Måste man ta hand om släkting som går bort?
Jag undrar om man är tvungen att ta hand om en släkting som går bort, jag menar ta hand om begravning, dödsbo m.m har ingen som helst relation till denne.
Jag undrar om man är tvungen att ta hand om en släkting som går bort, jag menar ta hand om begravning, dödsbo m.m har ingen som helst relation till denne.
Ber alla att notera att ts skriver att pappan bor i Danmark.
Svenska lagar gäller endast i Sverige.
Oj, nu är mera förvirrat, än innan? Jag är jattee tacksam för att ni ens orkar att svara!
Nå men har inte googlat på borgar dk. dödsfall, och reglar som gäller där. Näh. jag vill inte ha med fanskapet att göra! Han kan väl få en urna, någonstans i en minneslund, men det är fan inte jag, som skall betala för den skitstövelns begravning?
Förlåt, men så känns det.
har nu googlat så got jag kan på dk, men är fortfarande lika förvirrat, ja jag får väl se om det dimper ner et brev, snart då, det handlar nog bara om veckor, enligt min kusin, och min bror, är ju inte aktuell. Hmm. Fan också, om man skall få den jävlen på sin lott! Ibland kan det ju ju låta hemskt, jag vet. Men han gick miste om sina barn, och barnbarn. Han fanns ingenstans. Men när jag skulle svara på mina barns frågor: "har vi en morfar? "Ja, men jag vet inte var! De undrade hela sin uppväxt, och det är det jag menar, när jag skriver att han förstörde så mycket i mitt liv, fast han inte var en del av det. Ja, jag, krakar faktiskt på honom.
Även här i Finland är det arvingarnas ansvar att ta hand om dödsbo och bouppteckning. När min far dog fick jag ensam ta hand om allt, då min bror inte ville delta i något. Dödsboet hade kunnat stå för notan om det funnits några tillgångar, men det gjorde det inte och detta var jag medveten om.
Gissar att myndigheterna i första hand kommer att kontakta de arvingar som bor i Danmark, och av naturliga skäl lär de gissningsvis ha högre förväntningar på att ta hand om allt än du som bor längre bort. Du får invänta att någon kontaktar dig. Och blir det tal om att anlita någon som sköter bouppteckningen får du fråga om du förväntas stå för notan om det blir någon kostnad för det eller begravningen.
Här fick jag veta att kommunen kan ge ett begravningsbidrag som täcker en billig kista och gravplats. Det blev dock aldrig aktuellt då min farmor bad mig ordna allt så som jag ville ha det och ge henne alla fakturor.
Oj, det du berättade, gjorde ont i mitt hjärta, jag är nog i samma sits, just nu, eller väldigt snart, eftersom jag är den enda efterlevande. Ja, mina syskon kan jag glömma.
har nu googlat så got jag kan på dk, men är fortfarande lika förvirrat, ja jag får väl se om det dimper ner et brev, snart då, det handlar nog bara om veckor, enligt min kusin, och min bror, är ju inte aktuell. Hmm. Fan också, om man skall få den jävlen på sin lott! Ibland kan det ju ju låta hemskt, jag vet. Men han gick miste om sina barn, och barnbarn. Han fanns ingenstans. Men när jag skulle svara på mina barns frågor: "har vi en morfar? "Ja, men jag vet inte var! De undrade hela sin uppväxt, och det är det jag menar, när jag skriver att han förstörde så mycket i mitt liv, fast han inte var en del av det. Ja, jag, krakar faktiskt på honom.
Nej det står det inte.
Det är den som skriver vad man måste göra som ska hänvisa tll att lagstiftningen ser ut så i Danmark.
Svara inte om det ringer från Danmark då...
Tack. Jag tror att jag skall skita i det. Som han sket i mig..