• zabrina

vacccination vid 3månaders!

Hej ! Min bebis har haft meningt när han föddes och nu ska får sin vaccin mot bla hbi som är hjärnhinneinflammation finns med i vaccinet e lite orolig för det .har ni nåt erfarenheter om det ni som föräldrar. Tacksam för eran råd !

• Svar på tråden vacccination vid 3månaders!
  • Anonym (Va?)

Om du oroar dig att han skulle få hjärninflammation av vaccinet så behöver du inte vara orolig. Finns inga fall där ett barn har fått hjärninflammation av dom vanliga vaccinationerna.

• zabrina

Tack så mycket för din svar .min oro är ju vaccin innehåller lite av varje sjukdom som de vacninerrar emot!

• IceKitten
    zabrina skrev 2018-06-29 09:47:31 följande:

Tack så mycket för din svar .min oro är ju vaccin innehåller lite av varje sjukdom som de vacninerrar emot!

Ja, det är så vaccin fungerar. Personen får en liten mängd med döda/försvagade virus för att immunförsvaret ska kunna öva sig och bilda ett antikroppar mot sjukdomen.

För att personens immunförsvar sedan ska veta hur den ska hantera framtid virus av samma slag.

De eventuella biverkningarna man får av vaccinet är mildare än vad man skulle få av den faktiska sjukdomen då mängden är så liten och viruset är dött/försvagat.
Svar på tråden vacccination vid 3månaders!