• Anonym (Trött mamma)

Är jag för gammal för att skiljas?

Jag är 38 år och har två barn med diagnoser i förskoleålder.

Jag har varit gift länge och tsm med min man sen gymnasiet. Relationen har på vissa sätt varit bra. Vi har alltid kunnat prata bra om det mesta. Vi har haft gemensamma intressen. Han har aldrig sett åt någon annan tjej. Jag har alltid varit osäker och lite ångestfylld som person men varit bekväm i hans sällskap och inte känt mig ensam.

Det finns dock dåliga saker. Sedan just i början har jag inte känt mig pirrig och kär. Jag älskar honom som person men inte på rätt sätt tror jag. Jag har noll sexlust med honom och sex känns bara motigt. Jag får också göra det mesta hemma och med barnen. Han vill hjälpa till men ser inte vad som bör göras. Är disträ, filosofisk och har ADD. Så han kan sitta och fundera på något djupt och glömmer tid och rum ofta. Jag kan dock tycka det är en fin egenskap ibland, vi har haft många spännande samtal om sådana ämnen och jag tror det bidrar till att jag har mindre existentiell ångest när jag är med honom och inte känner mig ensam. Är annars lätt "ensam" även i en grupp vänner. Men det blir tungt med hem och barn.

Jag har två ggr under vår relation blivit handlöst förälskad i andra män och velat bryta upp. Han har övertalat mig att stanna kvar, vi jobbar igenom det, du kommer över det, vi älskar ju varandra och har något speciellt. Jag har inte kommit över det utan varit olycklig och sedan otrogen. Även då har han förlåtit och velat kämpa för oss vilket innebär att vi fortsätter som vanligt och jag inte träffar den jag känner så för. Bägge gånger har jag flera gånger velst bryta upp och göra slut men har blivit övertalad att stanna på alla möjliga sätt.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har alltid känt mig ung och pigg och glad och även sett ung ut. Attraherat många män. Har tänkt att gör vi slut finns möjlighet att hitta någon annan att älska. Men nu plötsligt har det vänt. Jag känner mig otroligt gammal och sliten. Det är tungt med barnen och deras diagnoser. Jag ser gammal ut nu, har åldrats 15 år senaste året tror jag.

Jag tänker fortfarande på ett sätt att vi kanske bör skiljas. Men jag kan inte längre se en bra framtid för mig om vi gör det och det skrämmer mig. Vem vill ha en 38årig tärd kvinna med två barn med diagnoser? Jag ser framför mig en framtid som singel där jag är själv med barnen hela tiden (han kan knappt ta hand om dem så skulle ha max varannan helg om ens det) och aldrig har någon vuxen att ens prata med. Som det är nu träffar jag vänner max en gång i månaden på en lunch pga barnen och att de inte har tid pga egna familjer. Kan inte ha barnvakter pga barnens diagnoser.

Nu har jag ändå någon att prata med på dagarna och se på film med på kvällarna. Någon att dela eländet med som trots allt älskar barnen. Jag tror inte ens jag kan bli kär igen. För några år sen var jag nyfiken på alla människor och blev intresserad av andra män men nu tycker jag att alla känns lika tråkiga som jag känner mig själv. Har inte känt attraktion till någon på två år. Möjligen han den senaste jag var förälskad i men han har ny partner nu. Och det kanske bara är minnet av honom, jag har inte träffat honom på lika lång tid. Bara för skojs skull kollade jag läget på en dejtingsida men såg inte en enda attraktiv man där.

Borde jag stanna med min man och åtminstone ha någon att bli gammal med fast känslorna inte finns där eller borde jag skilja mig och vara ensam kanske resten av livet? Avskyr att vara ensam men det känns som att tåget har gått för ett kärleksfullt förhållande :/

Min man vet hur jag känner men vill fortsätta tillsammans och "kämpa för att få det bättre". Vi har provat parterapi och sexterapi men det har inte blivit någon skillnad.

• Svar på tråden Är jag för gammal för att skiljas?
  • Anonym (eeee)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2018-07-16 07:37:19 följande:
    Barnen var inte planerade och blev till trots pmedel. Ja det var kanske egoistiskt att behålla men klarar inte abort.
    Anonym (Skild 2 gånger) skrev 2018-07-16 07:17:47 följande:

Skojar du? Du är 38 år och har mer än halva livet framför dig! Du är ung och kommer (om du skiljer dig) hitta den rätte.

Jag skilde mig själv första gången vid 36 års ålder och andra gången vid 50. Nu har jag hittat den rätte

Alltså jag ser andra i min ålder som verkar unga men själv känner jag mig så gammal nu. Kan liksom inte förstå hur någon skulle kunna attraheras av mig. Har stora mörka gropar under ögonen, risigt hår och ont och stel i kroppen. Vissa ser så unga och levnadsglada ut vid 50. Du kanske är en av dem. Kanske är det barnen som gjort mig gammal :'/Autism och medelsvår utvecklingsstörning på bägge. Ja utan barnen hade det nog varit betydligt lättare. Jag älskar ju dem. Men är rädd att om jag skiljer mig så kommer hela mitt liv bara bli att ta hand om barn som inte kan prata med mig ens :/

Barnen är väldigt mammiga och visar tydligt att de inte klarar barnvakt. Gråter, klänger fast i mig för glatta livet och blir utagerande mot barnvakten; bits etc. Förskola går inte heller så jag jobbar hemifrån 4 dagar i veckan och min man 1 dag.

De är inte utagerande när jag är hemma med dem. Otroligt krävande men snälla och gosiga.
    Med de diagnoserna bör ni väl kunna få en hel del hjälp tänker jag? Barnen behöver ju sakta vänja sig vid fast det finns fler än mamma som kan ta hand om dem? Vilka kontakter har ni hittills haft (BUP, habilitering osv)?

Detta har egentligen inte med din TS att göra, men så klart kommer barnens behov alltid vara rätt stora, men de är ju här ert fokus måste ligga för nu, en plan att få barnen lite mindre fixerade vid att det måste vara just mamma. Det här kan ta flera år men de är ju ett måste om de ska kunna klara sig på andra vis senare i livet. 

Vad gäller dig själv rekommenderar jag att du går i terapi, ensam. Just nu tror jag inte egentligen det handlar så mycket om er relation utan om dig själv. Du behöver få stöd i hur du ska hantera allt som sker i ditt liv. 
  • Anonym (Fia)

Jag tycker du främst låter väldigt sliten och utarbetad. Då är det svårt att orka ta beslut och kanske ännu svårare att finna rätta utvägar. 

Har ni avlastning på något sätt för barnen?

Det är oerhört sårbart att allt hänger på dig!

För gammal för att skilja dig? Knappast! Elsie Johansson var 75+.

Det låter som du har en enormt jobbig och komplex hemsituation både vad gäller barn och man och jag förstår verkligen att du famlar efter utvägar. Men vad är verkliga lösningar i det här läget och vad är mer dagdrömmar? 

Om din mans funktionshinder inverkar så negativt på hans föräldraförmåga, kan han efterfråga stöd för egen del? 

• Fjäril kär

Du kanske mår så här och ser tärd ut för ATT du är gift?

Aldrig tänkt på att din egen livssituation gjort dig såhär?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Skild 2 gånger) skrev 2018-07-16 07:17:47 följande:
    Skojar du? Du är 38 år och har mer än halva livet framför dig! Du är ung och kommer (om du skiljer dig) hitta den rätte.
    Jag skilde mig själv första gången vid 36 års ålder och andra gången vid 50. Nu har jag hittat den rätte smile1.gif
    Håller med
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Nina) skrev 2018-07-16 07:46:33 följande:

Skilj dig är mitt råd. Du är inte gammal.

Jag har också en son med diagnos. Han fick flytta till eget och ha dygnet runt assistans hjälp. Och jag flyttade till eget.

Jag tror inte mina barn skulle klara något sånt. Har provat med kontakt/helgfamilj men det gick inte. De skrek och grät trots lång inskolning, gick aldrig att lämna dem.
    Anonym (Ja så klart.) skrev 2018-07-16 08:19:34 följande:

Ja skilj dig så han inte behöver ha en falsk otrogen fru.

Jag har varit otrogen men inte falsk. Berättat både före och efter hur jag känner och försökt stå ut, försökt göra slut men han har övertalat mig att stanna. Men jag har inte hemlighållit något eller gått bakom ryggen.
    Anonym (B) skrev 2018-07-16 08:33:22 följande:

Tycker det är upp till dig hur du vill göra. Era barn mår heller inte bra av att se föräldrarna olyckliga.

Alla äktenskap är olika. Efter så många år så är man ju inte direkt kär längre. Du kan älska din partner, men att vara kär och ha den där pirrande känslan i magen försvinner tyvärr. Sen kan jag tänka mig alla påfrestningar som kommer med barnen, speciellt om ni inte hjälps åt att ta hand om dem.

Era barn kommer nog vara älskade och omhändertagna hur ni än väljer att göra. Tycker ni får fokusera lite på vad som gör er lyckliga. Vill ni kämpa för ert förhållande eller inte? Ett äktenskap är mycket jobb, med eller utan barn.

Och nej, du är inte för gammal för att skiljas. Är man inte lycklig med sin partner så är man inte.

Nej det är väl det. Jag vet inte vad som är bäst för mig och för barnen. Jag vet inte vad jag vill. Har ju varit säker innan på att jag velat skiljas men efter så många övertalningar och att jag mår som jag mår nu så tvekar jag. Jag skulle vilja ha ett förhållande med kärlek och med sex men är det ens möjligt för mig? Barnen är små, 3 och 5 år. Vem vill ställa upp på det på heltid? Och att jag dessutom ser så sliten ut. Väntar jag 15 år till större barn så lär jag ju se urgammal ut :/
    Anonym (eeee) skrev 2018-07-16 09:12:51 följande:

Med de diagnoserna bör ni väl kunna få en hel del hjälp tänker jag? Barnen behöver ju sakta vänja sig vid fast det finns fler än mamma som kan ta hand om dem? Vilka kontakter har ni hittills haft (BUP, habilitering osv)?

Detta har egentligen inte med din TS att göra, men så klart kommer barnens behov alltid vara rätt stora, men de är ju här ert fokus måste ligga för nu, en plan att få barnen lite mindre fixerade vid att det måste vara just mamma. Det här kan ta flera år men de är ju ett måste om de ska kunna klara sig på andra vis senare i livet. 

Vad gäller dig själv rekommenderar jag att du går i terapi, ensam. Just nu tror jag inte egentligen det handlar så mycket om er relation utan om dig själv. Du behöver få stöd i hur du ska hantera allt som sker i ditt liv. 

Vi har rätt till hjälp men det har inte funkat. Har provat kontaktfamilj men de sade upp sig när det inte gick att lämna barnen där. Provat 3 olika avlösare i hemmet. Äldsta har fått resurs på förskolan, jättegullig tjej, men det gick ändå inte. Äldsta ska börja på träningsskola om två år och hab tycker inte det är värt att försöka med förskola mer utan satsa på det senare. Har försökt i flera år att få barnet att trivas. Yngsta har vi försökt med förskola i 1,5 år men hon gråter hela dagarna trots lång inskolning i flera etapper. Ska byta förskola nu till hösten då den förra "gett upp" men har inte så stor förhoppning att det kommer lyckas. Nya har två barn med utvstörning. Så lite erfarenhet har de men det är autismen som är största problemet.

Vi har fått utredning på bup och har kontakt med hab men de kan inte göra så mkt. Äldsta har fått beteendeterapi men det har inte gett så mkt.

Ja du har nog helt rätt i att jag skulle behöva terapi själv, få hjälp att se nya perspektiv när allt känns så mörkt. Men hur vågar man och hur gör man? Ringer man vc? Kurator eller psykolog?

Är rädd för att vi blivit orosanmälda en gång pga någon tyckte barnen betedde sig konstigt och att vi inte klarade av dem. Jag berättade om deras dolda funktionshinder och det lades ner pga att det var bara en anmälan. Så är orolig att terapeuten anmäler och att de tar barnen. Det skulle vara fruktansvärt traumatiskt för dem, jag (vi) är ju deras enda trygghet och jag tar bra hand om dem.

Svarar mer sedan, måste ta hand om barnen.
  • OlgaElvira
    Anonym (Trött mamma) skrev 2018-07-16 07:39:16 följande:
    Vad tror du gjorde att det blev bättre? Vi har varit ett par i 20 år och det känns som att 19 av dem varit så här.
    Vi hade det jobbigt under småbarnsåren och de tidiga tonåren när sedan trycket från allt det praktiska runt familjen lättade så såg vi varandra på ett annat sätt. Så här i efterhand inser vi att vi skulle sett till att få hjälp i vardagen för att få det hela att fungera även för oss vuxna. Nu prioriterade vi barnen i alla lägen, det var nog inte alltid det bästa varken för dem eller för oss.
    Det som hjälpte var att vi orkade hela vägen, bet ihop som våra föräldrar kallade det. Det var något vi båda lärt oss att det var så man klarade av svåra saker. Inge det rätta för alla alltid. Men för oss var det rätt. 
    Vi kom ut på andra sidan helt enkelt.
  • Anonym (Angelica)

Ur ett annat perspektiv.. Jag har själv barn med diagnoser och precis som hos dig var dom i princip tejpad på mig.

Men jag lärde mig den hårda vägen att det var pga MIG de var så rabiata att lämna ifrån sig. De var FÖR präglade av mig och vår inrutade tillvaro.

Jag fick fysiska stressymptom och utmattningsdepression av det tuffa livet. Jag hamnade på sjukhus och varken kunde eller fick ta hand om barnen. Min man klarade inte av barnen och han satte sig med barnen i väntrummet på barnhabiliteringen och storgrät. Han gick inte därifrån förrän nån tog över barnen och ansvaret.

Efter några månader med barnen i jourhem och några månader med turer i domstol fick vi rätt att ha assistans till barnen och nu är de mycket enklare att hantera och jag kan vara mamma som jag ska vara och inte deras övervakare. De har rivit några hem längs med vägen och vi har gjort oss osams med socialtjänsten men äntligen får barnen rätt hjälp och jag kan bli frisk igen.

Min man och jag skilde oss under tiden, han är min bästa vän och vi står enad som föräldrar men han valde att lämna mig då jag inte på flera år kunnat ge honom den hustru han längtat efter, pga barnen.

Och nu när barnen inte är hos mig på heltid ser jag hopp om att finna nån så småningom som jag kan få vara vuxen kvinna med igen, få känna sex och åtrå och äntligen få vara jag och inte mamma. Jag är 42.

• Anonym (Nina)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2018-07-16 11:51:57 följande:

Jag tror inte mina barn skulle klara något sånt. Har provat med kontakt/helgfamilj men det gick inte. De skrek och grät trots lång inskolning, gick aldrig att lämna dem.Jag har varit otrogen men inte falsk. Berättat både före och efter hur jag känner och försökt stå ut, försökt göra slut men han har övertalat mig att stanna. Men jag har inte hemlighållit något eller gått bakom ryggen.Nej det är väl det. Jag vet inte vad som är bäst för mig och för barnen. Jag vet inte vad jag vill. Har ju varit säker innan på att jag velat skiljas men efter så många övertalningar och att jag mår som jag mår nu så tvekar jag. Jag skulle vilja ha ett förhållande med kärlek och med sex men är det ens möjligt för mig? Barnen är små, 3 och 5 år. Vem vill ställa upp på det på heltid? Och att jag dessutom ser så sliten ut. Väntar jag 15 år till större barn så lär jag ju se urgammal ut :/Vi har rätt till hjälp men det har inte funkat. Har provat kontaktfamilj men de sade upp sig när det inte gick att lämna barnen där. Provat 3 olika avlösare i hemmet. Äldsta har fått resurs på förskolan, jättegullig tjej, men det gick ändå inte. Äldsta ska börja på träningsskola om två år och hab tycker inte det är värt att försöka med förskola mer utan satsa på det senare. Har försökt i flera år att få barnet att trivas. Yngsta har vi försökt med förskola i 1,5 år men hon gråter hela dagarna trots lång inskolning i flera etapper. Ska byta förskola nu till hösten då den förra "gett upp" men har inte så stor förhoppning att det kommer lyckas. Nya har två barn med utvstörning. Så lite erfarenhet har de men det är autismen som är största problemet.

Vi har fått utredning på bup och har kontakt med hab men de kan inte göra så mkt. Äldsta har fått beteendeterapi men det har inte gett så mkt.

Ja du har nog helt rätt i att jag skulle behöva terapi själv, få hjälp att se nya perspektiv när allt känns så mörkt. Men hur vågar man och hur gör man? Ringer man vc? Kurator eller psykolog?

Är rädd för att vi blivit orosanmälda en gång pga någon tyckte barnen betedde sig konstigt och att vi inte klarade av dem. Jag berättade om deras dolda funktionshinder och det lades ner pga att det var bara en anmälan. Så är orolig att terapeuten anmäler och att de tar barnen. Det skulle vara fruktansvärt traumatiskt för dem, jag (vi) är ju deras enda trygghet och jag tar bra hand om dem.

Svarar mer sedan, måste ta hand om barnen.

När jag skilde mig så flyttade jag med min funktionshindrade son till en lägenhet. Han har Autism och grav utvecklingsstörning. Det gick jätte bra. Flyttade två gånger till med honom. Sedan blev han så stor så provade jag ha assistenter hemma och det funkade utmärkt. Till slut ville jag bo själv när han var 20år. Och han fick flytta till eget.

Men förstår när dina barn är så små så behöver de dig. Men det hindrar inte någon skilsmässa. Flytta till en lägenhet där du och dina döttrar kan trivas. Det finns avlastningshem för barn med särskilda behov. Man får acceptera att de kan skrika i avlastningshemmet. Du behöver vila och tänka på dig själv också.

Min son skrek hela natten på avlastningshemmet ibland men de ha natt personal så det är lugnt. Lång inskolning och vana personal hjälper ibland inte. Det får man acceptera. En dag orkar man bara inte och behöver avlastning iallafall.

De byggde en special säng för bara min son och han fick ha i rummet de tavlor han kände sig trygg med och fick lyssna på den musiken han var van vid. Så avlastningshem kan göra det riktigt bra för barnet. Det bästa möjliga.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-16 09:22:19 följande:

Jag tycker du främst låter väldigt sliten och utarbetad. Då är det svårt att orka ta beslut och kanske ännu svårare att finna rätta utvägar. 

Har ni avlastning på något sätt för barnen?

Det är oerhört sårbart att allt hänger på dig!

För gammal för att skilja dig? Knappast! Elsie Johansson var 75+.

Det låter som du har en enormt jobbig och komplex hemsituation både vad gäller barn och man och jag förstår verkligen att du famlar efter utvägar. Men vad är verkliga lösningar i det här läget och vad är mer dagdrömmar? 

Om din mans funktionshinder inverkar så negativt på hans föräldraförmåga, kan han efterfråga stöd för egen del? 

Jag känner mig väldigt sliten. Vi har provat olika möjligheter för barnen, kontaktfamilj, avlösare i hemmet, förskola men inget har funkat. Jag kan åka iväg ett tag när min man är med dem. Yngsta blir lite ledsen men lugnar sig ganska fort men litar inte på att han kommer ihåg att ge dem mat, har koll etc. Jag jobbar borta en dag i veckan.

Min man har fått hjälp med appar och grejer för att komma ihåg men det är allt och de funkar inte så bra för honom. Han är högintelligent så de anser att han borde kunna kompensera för det. Det kan han i korta stunder men inte hela tiden. Det var inte så stort problem innan vi fick barn. Vi var bägge ganska slarviga då. Men jag tvingades skärpa mig iom att det inte funkade med barn.

Jag vet inte vad som är realistiskt. Min dröm är ett kärleksförhållande men vet inte om det är möjligt. Men jag vill inte vara ensam som gammal heller. Så ska jag ge upp den drömmen och stanna kvar för att det är orealistiskt?
    Fjäril kär skrev 2018-07-16 09:56:25 följande:

Du kanske mår så här och ser tärd ut för ATT du är gift?

Aldrig tänkt på att din egen livssituation gjort dig såhär?

Ja kanske. Jag borde ha skilt mig tidigare, mycket tidigare. Är rädd att det är försent nu.
    OlgaElvira skrev 2018-07-16 13:31:52 följande:

Vi hade det jobbigt under småbarnsåren och de tidiga tonåren när sedan trycket från allt det praktiska runt familjen lättade så såg vi varandra på ett annat sätt. Så här i efterhand inser vi att vi skulle sett till att få hjälp i vardagen för att få det hela att fungera även för oss vuxna. Nu prioriterade vi barnen i alla lägen, det var nog inte alltid det bästa varken för dem eller för oss.

Det som hjälpte var att vi orkade hela vägen, bet ihop som våra föräldrar kallade det. Det var något vi båda lärt oss att det var så man klarade av svåra saker. Inge det rätta för alla alltid. Men för oss var det rätt. 

Vi kom ut på andra sidan helt enkelt.

Det låter ju skönt men jag vet inte om det finns någon 'andra sida' för mig. Båda barnen kommer behöva hjälp hela livet och inte kunna leva självständigt.

Jag har även en dröm om ett friskt barn men det känns också helt omöjligt. Orkar inte ta hand om 3 barn själv (hade orkat om någon tog 50% av det) och får vi ett till kan det ju bli sjukt det med och då orkar jag verkligen inte själv.
    Anonym (Angelica) skrev 2018-07-16 14:20:53 följande:

Ur ett annat perspektiv.. Jag har själv barn med diagnoser och precis som hos dig var dom i princip tejpad på mig.

Men jag lärde mig den hårda vägen att det var pga MIG de var så rabiata att lämna ifrån sig. De var FÖR präglade av mig och vår inrutade tillvaro.

Jag fick fysiska stressymptom och utmattningsdepression av det tuffa livet. Jag hamnade på sjukhus och varken kunde eller fick ta hand om barnen. Min man klarade inte av barnen och han satte sig med barnen i väntrummet på barnhabiliteringen och storgrät. Han gick inte därifrån förrän nån tog över barnen och ansvaret.

Efter några månader med barnen i jourhem och några månader med turer i domstol fick vi rätt att ha assistans till barnen och nu är de mycket enklare att hantera och jag kan vara mamma som jag ska vara och inte deras övervakare. De har rivit några hem längs med vägen och vi har gjort oss osams med socialtjänsten men äntligen får barnen rätt hjälp och jag kan bli frisk igen.

Min man och jag skilde oss under tiden, han är min bästa vän och vi står enad som föräldrar men han valde att lämna mig då jag inte på flera år kunnat ge honom den hustru han längtat efter, pga barnen.

Och nu när barnen inte är hos mig på heltid ser jag hopp om att finna nån så småningom som jag kan få vara vuxen kvinna med igen, få känna sex och åtrå och äntligen få vara jag och inte mamma. Jag är 42.

Så intressant att läsa och låter inte helt omöjligt att det skulle kunna bli så för oss, men jag tror jourhem vore fruktansvärt för barnen. Vad har de för diagnoser och hur funkar det med assistans? Är det någon som hjälper när ni är där? Har din man dem på halvtid mha assistansen?

Hade min man kunnat ha dem på halvtid hade jag nog skilt mig direkt. Då hade jag ju kanske kunnat träffa någon på den barnfria tiden även om han inte vill flytta ihop. Känner du dig redo att träffa någon? Hur kom du tillbaka till att vara kvinna och inte bara mamma, hur lång tid tog det?
    Anonym (Nina) skrev 2018-07-16 20:35:27 följande:

När jag skilde mig så flyttade jag med min funktionshindrade son till en lägenhet. Han har Autism och grav utvecklingsstörning. Det gick jätte bra. Flyttade två gånger till med honom. Sedan blev han så stor så provade jag ha assistenter hemma och det funkade utmärkt. Till slut ville jag bo själv när han var 20år. Och han fick flytta till eget.

Men förstår när dina barn är så små så behöver de dig. Men det hindrar inte någon skilsmässa. Flytta till en lägenhet där du och dina döttrar kan trivas. Det finns avlastningshem för barn med särskilda behov. Man får acceptera att de kan skrika i avlastningshemmet. Du behöver vila och tänka på dig själv också.

Min son skrek hela natten på avlastningshemmet ibland men de ha natt personal så det är lugnt. Lång inskolning och vana personal hjälper ibland inte. Det får man acceptera. En dag orkar man bara inte och behöver avlastning iallafall.

De byggde en special säng för bara min son och han fick ha i rummet de tavlor han kände sig trygg med och fick lyssna på den musiken han var van vid. Så avlastningshem kan göra det riktigt bra för barnet. Det bästa möjliga.

Ja jag förstår inte varför det inte funkar. När jag hade minsta dottern på förskola så ringde de att jag fick hämta henne. Hon var otröstlig fast de hade henne i knät och sjöng och vaggade eller försökte avleda, hon vägrade äta och sova och bara grät tills hon inte orkade gråta mer och då satt hon bara och stirrade in i en vägg :( Hemma leker hon och undersöker, kommer och kramas och busar och äter jättebra och sover bra och är glad nästan hela tiden.

Äldsta dottern var precis likadan, stängde in sig i ett skåp på förskolan och vägrade komma ut och bet alla som öppnade dörren, åt och sov inte och grät typ hela tiden. Hon fick jättemycket tics som hon bara hade på förskolan och om någon nämnde den.

När jag kom dit så klängde de sig fast i mig och kramades och storgrät. Jag klarar nog inte av att lämna dem någonstans där de gråter och skriker hela nätterna när de sover lugnt och tryggt hemma hos mig :/
  • Anonym (?)

Hur går det för dig med dina funderingar TS? Kommit närmare något beslut?

• Anonym (Been there)

Är man men känner igen dina funderingar och situation. Har ett barn med liknande funktionshinder som du har. Kände länge att jag vill separera men tänkte "det går ju inte, hur skall det gå". Relationen var liksom din inte katastrofdålig men heller inte bra. Brist på fysisk kärlek och mycket annat. Trodde att licvet var utsakat för all framtid. Inget att göra åt det. 

Var också otrogen. Som en sätt att lösa problemet. Kunna vara kvar i relationen och ta hand om våra barn men få det jag saknade på annat håll. Men det fungerade inte heller. Kände än mer vad jag saknade.

Var äldre än du när jag tog steget och separerade. Känner att det borde jag ha gjort tidigare. Problemet med barnet kvarstår men vi har lyckats lösa det rätt bra. Har haft (och har, även om det kanske är på väg att ta slut) relationer men samtidigt har jag svårt att helt släppa in någon i mitt liv. Vill än så länge inte bo tillsammans med någon annan, framförallt för mitt funktionshindrade barns del. Vill inte belasta någon annan med den problematiken eller kanske tror att ingen vill ge sig in i det. Så enklare att vara särbo. Då tar jag hand om mitt barn varannan vecka och leva vanligt liv varannan. 

Är rätt övertygad om att din attraktivitet kommer återkomma om du får lite egen tid och få vara kvinna och inte bara mamma. 

Det är svårt för andra att förstår hur det är. Vore väldigt befriande att ha en relation med någon som förstår hur man har det. 

I ditt fall är ju frågan om det kan på något sätt bli sämre om du separerar. Din man verkar ju mer vara ett problem än någon hjälp. 

Svar på tråden Är jag för gammal för att skiljas?