• Anonym (H)

Backa ur hundförsäljning?

Om man haft sin hund på blocket och bestämt med en att den ska få köpa hunden och man sen ångrar sig, vad händer då?

Finns inga papper påskrivna.

• Svar på tråden Backa ur hundförsäljning?
  • Anonym (P)

En affär är väl inte genomförd förrän "varan" (i detta fall hunden) och pengarna bytt ägare. Har svårt att tro att man har ingått något juridiskt bindande avtal för att man sagt ja muntligt, men jag kan ha fel.

• Anonym (H)
    Anonym (P) skrev 2018-07-18 10:20:26 följande:

En affär är väl inte genomförd förrän "varan" (i detta fall hunden) och pengarna bytt ägare. Har svårt att tro att man har ingått något juridiskt bindande avtal för att man sagt ja muntligt, men jag kan ha fel.

De kör med att muntliga avtal också är bindande och de är väldigt på om att de ska ha hunden, så jag är orolig.
  • Kjell2
    Anonym (H) skrev 2018-07-18 10:18:12 följande:

Om man haft sin hund på blocket och bestämt med en att den ska få köpa hunden och man sen ångrar sig, vad händer då?

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Ni kan vägra fullfölja avtalet men riskerar då skadestånd.

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Ni kan vägra fullfölja avtalet men riskerar då skadestånd.

I praktiken lär inget hända för utom oljud om ni vägrar.
  • viseversa

Hur kommer det sig att du ångrat dig? Antar att du omplacerar för att du inte kan ge hunden det den behöver. Eller allergi i familjen. Ingen omplacerar väl sin hund för att man vill det likso. Vad har ändrats så du helt plötsligt kan behålla din hund? Är det enbart av egoism?

• Anonym (Hm)
    Kjell2 skrev 2018-07-18 10:40:30 följande:

I praktiken lär inget hända för utom oljud om ni vägrar.
    Så är det
  • Aniiee
    viseversa skrev 2018-07-18 12:16:34 följande:

Hur kommer det sig att du ångrat dig? Antar att du omplacerar för att du inte kan ge hunden det den behöver. Eller allergi i familjen. Ingen omplacerar väl sin hund för att man vill det likso. Vad har ändrats så du helt plötsligt kan behålla din hund? Är det enbart av egoism?

Eller så kanske de fått veta något om köparen som gör att de inte vill sälja till just den.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • viseversa
    Aniiee skrev 2018-07-18 12:30:01 följande:
    Eller så kanske de fått veta något om köparen som gör att de inte vill sälja till just den.
    Nej då säger man det. Men då hittar man en annan köpare som känns bättre. Jag hade itne heller sålt om jag kände att köparen inte kändes bra. Älskar ändå min hund enormt och skulle vi behöva omplacera ska det kännas 100% rätt.
  • Anonym (Abc)

Nånstans måste det finnas regler/,gränser för vad som anses som ett muntligt avtal eller inte.

Jag tänker att det ses inte som ett fullgånget avtal fören pengar, eller vara bytt hand. Eller nått?

Annars skulle folk kunna anmäla andra hit å dit med tanke på hur mycket som lovas men ångras.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Abc) skrev 2018-07-18 13:38:33 följande:

Nånstans måste det finnas regler/,gränser för vad som anses som ett muntligt avtal eller inte. .

när ett muntligt avtal anses gälla juridiskt alltså
  • Tommy182

Accepterar de inte att du ångrar dig så är de verkligen inte rätt ägare för hunden. 
    Du har rätt att ångra dig till hunden är skriven hos någon annan.
  • Kjell2
    Anonym (Abc) skrev 2018-07-18 13:38:33 följande:

Nånstans måste det finnas regler/,gränser för vad som anses som ett muntligt avtal eller inte.

Jag tänker att det ses inte som ett fullgånget avtal fören pengar, eller vara bytt hand. Eller nått?

Annars skulle folk kunna anmäla andra hit å dit med tanke på hur mycket som lovas men ångras.

Nej, är man överrens så är det ett avtal. Problemet vid en tvist är att bevis vad som sas.

Ts skulle kunna blåneka att ett avtal finns och då har köparen en rejäl uppförsbacke att få rätt i domstol.
  • Anonym (Spela in)
    Kjell2 skrev 2018-07-18 13:51:20 följande:

Nej, är man överrens så är det ett avtal. Problemet vid en tvist är att bevis vad som sas.

Ts skulle kunna blåneka att ett avtal finns och då har köparen en rejäl uppförsbacke att få rätt i domstol.

Därför spelar man in alla samtal som sker genom mobilen.
  • Anonym (H)
    viseversa skrev 2018-07-18 12:16:34 följande:

Vadå egoism? Vi har hittat en annan som hunden kan bo hos och ändå låta oss träffa den och ha den hos oss ibland.
  • viseversa
    Anonym (H) skrev 2018-07-18 17:10:51 följande:
    Vadå egoism? Vi har hittat en annan som hunden kan bo hos och ändå låta oss träffa den och ha den hos oss ibland.
    Men då säger ni det att ni hittat en annan köpare som känns bättre.
Svar på tråden Backa ur hundförsäljning?