• Anonym (H)

Göra slut eller konvertera

Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?

• Svar på tråden Göra slut eller konvertera
  • Anonym (Esther)

Jadu, om han inte vill säga ifrån till sin familj och du inte vill konvertera är det ju bara att göra slut.

• Anonym (Nattuggla)

Hejsan,
    tack för ditt inlägg. Vilken tuff situation ni befinner er i... Min spontana tanke är att detta är ett fruktansvärt övergrepp av hans släkt. Fullständigt orimligt. Blanda sig i och vilja påverka och i grunden förändra din identitet. Jag undrar genuint vad islam säger om detta? Jag kan inte mycket om islam men många säger att det ska vara fyllt av kärlek. Jag vet att kristendomen grundar sig på villkorslös kärlek och att varje människa är fri att tro eller inte tro. Nu slår det mig bara att du kanske ska tala med en präst om detta? Du har en så tydlig insikt o din identitet och att du inte vill bli muslim så det tycker jag att du verkligen ska hålla dig rotad i. Låt ingen övertala dig att bli något du inte på eget initiativ har upptäckt att du vill. 

Din pojkvän och det förstås också riktigt tufft i den här situationen... 
    Tänker att ni båda behöver vara enade i tanken att vad de gör är utpressning och fel. Det är ert liv och som sagt, vad säger egentligen Koranen om att försöka tvinga andra till tro? Det låter inte vidare kärleksfullt, det låter som maktlystnad. 

Allt gott. /N

• Anonym (nonono)

Det är ju som att du skall konvertera till hans släkt, och inte till Religionen Islam. Om du konverterar, så gör du det för att du i ditt hjärta vill ge dig till religionen och Gud. Om inte, är det nästan som bedrägeri att konvertera. Din kille är ju inte Gud. NÅ, det var ett förfärligt dilemma. Så han måste välja mellan dig och sin familj, och du måste ge vika, för du känner utgången.

• Anonym (.)

Han kan väl konvertera till kristendom istället?

Be han välja mellan dig och sin släkt istället

• Anonym (J)

Jag skulle aldrig gå med på hans familjs krav och skulle heller aldrig föda barn till en så kontrollerande släkt. Jag skulle säga till min man att han faktiskt får berätta för sin familj att han bestämmer själv över sitt liv och att de inte har någon rätt att bestämma över honom och hans val. Det är inte att vända ryggen åt sin familj.

• Anonym (Lider med er)

Så fruktansvärt av hans släkt att kräva detta! Helt orimligt och oacceptabelt. Jag hade aldrig gjort det om jag inte mådde bra av det och ville det .

Tycker du ska prata med din kille o be han prata vett med släkten

• Alvina

Hade gjort slut illa kvickt, om han nu förstås inte skulle komma på andra tankar och säga upp bekantskapen med sin familj.

• Anonym (Anonym)

Förmodligen kommer de också kräva att eventuella söner blir omskurna. Det borde vara olagligt i Sverige.

• Anonym (Spring för livet)

dra så fort och så långt du kan från det förhållandet! Det kommer bara bli värre!

• Meriall

Det är väl dessutom okej enligt islam att gifta sig med en kristen kvinna... så de borde kunna vara ok med detta.

Det är trots allt era liv det gäller så de som måste ändra sig för att det ska funka är hans familj. Om de får bestämma i detta kan det komma fler krav på er sedan och de kan komma att kräva vad som helst. Det är bäst att sätta ner foten nu. Vänder de honom ryggen pga det (för det är de som gör det; inte han) så måste han välja mellan dem och dig.

Du ska inte behöva ge upp din identitet för ett random krav.

Svar på tråden Göra slut eller konvertera