• Anonym (H)

Göra slut eller konvertera

Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?

• Svar på tråden Göra slut eller konvertera
  • Anonym (Lo)
    Anonym (H) skrev 2018-06-28 21:54:37 följande:

Beslutet är taget.. Vi går skilda vägar!

Jag blir väldigt glad för din skull om det är så att ni går skilda vägar, för din skull och kanske för din sambos skull, kanske så inser han vissa saker och går emot sin familj eller så gör han inte alls det och tycker att eran relation var värd och bryta upp för någonting hans familj önskade att du var som du inte var. För jag tror han gillar dig precis som du är och att trycket kommer från familj. I vilket fall som helst så tror jag ifall du konvertafe så skulle de senare önska slöja, sätta namn på era barn.... Ja, kräva mer och mer. Jag tror du besparat dig några år utan ångest eller ånger över förlorade år. Låt det gå så och se ifall han är villig och ändra sig för att leva med dig precis som du är. Jag själv är född som muslim, men lever ateist och som "svensk" om man får säga så. Jag har levt med en man likt din sambo och kan säga att livet/kärlek är fanimej så jävla mycket enklare utan religion. Lever idag med en som heller inte är troende.
  • Anonym (Muslim)

Lämna, jag är muslim inte troende och skulle aldrig någonsin be min flickvän konvertera till islam. Hade inte ens tillåtit det. Trams.

• Farfar blå

Skulle han kunna tänka sig att konvertera till kristendomen? Du gjorde rätt som gav honom korgen.

• Anonym (behövs inte)
    Anonym (.) skrev 2018-06-28 00:45:15 följande:

Han kan väl konvertera till kristendom istället?

Be han välja mellan dig och sin släkt istället

Han behöver ju inte konvertera. Det räcker med att han tar avstånd från sin släkt. Piece of cake...
  • Anonym (Mona)
    Anonym (H) skrev 2018-06-28 21:54:37 följande:

Beslutet är taget.. Vi går skilda vägar!

Det var klokt, moget och vuxet.
  • Anonym (Hmmmmm)

Frågan e om du vill ha hela släkten efter dej... Ja hade nog inte varit tillsammans mer.........

• Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2018-06-27 23:39:25 följande:

Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?

Vad du än gör, kompromissa inte i detta! Det finns inga som helst skäl till det, inte ens det du redan gått med på.

Det är din och din sambos liv och det är ni som bestämmer, inte hans släkt. Detta kan du med gott samvete ställa som ultimatum för att fortsätta ett liv tillsammans.
  • Anonym (nonono)

Ts: Vad du än gör, om du nu väljer att konvertera, så måste du göra det därför att du vill ge din själ till Islam. Det måste vara mellan dig och Allah! (Gud, det finns bara en Gud, med många namn, och Gud och Allah, har samma åsikt, på just den punkten.)

Du får inte konvertera, därför att din kille kräver det, eller därför at hans släkt kräver det. Du måste göra det av din egna fria vilja, annars är det nästan som hyckleri? Eller ännu värre: Bedrägeri mot GUD?

Religion är en fråga om att hänge sig till något. Inte till en person, eller en familj. Man brukar få en "uppenbarelse", eller en "kallelse", om man plötsligt  vill bli "troende"! Har du fått det?

• Anonym (SPRING)

Dumpa NU och rädda dig själv, men framförallt DINA BARN från den framtiden!

• Anonym (H)

Jag har valt att vi ska gå skilda vägar då jag vägrar bli muslim och offra den delen av mig själv för något jag inte tror ett smack på.

• Anonym (meh)
    Anonym (H) skrev 2018-07-01 02:37:24 följande:

Jag har valt att vi ska gå skilda vägar då jag vägrar bli muslim och offra den delen av mig själv för något jag inte tror ett smack på.

Vad synd att han inte ville/vågade stå upp för att stötta dig. Eftersom han själv inte var speciellt troende, menar jag, 
  • Anonym (L)
    Anonym (Muslim) skrev 2018-06-29 00:51:48 följande:

Lämna, jag är muslim inte troende och skulle aldrig någonsin be min flickvän konvertera till islam. Hade inte ens tillåtit det. Trams.

Din flickvän har fri vilja och bör konvertera till vilken religion eller icke-religion hon vill. Det är inget DU ska tillåta eller inte.
  • Anonym (Is)

Och det är nu varningsklockan ringer TS. Om hans släkt lägger sig i er business och kräver detta, vad kommer de då mer kräva av er/dig när ni är gifta, vad kommer de kräva av ev framtida barn?

Nej, de får under inga omständigheter lägga sig i ock kräva något.

Min väninna var i exakt samma situation. Gifte sig och konverterade. Nya släkten krävde att hon skulle ta hand om dem, städa och laga mat och slava och hon fick aldrig uppskattning eller kärlek av dem eftersom hon var ?fel? ändå från början då hon inte var född muslim. Hennes älskade man som hon trodde hon var själsfrände med förändrades då det kräves av honom att han som make skulle ?härska? och bestämma över sin fru. Gjorde han inte det var han ingen ?riktig man?. Det slutade med att han började slå henne.

Idag är de skilda och pappan har barnen varannan helg. Men barnen far illa. Deras farmor och farfar älskar bara äldsta sonen och föraktar minsta dotter som är ?smuts?. De öppet mobbar ut den lilla och min vän kämpar med näbbar och klor att få ensam vårdnad med bevakade mötestiderna men ?rätten till pappan? väger tydligen mer än barnens mående... hon kommer aldrig bli kvitt hot och hat från hans släkt då de har barn tillsammans.

• Anonym (Nej!)

Håll dig så långt bort du bara kan. Min biologiska pappa är icketroende muslim men det har inte hindrat honom från att ha en muslimsk syn på kvinnor. Både min och mina halvsyskons mamma blev misshandlade efter barnen kom. Självklart var han supercharmig innan dess, så var försiktig.

• Anonym (Jg)
    Anonym (H) skrev 2018-07-01 02:37:24 följande:

Rätt beslut! Hur reagerade han?
  • fornminne

Han får välja. Sin familj eller dig. Du ska inte behöva konvertera. Era barn ska inte tvingas på en viss religion. Borde vara självklart. Jag läser att ni väljer att separera. Kanske lika bra.

• Anonym (behövs inte)
    Anonym (Nej!) skrev 2018-07-01 14:46:19 följande:

Håll dig så långt bort du bara kan. Min biologiska pappa är icketroende muslim men det har inte hindrat honom från att ha en muslimsk syn på kvinnor. Både min och mina halvsyskons mamma blev misshandlade efter barnen kom. Självklart var han supercharmig innan dess, så var försiktig.

Min biologiska pappa har också en väldigt muslimsk syn på kvinnor och han är icketroende kristen. Samma sak med farfar. Märkligt det där, hur den muslimska kvinnosynen tycks ha spirat genom århundraden i den sörmländska myllan.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (behövs inte) skrev 2018-07-06 09:40:55 följande:
    Min biologiska pappa har också en väldigt muslimsk syn på kvinnor och han är icketroende kristen. Samma sak med farfar. Märkligt det där, hur den muslimska kvinnosynen tycks ha spirat genom århundraden i den sörmländska myllan.
    Alltid kommer det någon hemsk människa som hellre ser kvinnor bli slagna eller våldtagna än att något dumt om islam skall yttras. Sanningen är att du har haft otur, precis som vissa andra svenskar. Men att låtsas som att det är ens i närheten av lika utbrett som bland vissa andra kulturer är bara löjligt.
Svar på tråden Göra slut eller konvertera