• godisslukaren20

    En glass juice om dagen, farligt?

    Hej det är så att jag hört en del påstående om hur många juice som bravo till exempel innehåller ungefär lika mycket socker som i coca cola och hur onyttig multivitsminjuice är.

    Jag brukar ungefär ta en glass juice på kvällen när jag tittar på film. ibland kan det hända att jag tar en glass på morgon eller under dan.

    Juicen som jag brukar dricka mest är Glockens multivitamin, Fontana juice och tymbarks bananjuice, cactusjuice och ananasjuice men mest glockens. Jag dricker sällan bravo på grund av att den innehåller en massa tillsatt socker och inte lika mycket fruktsocker.

    Jag undrar om det är ok att dricka en glass juice om kvällen? Äter och dricker ej någon annan sockerkälla som godis, läsk eller kackor under hela dan förutom just juicen.

    annars när jag inte dricker juice eller inte har hemma så brukar jag ta en kopp kaffe.

  • Svar på tråden En glass juice om dagen, farligt?
  • Annita

    Tanken när man ser varningar om att juice innehåller lika mycket kalorier som cola är väl att man ska bli medveten om att det inte bara är att hälla i sig juice som om det vore vatten, använda det som måltidsdryck osv. Juice är såklart nyttigare än läsk, och om man bara dricker ett glas om dagen är det ingen fara alls.

  • Tusselina

    Definitivt mycket som blivit fel i den här tråden.

    Framförallt att folk tror att "fruktsocker" är det socker som finns i frukt, det är det inte rent generellt. Det varierar mellan olika sorters frukt vilken typ av sockerarter som finns i. Fruktos - fruktsocker är en typ av sockerart - den har lågt GI då den måste omsättas i levern, men är också farlig för levern i större mängder och den del av "vanligt" socker (sackaros - strösocker) som inte är så bra för hälsan. Men som sagt är det inte så att "sockret i frukt=fruktsocker". Glukosdelen i socker är sällan ett stort problem för hälsan om man inte råkar vara diabetiker. 
    Så:
    "Socker" = Sackaros = består av glukos+fruktos
    Glukos=druvsocker
    Fruktos=fruktsocker
    Sockret i frukt består av olika blandningar av detta beroende på sort. Äpple hör till de mer fruktosrika sorterna med mer än hälften som fruktos, en liten del glukos och resten sackaros. Apelsin har ungefär lika mellan de tre med någon större del sackaros. Ananas har mest sackaros, en del glukos och ganska lite fruktos. Banan har större delen sackaros en hel del glukos och inte så mycket fruktos. Tror vi täckt in de mer vanliga i juice där. Och som jämförelse har läsk bara sackaros. 

    Ja det är ungefär lika mycket socker i juice som i läsk, men juice har även andra nyttigheter i sig. Det större problemet med juice kontra hel frukt är att du lätt får i dig så mycket då du inte får i dig alla delar och inte blir lika mätt och får en snabbare blodsockerstegring. Ett glas juice är helt enkelt det som finns i flera stycken frukter. 

    Tror inte jag sett någon Bravo sort med tillsatt socker i. Det som refereras till multivitamin "juicer" som extra illa är att de oftast inte är just juice utan "dryck" som har annat i som till exempel tillsatt socker. 

    Hur mycket juice man "tål" att sätta i sig beror på ens metabola status samt hur man äter och lever i övrigt. Du får läsa på de sorterna du gillar och se vad som är i dem. 
    Är det så att du av någon anledning inte bör få i dig så mycket socker så är nog 2-3 glas om dagen lite väl mycket. Är du frisk och rörlig utan metabola problem är det nog inget större problem alls. 

  • Thotis90

    Att dricka ett glas juice per dag är absolut inte farligt på något sätt. Juice brukar jämställas med läsk eftersom de innehåller ungefär lika många kalorier, men juice innehåller (till skillnad från läsk) också vitaminer så det är helt klart bättre. Dock så bör man äta/dricka allt med måtta. Även nyttiga saker kan man äta för mycket av. Juice är det lätt att dricka för mycket av.

  • Kodia

    Det är inte farligt att dricka juice. Sedan innehåller det ju kalorier och är inte bra för tänderna, men om man inte dricker det obegränsat är det lugnt.

    Sedan har du nog blandat ihop hur det är med de olika märkena. Du kan kolla på förpackningen vad det innehåller. Riktig juice innehåller bara frukt, antingen färskpressad eller från koncentrat. Det är bara riktig juice som får heta juice. De andra innehåller vatten, konserveringsmedel, socker och/eller sötningsmedel. De andra kallas "juicedryck", "fruktdryck", "multivitamin" eller liknande. Av de du skriver om är det bara Bravo som är riktig juice, de andra är fruktdrycker med andra tillsatser.

    Om jag någon gång köper juice tar jag alltid riktig juice som bara innehåller frukt. (tex. Bravo)

  • godisslukaren20
    Tusselina skrev 2018-07-10 18:12:55 följande:

    Definitivt mycket som blivit fel i den här tråden.

    Framförallt att folk tror att "fruktsocker" är det socker som finns i frukt, det är det inte rent generellt. Det varierar mellan olika sorters frukt vilken typ av sockerarter som finns i. Fruktos - fruktsocker är en typ av sockerart - den har lågt GI då den måste omsättas i levern, men är också farlig för levern i större mängder och den del av "vanligt" socker (sackaros - strösocker) som inte är så bra för hälsan. Men som sagt är det inte så att "sockret i frukt=fruktsocker". Glukosdelen i socker är sällan ett stort problem för hälsan om man inte råkar vara diabetiker. 

    Så:

    "Socker" = Sackaros = består av glukos+fruktos

    Glukos=druvsocker

    Fruktos=fruktsocker

    Sockret i frukt består av olika blandningar av detta beroende på sort. Äpple hör till de mer fruktosrika sorterna med mer än hälften som fruktos, en liten del glukos och resten sackaros. Apelsin har ungefär lika mellan de tre med någon större del sackaros. Ananas har mest sackaros, en del glukos och ganska lite fruktos. Banan har större delen sackaros en hel del glukos och inte så mycket fruktos. Tror vi täckt in de mer vanliga i juice där. Och som jämförelse har läsk bara sackaros. 

    Ja det är ungefär lika mycket socker i juice som i läsk, men juice har även andra nyttigheter i sig. Det större problemet med juice kontra hel frukt är att du lätt får i dig så mycket då du inte får i dig alla delar och inte blir lika mätt och får en snabbare blodsockerstegring. Ett glas juice är helt enkelt det som finns i flera stycken frukter. 

    Tror inte jag sett någon Bravo sort med tillsatt socker i. Det som refereras till multivitamin "juicer" som extra illa är att de oftast inte är just juice utan "dryck" som har annat i som till exempel tillsatt socker. 

    Hur mycket juice man "tål" att sätta i sig beror på ens metabola status samt hur man äter och lever i övrigt. Du får läsa på de sorterna du gillar och se vad som är i dem. 

    Är det så att du av någon anledning inte bör få i dig så mycket socker så är nog 2-3 glas om dagen lite väl mycket. Är du frisk och rörlig utan metabola problem är det nog inget större problem alls. 


    Men enligt förpackningen på glockens multivitamin så står det att det är totalt totalt 4.9g sockerhalt i det medan resten är sötningsmedlet aspartam, på bravos apelsin juice så är sockerhalten över 9g . Jag är medveten om att det kan finnas andra dåliga ämnen i juicen och andra juice också men socker är ju det som är det största boven och något som jag försöker undvika att överkonsumera.

    Även om glockens inte ger då mycket vitamin som den lovar så är det ju ändå ett bättre alternativ än bravo om man vill gå ner i vikt.
  • Limeblad

    En annan aspekt (utöver sockerfrågan) är att om man dricker mycket juice (apelsin eller annan sur juice) riskerar man frätskador på tänderna.

  • EmberEyes
    godisslukaren20 skrev 2018-07-10 22:08:58 följande:
    Men enligt förpackningen på glockens multivitamin så står det att det är totalt totalt 4.9g sockerhalt i det medan resten är sötningsmedlet aspartam, på bravos apelsin juice så är sockerhalten över 9g . Jag är medveten om att det kan finnas andra dåliga ämnen i juicen och andra juice också men socker är ju det som är det största boven och något som jag försöker undvika att överkonsumera.

    Även om glockens inte ger då mycket vitamin som den lovar så är det ju ändå ett bättre alternativ än bravo om man vill gå ner i vikt.
    Fast din fråga var inte "är juice kaloririkt", den var "är juice farligt".
  • Bjoer
    godisslukaren20 skrev 2018-07-10 17:18:23 följande:
    Du menar att fruktsockret i frukten blir dålig om man pressar frukten?

    Tror ej att en rå äpple skulle vara lika dålig som pressad äpple juice
    Nej, det är samma socker i frukten som i juicen. I juice är det mer koncentrerat och lätt att konsumera eftersom det kommer i vätskeform. Äter du frukt är det svårt att få i sig lika mycket samt att du får fibrer och annat samtidigt. Hur många apelsiner tror du ett glas juice är, t.ex?
  • godisslukaren20
    EmberEyes skrev 2018-07-11 05:59:03 följande:

    Fast din fråga var inte "är juice kaloririkt", den var "är juice farligt".


    men livsedel med hög sockerhalt anses ju vara onyttigt.
  • Bjoer
    godisslukaren20 skrev 2018-07-11 13:37:43 följande:
    men livsedel med hög sockerhalt anses ju vara onyttigt.
    Onyttigt i stora mängder, ja.
  • Woopsie
    Tusselina skrev 2018-07-10 18:12:55 följande:

    Definitivt mycket som blivit fel i den här tråden.

    Framförallt att folk tror att "fruktsocker" är det socker som finns i frukt, det är det inte rent generellt. Det varierar mellan olika sorters frukt vilken typ av sockerarter som finns i. Fruktos - fruktsocker är en typ av sockerart - den har lågt GI då den måste omsättas i levern, men är också farlig för levern i större mängder och den del av "vanligt" socker (sackaros - strösocker) som inte är så bra för hälsan. Men som sagt är det inte så att "sockret i frukt=fruktsocker". Glukosdelen i socker är sällan ett stort problem för hälsan om man inte råkar vara diabetiker. 

    Så:

    "Socker" = Sackaros = består av glukos+fruktos

    Glukos=druvsocker

    Fruktos=fruktsocker

    Sockret i frukt består av olika blandningar av detta beroende på sort. Äpple hör till de mer fruktosrika sorterna med mer än hälften som fruktos, en liten del glukos och resten sackaros. Apelsin har ungefär lika mellan de tre med någon större del sackaros. Ananas har mest sackaros, en del glukos och ganska lite fruktos. Banan har större delen sackaros en hel del glukos och inte så mycket fruktos. Tror vi täckt in de mer vanliga i juice där. Och som jämförelse har läsk bara sackaros. 

    Ja det är ungefär lika mycket socker i juice som i läsk, men juice har även andra nyttigheter i sig. Det större problemet med juice kontra hel frukt är att du lätt får i dig så mycket då du inte får i dig alla delar och inte blir lika mätt och får en snabbare blodsockerstegring. Ett glas juice är helt enkelt det som finns i flera stycken frukter. 

    Tror inte jag sett någon Bravo sort med tillsatt socker i. Det som refereras till multivitamin "juicer" som extra illa är att de oftast inte är just juice utan "dryck" som har annat i som till exempel tillsatt socker. 

    Hur mycket juice man "tål" att sätta i sig beror på ens metabola status samt hur man äter och lever i övrigt. Du får läsa på de sorterna du gillar och se vad som är i dem. 

    Är det så att du av någon anledning inte bör få i dig så mycket socker så är nog 2-3 glas om dagen lite väl mycket. Är du frisk och rörlig utan metabola problem är det nog inget större problem alls. 


    Tack för ett strålande bra informativt inlägg! (Obs, inte ironi)
  • EmberEyes
    godisslukaren20 skrev 2018-07-11 13:37:43 följande:
    men livsedel med hög sockerhalt anses ju vara onyttigt.
    Och som tidigare påpekats, onyttigt och farligt är två olika saker.
  • Sofiess

    Fruktsocker är ju kaloririkt, men det är inte lika onyttigt socker som i läsk. Om du tycker mycket om juice så skulle jag tipsa om att köpa en juicecentrifug (jag köpte en jättebra på Ö&B tror den kostade ca 350kr) köp selleri, gurka och gröna äpplen och gör din egna råsaft! Det smakar minst lika gott men blir nyttigare i längden!

Svar på tråden En glass juice om dagen, farligt?