• Detärjag1

Familjebråk när det är som värst!

Jag skriver här för att jag inte vet vad jag ska göra, och inte har någon jag kan vända mig till just nu. Vi är en familj på 8 syskon, alla utflyttade och med egna familjer. Jag och yngsta syskonet bor själv. Det har alltid varit större bråk inom släkten/familjen. En del av det är jag orsaken till för att jag inte höll med mina föräldrars uppfostran när jag var ung och fick hjälp av någon släkting och socialen med boende. Socialen har varit inblandad tidigare innan mig. Nåja, fick iallafall så gott som hela familjen och större delen av släkten emot mig. Dom som hjälpte mig har inte haft det lätt heller. Många har inte kontakt än idag. Jag är över 30 nu. Saken är den att jag har försökt enas med min familj och det har gått sådär ibland, och nu tycker jag att vi har en bra kontakt allihopa så länge jag håller mig på min kant. Men, så länge jag inte tar upp det som har hänt och inte pratar om det med syskonen och föräldrarna. Det är ju mitt fel att det blev som det blev och jag förstörde för min familj, ja ni vet. Speciellt min och mammas relation. Det var där det började. Hon tryckte ner mig psykiskt och fysiskt. Jag har än idag starka minnesbilder som jag kämpar med fast vi har en hyfsad kontakt. Hon mår inte bra, men det får jag inte nämna, speciellt åt en syster som håller med mamma i allt. Systern har 2 egna små barn, och jag och andra ser att hon inte är snäll med barnen alla gånger. Vi säger ifrån, men usch vad arg hon blir. Det är skrämmande hur mycket hon börjar ta efter mammas sätt att uppfostra barnen. Det eskalerade efter ett samtal med henne här om dagen. Det blev diskussion om småsaker, jag försökte att inte säga för mycket, men till slut så brast det för mig med. Pojken blev rastlös och hon säger högt att han är omöjlig. Frågar om jag får prata med honom, han är 5 år. Systern är irriterad (på mig) Hon säger till pojken "moster ska skälla ut dig, moster ska prata vett i skallen på dig". Pojken sa att han tycker om att prata med mig. Dom har sökt hjälp hos familjerådgivningen för att pojken är svår att hantera och är överenergisk. Jag vet att jag måste ta kontakt med dom om det här, men jag vet också vad som händer då. Jag kommer få så mycket skit på mig igen från hela familjen (förutom 2 syskon som ser samma sak). Vad hade ni gjort? Kan säkert vara anonym, men dom kommer ju fort lista ut vem som har gjort det. Lider med barnen så sjukt mycket. Jag är så orolig att hon tappar besinningen helt och skadar dom. Jag ser ett tydligt mönster redan. (Pga min mors beteende mot mig och mina syskon)

• Svar på tråden Familjebråk när det är som värst!
  • Anonym (Hjälp barnen!)
    Detärjag1 skrev 2018-06-29 05:27:24 följande:

Jag skriver här för att jag inte vet vad jag ska göra, och inte har någon jag kan vända mig till just nu. Vi är en familj på 8 syskon, alla utflyttade och med egna familjer. Jag och yngsta syskonet bor själv. Det har alltid varit större bråk inom släkten/familjen. En del av det är jag orsaken till för att jag inte höll med mina föräldrars uppfostran när jag var ung och fick hjälp av någon släkting och socialen med boende. Socialen har varit inblandad tidigare innan mig. Nåja, fick iallafall så gott som hela familjen och större delen av släkten emot mig. Dom som hjälpte mig har inte haft det lätt heller. Många har inte kontakt än idag. Jag är över 30 nu. Saken är den att jag har försökt enas med min familj och det har gått sådär ibland, och nu tycker jag att vi har en bra kontakt allihopa så länge jag håller mig på min kant. Men, så länge jag inte tar upp det som har hänt och inte pratar om det med syskonen och föräldrarna. Det är ju mitt fel att det blev som det blev och jag förstörde för min familj, ja ni vet. Speciellt min och mammas relation. Det var där det började. Hon tryckte ner mig psykiskt och fysiskt. Jag har än idag starka minnesbilder som jag kämpar med fast vi har en hyfsad kontakt. Hon mår inte bra, men det får jag inte nämna, speciellt åt en syster som håller med mamma i allt. Systern har 2 egna små barn, och jag och andra ser att hon inte är snäll med barnen alla gånger. Vi säger ifrån, men usch vad arg hon blir. Det är skrämmande hur mycket hon börjar ta efter mammas sätt att uppfostra barnen. Det eskalerade efter ett samtal med henne här om dagen. Det blev diskussion om småsaker, jag försökte att inte säga för mycket, men till slut så brast det för mig med. Pojken blev rastlös och hon säger högt att han är omöjlig. Frågar om jag får prata med honom, han är 5 år. Systern är irriterad (på mig) Hon säger till pojken "moster ska skälla ut dig, moster ska prata vett i skallen på dig". Pojken sa att han tycker om att prata med mig. Dom har sökt hjälp hos familjerådgivningen för att pojken är svår att hantera och är överenergisk. Jag vet att jag måste ta kontakt med dom om det här, men jag vet också vad som händer då. Jag kommer få så mycket skit på mig igen från hela familjen (förutom 2 syskon som ser samma sak). Vad hade ni gjort? Kan säkert vara anonym, men dom kommer ju fort lista ut vem som har gjort det. Lider med barnen så sjukt mycket. Jag är så orolig att hon tappar besinningen helt och skadar dom. Jag ser ett tydligt mönster redan. (Pga min mors beteende mot mig och mina syskon)

Det är ingen lätt sits du hamnat i, framförallt inte att historien upprepar sig i den yngre generationen. För barnens skull måste du anmäla systern, vilket du själv är medveten om. Kan du inte prata med de andra syskonen som delar din oro? Så kan ni diskutera hur ni ska gå tillväga för att hjälpa barnen (och systern som uppenbarligen mår dåligt?).
  • Detärjag1

Ja, några av syskonen skulle säkert kunna hjälpa, och vi är några som försökt tidigare. Men hon blir så arg och ledsen och kör med samma visa varje gång, att hon alltid får höra hur dålig hon är osv På så sätt får hon andra att tycka synd om henne, och hon vet precis vilka punkter hon ska trycka på. Jag tänker på barnen och jag vet att dom andra också gör det, men man blundar hellre och vågar inte skapa osämja. Nu har hon lite bråttom att ringa runt till alla och säga hurdan jag är då jag sa om hur hon säger åt pojken. Jag är känslig och mår dåligt tydligen enligt henne. Inget nytt att jag får höra det.

• Detärjag1

Hon vet om att jag är beredd att anmäla. Har nämnt nångång att om jag ser nåt barn fara illa så går jag vidare med det, spelar ingen roll vems barn det är. Kanske bäst att först ta hjälp av familjen.

• Anonym (mmm)

Tycker det är jättebra av dig att första ha pratat med din syster. Vi är nog alltför många som tar efter våra föräldrar utan att vi fattar att vi gör det. 

Du är vuxen nu, allt som skett vet alla om förr, ingen skulle väl blir förvånad om du reagerar när du ser ett barn som blir behandlat som du själv blev som barn? 

Du gör det enda rätta och tycker absolut du kan ringa soc och helt enkelt berätta vad du ser och fråga dem om de anser att det är fog för en orosanmälan. 
    Ta stöd av de i släkten som du vet ser samma saker som du gör så att inte du ensam blir en syndabock i detta. Försök ha kontakt med systerns barn framöver också så att de vet att det finns någon som kan lyssna när det är jobbigt, boosta barnet, lär barnet att det inte är ok att säga sånt som mamman säger (här är det förstås en svårt balansgång men det är ju viktigt) 

Sen får du nog sluta umgås med släkten ett tag, kan jag gissa. 

• Anonym (mmm)

Systern behöver ju hjälp, även om det är tufft för henne så är det det enda ni kan säga: hon är som det är nu inte en superbra förälder. Man kan säga det inte är hennes fel, det är hennes egen barndom som gjort detta osv, men oavsett behövs en förändring. 

Se allt ur barnets synvinkel, det är ju det alla lagar och Soc arbete går ut på; att stödja barn på olika sätt. Ett sätt är att stötta föräldrar i deras föräldraroll. 
    Om din syster säger kränkande saker till barnet när du hör, avbryt genast (du och dina andra släktingar kan snacka ihop er om att ni alltid gör likadant) och säg saker som "hörde du vad du sa nu?" "Detta räknas som kränkande" och förstås ge henne alternativ på hur hon kunde hanterat situationen på annat sätt. 
    Det blir ju inte lätt, systern kanske vägrar umgås helt men då har du i alla fall försökt, och Soc får ta vid. 

• Detärjag1

Tack för kloka råd! Det kan jag absolut göra, meddela soc om läget. Inte lätt det här, men jag kan inte blunda för det heller. Jag fick själv hjälp av vuxna när jag behövde det, och det är jag evigt tacksam för.

• Detärjag1

Bor själv längre bort från dom här syskonen just nu, men tidigare har jag varit mycket hos dom och varit mycket med barnen. Så tragiskt att se att systern inte förstår att hon behöver hjälp. För henne är det jättekänsligt om jag ger råd, det blir taggarna utåt direkt. Pojken är jättego, han frågar alltid när jag ska komma och hälsa på ???? andra barnet är 1 år.

• Almina

Värt att tänka på är att den enda tvångsåtgärd soc kan ta till är omhändertagande. Övriga insatser är frivilliga. Om barnen far så illa att ett omhändertagande skulle kunna bli aktuellt skulle jag absolut anmäla. Annars skulle jag i första hand försöka få familjen att själva söka hjälp. Vid osäkerhet skulle jag kontakta soc helt anonymt och rådfråga.

• Detärjag1

Så tänker jag också, dom går i nån slags rådgivning vad jag förstått pga pojken (som dom säger själv) tror att dom får prata med psykolog själv också. Pappan är ju iaf mer vettig när det gäller barnen men han har inte så mycket att säga till om tyvärr.

Svar på tråden Familjebråk när det är som värst!