• Anonym (Ts)

Jag vill separera men kan inte

Jag har 2 barn med min sambo de är 3 år och 7 månader gamla och jag står inte ut längre. Jag vill inte vara tillsammans med honom längre och är så mycket gladare och trivs bäst när han inte är hemma.

Nu till problemen, han har tagit ut lån och krediter i mitt namn på ca 200 000:- och om vi hade separerat så lär han sluta betala dessa och jag har absolut inte inkomst till att betala hans jäkla skit.

Han hade skitit i barnen och dragit, ja jag känner han så väl att jag vet att han inte hade träffat dom mer. Fråga mig inte varför jag skaffade barn med denna mannen, för det vet jag inte ens själv..

Så anledningarna till att jag stannar är främst ekonomiska. Hade lätt klarat av att vara ensamstående men den äldsta är så fäst vid sin pappa så jag hade gått i bitar när han skiter i denne..

Han är väldigt egoistisk och tänker bara på sig själv, aldrig en tanke på någon annan. Han har inte alltid vart så, vi hade det riktigt bra många år. Nu senaste åren en riktig apa.

• Svar på tråden Jag vill separera men kan inte
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-22 13:10:45 följande:
    Jag var väldigt ung och naiv när vi träffades och har alltid haft lågt självförtroende och baserat min lycka på någon annans, nu är jag äldre och har insett mitt självvärde.
    Bra då tar du tag i detta och polisanmäler nu?

Du vet ju allt om skulderna och räntorna. För att allt ska vara avbetalt på 10 år, hur mycket måste du då betala varje månad? Du behöver inte svara här, men ställ dig själv den frågan. I 10 år ska du betala av x antal kronor på något din sambo redan gjort av med för sitt eget höga nöjes skull. Pengar du hade kunnat lägga på dig själv och på barnen. Hur gamla kommer barnen vara om 10 år? Hur mycket ska de behöva avstå från i större delen av sin barndom för att din sambo skulle roa sig lite på någon annans bekostnad?

Om du inte är OK med det  här så polisanmäler du!
  • Anonym (H)

Gör även som någon annan föreslog och säg skriftligt upp den som hyr din lägenhet och så är du tillbaka där inom 3 månader.

• Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2018-07-22 13:48:15 följande:

Bra då tar du tag i detta och polisanmäler nu?

Du vet ju allt om skulderna och räntorna. För att allt ska vara avbetalt på 10 år, hur mycket måste du då betala varje månad? Du behöver inte svara här, men ställ dig själv den frågan. I 10 år ska du betala av x antal kronor på något din sambo redan gjort av med för sitt eget höga nöjes skull. Pengar du hade kunnat lägga på dig själv och på barnen. Hur gamla kommer barnen vara om 10 år? Hur mycket ska de behöva avstå från i större delen av sin barndom för att din sambo skulle roa sig lite på någon annans bekostnad?

Om du inte är OK med det  här så polisanmäler du!

Jag kommer att sätta allt i rullning när föräldraledigheten tar slut för det finns inget ekonomiskt svängrum just nu. Kanske om 1 år så är alla mindre lån betalda och bara det stora kvar, det kan jag faktiskt leva med, bara jag blir fri. Så då tar det ca 4 år innan jag blir helt skuldfri och inte en enorm ekonomisk förlust, ja förutom att elda upp några tusingar per månad.
  • Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-22 14:08:03 följande:

Jag kommer att sätta allt i rullning när föräldraledigheten tar slut för det finns inget ekonomiskt svängrum just nu. Kanske om 1 år så är alla mindre lån betalda och bara det stora kvar, det kan jag faktiskt leva med, bara jag blir fri. Så då tar det ca 4 år innan jag blir helt skuldfri och inte en enorm ekonomisk förlust, ja förutom att elda upp några tusingar per månad.

Är ju sanslöst korkat att stå och betala på hans grejer, varför vill du inte polisanmäla och låta honom ta sitt ansvar?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2018-07-22 14:52:25 följande:

Är ju sanslöst korkat att stå och betala på hans grejer, varför vill du inte polisanmäla och låta honom ta sitt ansvar?

För att han betalar grejerna nu precis som överenskommelse med avbetalningsplanerna med kreditbolagen, detta inlägg är inte om att han inte betalar för det gör han. Han är mina barns pappa, en man jag älskat och brytt mig om i över 10 år, jag hatar inte människan, jag vill honom inget illa.

Detta inlägg är om framtiden, när vi separerar för det kommer att ske. Jag är föräldraledig (!!!!!!) just nu och jag har ingen möjlighet att fixa det ekonomiskt själv just nu.
  • Maria 434
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-22 15:07:42 följande:

För att han betalar grejerna nu precis som överenskommelse med avbetalningsplanerna med kreditbolagen, detta inlägg är inte om att han inte betalar för det gör han. Han är mina barns pappa, en man jag älskat och brytt mig om i över 10 år, jag hatar inte människan, jag vill honom inget illa.

Detta inlägg är om framtiden, när vi separerar för det kommer att ske. Jag är föräldraledig (!!!!!!) just nu och jag har ingen möjlighet att fixa det ekonomiskt själv just nu.

Självklart kan du det om du polisanmäler honom.

Du kommer bara med ursäkter istället för att agera för dig och barnens bästa.

Varför skapade du ens tråden när du trots alla råd och tips ändå kommer stanna kvar? Skyll inte på att du är föräldraledig.
  • Anonym (..)

Lycka till, tyvärr så kommer det ligga dig i fatet att du väntat länge med att anmäla om det blir så att han slutar betala om ni separerar. Preskriptionstiden för bedrägeri ligger på 5 år, efter det är du helt ensamt betalningsansvarig om inte du har tur och det hela betraktas som grovt bedrägeri. Oavsett om du älskat honom och han är pappa till dina barn så har han satt dig i en jävla sits. Tänk om han lämnar dig och du blir sjuk, kan du då betala eller kommer du hamna hos KF för hans hobbygrejer?
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-22 14:08:03 följande:
    Det är nog lite sent att polisanmäla om ett år.

Kom ihåg det här valet du gör nu. Du väljer helt enkelt att ha dessa skulder på dig.
  • Anonym (H)

Börja jobba heltid snarast och låt honom ta resten av föräldraledigheten!
  • Anonym (allvar)

TS du vill ju inte komma ur detta, du vill endast ha sympatier. Kontakta advokat omgående för att göra upp en plan om hur du bäst går vidare.

• Anonym (!)
    Maria 434 skrev 2018-07-22 15:17:36 följande:
    Självklart kan du det om du polisanmäler honom.

Du kommer bara med ursäkter istället för att agera för dig och barnens bästa.

Varför skapade du ens tråden när du trots alla råd och tips ändå kommer stanna kvar? Skyll inte på att du är föräldraledig.
    Herregud, sansa dig. Lite förnuft kan väl inte skada? Vissa saker kan tynga ner en till en punkt att man aldrig vill tänka på det utan bara ignorera det. Jag tror att detta är ju en sådan sak för TS och bara att starta en tråd om ämnet är ett stort steg i rätt riktning.

Han har ju uppenbarligen gjort bort sig rejält och är en idiot men en människa man älskar och har barn med ska man nog inte polisanmäla i första taget (förutsatt att han kommer ha fortsatt kontakt med barnen). Har han ett fast jobb så han kan betala för sig? Om så är fallet skulle nog ett kontrakt kunna fungera där han erkänner sin skuld och att han ska betala den, i utbyte mot att du inte anmäler det.

Och jag skriver detta i egenskap av en person som har den absolut värsta sortens pappa. Utöver all annan skit så satte han min mamma hos kronofogden i 15-20 år.
Svar på tråden Jag vill separera men kan inte