Från vilken ålder tycker du att barn får ta hål i öronen?
Dottern vill gärna ha örhängen och jag tycker hon är lite liten än (4, 5år). När fick era barn ta hål i öronen?
Dottern vill gärna ha örhängen och jag tycker hon är lite liten än (4, 5år). När fick era barn ta hål i öronen?
När barnet har tjatat så länge att jag vet att det verkligen, verkligen vill. Min dotter är 9 år nu och vill nog gärna, men inte tillräckligt för att stå ut med smärtan.
Jag hade satt gränsen 7 år (skolålder) för mig själv att låta barnen få ta hål om de ville, men eftersom dottern själv inte är säker ännu så får det vänta tills hon vill på riktigt.
Dottern var 13 år.
Barnet borde minst gå på högstadiet, helst vara 15, men en dialog (inte tjata öronen blå) kan påbörjas i högstadie-åldern.
Jag hade kunnat tänka mig från cirka fyra år OM barnet själv vill och har velat en längre tid. Alltså inte introducera idéen sälv. Då kan man förklara för barnet på ett enkelt vis att det kommer att göra lite ont, att man ska försöka att inte pilla för mycket på örhängena efteråt osv.
Tycker minst 10 och när barnet aktivt velat i minst ett år. Barnet ska kunna rengöra själv och förstå hur viktigt det är. Barnet ska också förstå att det kommer göra ont. Det ska också göras i en riktig peircingstudio.
10 tycker jag är en lagom ålder. Min sambo som är chilenare fick hål i öronen redan som spädbarn, är tydligen vanligt i deras kultur. Har förklarat att om vi får barn ihop så finns det inte en chans i helvetet att det sker med vårat barn.
15 år eller äldre.
Minns inte men vi sa typ 6-7 år när dottern fråga. När hon var i den åldern hade hon ångrat sig. Så då blev det inget. Men ca 1 år senare ville hon igen. Hon hade inga problem att ta den (smärttålig unge) och fick jätte fina hål. Vi tog inför ett lov så första veckan var hon inte i skolan och det var lätt att tvätta ofta och hålla rent.
När de varit tillräckligt gamla för att sköta om sina öron själva. Tvätta rent, snurra läkörhängena osv. 11-12 år ungefär.
Visst kan jag curla dem genom läkningstiden, men jag vill inte. En ren principfråga för min del. Vill man göra ett sådant ingrepp, så ska man vara tillräckligt stor för att ta ansvar för det.
Har för övrigt haft 6-7-åringar på fritids, som varit där och pillat. Det blöder och gör ont, barnet gråter och kräver förstås att fritidspersonalen ska fixa det. Jag kan inte tycka att det ingår i arbetsuppgifterna, men det är förstås bara min åsikt.