ja till sist gick det över.

Folk som bara åh sätt barnen i bilen så somnar dom. Ja jo visst :p

Haha! Eller hur? Jag sa till min sambo ?bebisar ska ju gillar att åka bil!?

Är avundsjuk på de som måste söva sina barn i bilen ;)
  • ALM82

Tack för alla svar och tips! Jag känner mig lite mer normal nu och har faktiskt lagt ner henne lite mer nu så att jag får saker gjort. Använder bärsjal också, men jag bor utomlands i ett varmt land så det bli lite för varmt med bärsjal ibland...!

• lillterror
    ALM82 skrev 2018-06-22 18:02:43 följande:

Haha! Eller hur? Jag sa till min sambo ?bebisar ska ju gillar att åka bil!?

Är avundsjuk på de som måste söva sina barn i bilen ;)

Min dotter HATADE att åka bil- så jag fick passa på att åka i samband med att hon var trött och skulle sova, då gick det hyfsat smärtfritt sas. Nu som tvååring accepterar hon det, men efter 20-30 minuter räcker det ;)
  • Anonym (mor)
    ALM82 skrev 2018-06-21 15:40:04 följande:

Hej alla!

Jag är som 35-åring nybliven mamma till en liten flicka som nu är 6 veckor gammal. Allt går jättebra, hon är en livlig liten bebis och har varit det sen hon föddes, men hon sover bra och verkar vara en välmående bebis.

Jag skulle vilja veta hur ni gjorde som nyblivna mammor..:

1. Just nu så känns det som att jag spenderar all min tid med henne i famnen eller ammandes. Visst är väl det normalt så här i början. Men jag får dåligt samvete om jag sätter henne t.ex i babysittern eller lägger henne i vagnen för att plocka undan lite eller laga mat. Jag tänker att hon inte kan ha så roligt där helt själv och kanske känner hon sig ensam? Då blir det att jag tar upp henne eller går dit och kollar stup i ett även om hon är precis bredvid... jag låter henne även sova i min famn på dagen. Men jag känner att jag måste kunna ta tag i andra saker också samt få lite tid för mig själv när hon t.ex sover.

Hur gjorde ni? Var ni också såhär i början? Hur ändrade ni er?

(Pappan hjälper till så gott han kan men jobbar långa dagar samt en jobbresa i veckan)

2. Hon skriker och gråter när vi åker bil. Vad kan det bero på? Vanligtvis brukar väl bebisar gilla att åka bil?

Ibland somnar hon och sover gott men när hon vaknar så brukar hon börja gråta igen. Har ni varit med om det?

Tack så mycket! :)

Låter jättekonstigt att hon får sova i din famn på dagen! Lite överkurs men har du tid så är det väl okej. Jag tror inte att en bebis har tråkigt om den ligger i sin vagn och tittar på sina mobiler en stund eller om den sitter i en babysitter och tittar på när mamma lagar mat! Man tittar ju oftast till dem var tredje minut så de hinner ju inte känna sig ensamma.
  • ALM82
    Anonym (mor) skrev 2018-06-23 07:41:52 följande:

Låter jättekonstigt att hon får sova i din famn på dagen! Lite överkurs men har du tid så är det väl okej. Jag tror inte att en bebis har tråkigt om den ligger i sin vagn och tittar på sina mobiler en stund eller om den sitter i en babysitter och tittar på när mamma lagar mat! Man tittar ju oftast till dem var tredje minut så de hinner ju inte känna sig ensamma.

Ja jättekonstigt va? HUR kan en sex veckor gammal bebis sova i sin mammas famn!?

Skämt åsido; som du ser ovan så är det för att hon vaknar lätt när jag lägger ner henne, så för att hon ska få sova lite så låter jag henne sova i min famn ibland.
  • Anonym (mor)
    ALM82 skrev 2018-06-23 19:45:04 följande:
    Ja jättekonstigt va? HUR kan en sex veckor gammal bebis sova i sin mammas famn!?

Skämt åsido; som du ser ovan så är det för att hon vaknar lätt när jag lägger ner henne, så för att hon ska få sova lite så låter jag henne sova i min famn ibland.
    "skämt åsido"!? Var finns ngt skämtsamt här? Bebisar har ett enormt stort sömnbehov och det kan hända att de väljer att sova mellan 04.00 och 12.32 men sover gör de.
  • ALM82
    Anonym (mor) skrev 2018-06-23 19:54:31 följande:

"skämt åsido"!? Var finns ngt skämtsamt här? Bebisar har ett enormt stort sömnbehov och det kan hända att de väljer att sova mellan 04.00 och 12.32 men sover gör de.

Eh...ja precis? Har jag sagt att hon inte sover? Hon sover ibland i min famn, det är allt.
  • nnnnnnnn

Låter som samma som vårt första barn, sov nästan bara på oss, inte i vagn eller bil, alltid nöjd hos oss men nästan alltid missnöjd annars.
    BVC hetsade om amning trots att barnet gick upp lite dåligt i vikt, de bara hänvisade till att barnet verkade nöjt och att det bara var lite dålig viktökning - men inte något som behövdes göras något åt mer än att fortsätta amma fritt + väcka på natten minst var tredje timme + pumpa mellan matningarna som oftast var maratonsittningar med 30-60 min ätande, 20-40 min sovande i famnen sen repris på det hela (när pumpa? Jo, jag fick sätta larm på 1,5 h på natten, för då var det mitt emellan maningarna var 3:e timme)...

När vi tröttat ut oss totalt med bärande och vaggande, så gav vi ersättning och fick ett nytt barn. Som sov! Länge! Även i vagn eller bil! Och som inte vaknade när man lade ner det!

Så mitt råd är att testa att mata mycket, mycket mer ett tag och se om det hjälper. Amma 10-15 min på varje sida och sedan erbjuder du tex 100 ml i flaska. Pumpa ut om du orkar/hinner/vill/kan, annars testa att ge ersättning.
    Tar maten i flaskan slut så värm mer och erbjud mer, samt öka mängden i flaskan efter nästa amningspass.

• Brazillove
    Min son vaknade skrikande tills han var ca 6 v.
    Visade sig att det var på grund av att han var hungrig nästan hela tiden och han var för svag för att suga ut hela bröstet vilket blev en ond spiral. Mindre sug = mindre mjölk. Började pumpa samt ge ersättning när han fortfarande var grinig efter amningen. Nu är han en jätte snäll bebis på 3 månader. 
    Tack och lov så är han helnöjd med att bara amma på natten men på dagtid så dricker han runt 180 - 250 ml ersättning/pumpad bröstmjölk utöver amningen på en dag.  (30 ml där 50 ml där...)
    Sätter han i babysittern i köket när jag lagar mat så jag kan prata och gulla med honom medans jag lagar mat så han inte blir ledsen. 
    På natten sover han bredvid mig det har han gjort sen han var nyfödd. Att lägga honom i egen säng har han aldrig tyckt om, han drar upp sina ben, rullar och väcker sig själv....
    Så jag låser mig själv (lägger min arm i vägen om jag sover på sidan eller sover rakt på rygg.)
  • SI12344

Jag tyckte att mycket blev bättre efter 2 mån, och då har vi haft en sån bebis som inte ville ligga ner på egen hand första veckorna. Han vägrar fortfarande vagn! Vi åker sällan bil så han ser det som en skymf när det väl händer, men jag tror att man lär sig tajma med vaken-/sovperioder om man behöver.

Men om bebisen är nöjd i sitter eller vagn eller på golvet så kan man som förälder luta sig tillbaka en stund

• Anonym (Också mor.)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-23 07:41:52 följande:

På vilket sätt är det "jättekonstigt"? Det är ganska standard för så små bebisar att vilja sova i sin mammas famn och de allra flesta mammor är lyhörda nog för att uppfatta det behivet hos barnet. När mina var i den åldern så satt de klistrade på mig större delen av dygnet. (En sex veckor gammal bebis har däremot ungefär noll nöje av att "titta på när mamma lagar mat". Det är liiite väl tidigt.)
  • Anonym (mor)
    Anonym (Också mor.) skrev 2018-06-29 08:57:56 följande:
    På vilket sätt är det "jättekonstigt"? Det är ganska standard för så små bebisar att vilja sova i sin mammas famn och de allra flesta mammor är lyhörda nog för att uppfatta det behivet hos barnet. När mina var i den åldern så satt de klistrade på mig större delen av dygnet. (En sex veckor gammal bebis har däremot ungefär noll nöje av att "titta på när mamma lagar mat". Det är liiite väl tidigt.)
    Okej! Ja jag var väl en ovanligt usel babymamma för ingen av mina låg och sov i min famn.  De låg i sin säng eller ofta i barnvagnen.  Liksom för sin egen del kan man ju sitta med sin baby i famnen medan den sover men för babyn själv kan det väl inte spela så stor roll?
  • Anonym (Bebis)

Hej o Grattis till bebisen!

Vårt första barn ville äta konatant första månaderna. Ammade var 30min. Resten av tiden var han i bärsele. Han sov aldrig mer än 20 min år gången dagtid om ens det utan vill bli buren hela tiden. Han behövde mycket närhet.

2an åt bara var 3e timme. Det kändes väldigt konstigt med tanke på tidigare erfarenhet:). Hon sov också mycket bättre än sin bror och var mer nöjd.

3an var också lugnare men åt rätt ofta och ville vara i bärsjalen mest. Gillade inte vagnen.

Ingen av våra barn gillade åka bil som bebisar. Jag fick sitta bredvid och amma (alltså hängde över bebisen med tutten) medan månne körde. Annars kom vi ingenstans de bara skrek.

Ditt barn låter helt normal. Använd bärsjal är mitt tips

• Anonym (Anknytning)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-29 14:02:10 följande:

Okej! Ja jag var väl en ovanligt usel babymamma för ingen av mina låg och sov i min famn.  De låg i sin säng eller ofta i barnvagnen.  Liksom för sin egen del kan man ju sitta med sin baby i famnen medan den sover men för babyn själv kan det väl inte spela så stor roll?

Många babys har ett stort närhetsbehov, så jo, det spelar väldigt stor roll för babyn själv. Det finns en anledning till att hud-mot-hud används vid prematurvård, men också rekommenderas för fullgångna barn. Babyn går bättre upp i vikt eftersom den inte behöver bränna kalorier på uppvärmning, stresshormoner minskar i blodet både hos mor och barn. Närheten stimulerar och underlättar amningen.

Du kanske hade baby på den tiden man skulle mata enligt strikt 4-timmars schema och babyn skiljdes från mamman på BB? Som tur är har vi lämnat en omänsklig behandling av spädbarn bakom oss!
  • Anonym (Bebis)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-23 19:54:31 följande:

Stämmer tyvärr inte på alla bebisar. Vår äldsta sov väldigt lite som bebis max 3×20min per dag. Han vaknade också var 30 min på nätterna
  • Jsv17
    Anonym (mor) skrev 2018-06-29 14:02:10 följande:

Vilken tur du hade som hade en bebis som inte märkte nån skillnad, men första månaden vaknade min son om inte direkt efter max 5min så fort man la ner honom, i vagn som var i konstant rörelse/gungning något längre men han sov aldrig längre än 10-15min om det inte var på mig, så för honom iaf spelade det väldigt stor roll. Så jag fick göra som ts och ha honom i famnen för att han skulle få i sig någon sömn, alternativt sele eller sjal om jag behövde göra ngt samtidigt. Tro mig jag provade det mesta.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (mor)
    Jsv17 skrev 2018-06-29 14:17:58 följande:
    Vilken tur du hade som hade en bebis som inte märkte nån skillnad, men första månaden vaknade min son om inte direkt efter max 5min så fort man la ner honom, i vagn som var i konstant rörelse/gungning något längre men han sov aldrig längre än 10-15min om det inte var på mig, så för honom iaf spelade det väldigt stor roll. Så jag fick göra som ts och ha honom i famnen för att han skulle få i sig någon sömn, alternativt sele eller sjal om jag behövde göra ngt samtidigt. Tro mig jag provade det mesta.
    Ja jag svarade ngn som påstod att det är "ganska standard" för bebisar att vilja sova i sin mammas famn. Det tror jag också en bebis inte har ngt emot men inte heller att sova i sin säng. Du fick den typen av bebis som är liksom "onöjd" och svår att få till ro och lite av det hade vår yngsta också. Helt klart en större utmaning men jag tror inte det är det vanliga. Vore intressant med en studie kring hur det ser ut faktiskt. Kanske finns den?
  • ALM82

Hej alla!

Tack för alla tips i denna tråd!

Jag har varit hos barnmorskan och hon konstaterade att jag inte hade så mycket bröstmjölk, har alltid fått lov att amma på båda brösten och hon blir fortfarande inte nöjd ibland. Så nu när hon inte är nöjd efter att ha ammat så kan jag ge henne 30-60 ml ersättning som komplement. Det har jag gjort i ett par dagar nu och jag har en bebis som är mycket lugnare!

Hon gick upp i vikt som hon skulle men fick inte den där mättnadskänslan som man ska få efter att ha ätit.

Hon vill fortfarande vara nära men jag kan lättare lägga ner henne utan att hon vaknar.

Ville dela med mig utifall det finns andra i samma situation. Lite ersättning kan göra stor skillnad!

Svar på tråden Nybliven mamma - råd