• Anonym (????)

Sambo missbrukar kokain

Har vetat ett tag att min sambo har missbrukar kokaln i några år för att orka jobba. Nu tar han det regelbundet och har själv börjat inse att det inte håller att fortsätta leva såhär. Han lägger ca 15.000kr i månaden på sitt missbruk.. såklart leder det till svår ångest för honom och dåligt samvete. Vi har bestämt tillsammans att han ska trappa ner genom att ge mig en del av sina pengar han använder till drogerna så han kan köpa en mindre mängd och ?klara sig på de? och sen sakta men säkert trappa ner ännu mer. Att skicka honom på rehab finns inte då vi kommer gå i ekonomisk konkurs om han inte kan jobba. Nån som har tips på hur vi ska gå tillväga och finns det nån som är i samma sits som mig? Hur ska jag bete mig när hans avtändning kommer krypandes? Finns många trådar om missbruk men inte om anhöriga till missbruk.

Kan säga att han tar såna ?små? doser så jag kan verkligen inte se eller märka när han tagit nått. Så hittills har vårt liv funkat ändå. Men vill ha familj och en normal framtid och då måste han bli drogfri.. är förvirrad

• Svar på tråden Sambo missbrukar kokain
  • Anonym (A)
    Anonym (Bu) skrev 2018-07-24 05:08:38 följande:
    Han kommer aldrig klara det själv. Sök hjälp!
    Håller med
  • linani

Nej det är inte farligt att sluta direkt. Kokain har ingen hård avtändning på det sättet. Han kanske kommer vara lättretlig och grinig några dagar. Huvudvärk, myrkrypningar. Kanske trött, eller rastlös.

Det svåra är inte att sluta, det svåra är att inte börja än. Kokain är ett väldigt starkt psykiskt beroende. Han får undvika att vistas i miljöer där det förekommer. Radera numret till alla dealers. Ha en hård vilja.

Vad är hans plan för att orka med sitt arbete utan droger? Vad ska han fylla sitt liv med istället för kemisk energi och kemisk glädje?

Att han är så pass van brukare att du inte ens märker om han är hög eller nykter låter oroväckande.

• Anonym (PlussIKanten)
    Anonym (????) skrev 2018-07-24 10:23:52 följande:

Och det där med rehab. Det handlar inte om att vi inte har råd att betala rehab. Det handlar om all övrig kostnad som jag med min lön inte kommer klara av att betala.

Varför köper han inte Amfetamin istället om han nu använder det för att orka jobba? :P

Det är bara trappa ner sakta men säkert. Klart det går, men visst kan det bli jobbigt. Humöret kommer absolut inte vara bra. Han kommer vara lättretlig som fan.

//Målaren......
  • Anonym (Nix)
    Anonym (PlussIKanten) skrev 2018-07-26 07:29:30 följande:

Varför köper han inte Amfetamin istället om han nu använder det för att orka jobba? :P

Det är bara trappa ner sakta men säkert. Klart det går, men visst kan det bli jobbigt. Humöret kommer absolut inte vara bra. Han kommer vara lättretlig som fan.

//Målaren......

Man behöver inte trappa ner när det gäller kokain. Bara att sluta tvärt. Ta ett par dagar semester kanske men dåligt fysiskt kommer han inte må.

Kokain är psykiskt beroendeframkallande och att han tar det för att orka jobba är helt enkelt inte sant. Då hade han tagit amfetamin.
  • Anonym (Hoppfull)

Du kan alltid kontrollera i ett sanera skede om han fortsätter med eventuellt drogtest? 

Själv har jag köpt drogtester för att testa min äldsta son då han kommit hem påverkad några gånger. 

Här är hemsidan jag köpte mitt drogtest ifrån: www.provsvaret.se/produkt-kategori/drogtest/

Hoppas det går bra och lycka till <3

• Anonym (A)
    Anonym (Bu) skrev 2018-07-24 05:08:38 följande:
    Han kommer aldrig klara det själv. Sök hjälp!
    Sök hjälp
  • klyban
    Anonym (Hoppfull) skrev 2018-08-01 19:15:26 följande:
    Du kan alltid kontrollera i ett sanera skede om han fortsätter med eventuellt drogtest? 

Själv har jag köpt drogtester för att testa min äldsta son då han kommit hem påverkad några gånger. 

Här är hemsidan jag köpte mitt drogtest ifrån: www.provsvaret.se/produkt-kategori/drogtest/

Hoppas det går bra och lycka till <3

Kanske man kan hantera sina barn, men när man är vuxen så har man en integritet.
    Även om/när man gör nått som kan vara olagligt.

Sen lite fundersam, du ser sonen är påverkad, men testar ändå.
    Varför?
    Du vet ju redan menar jag,
    Eller vägrade han berätta vad han var påverkad av?

hur många meter var det?
  • Anonym (??)
    Anonym (????) skrev 2018-07-24 10:23:52 följande:

Och det där med rehab. Det handlar inte om att vi inte har råd att betala rehab. Det handlar om all övrig kostnad som jag med min lön inte kommer klara av att betala.

Vad är bäst? Att han mår bra eller att ni kanske måste flytta till ett billigare boende, byta bil osv? 
  • Anonym (R)

Jag vet inte om dessa rehabs är någon lösning

för människor som inte kan tänka och agera självständigt kanske och inte har psyket som krävs, det är lika bra att börja i sin egen hemmiljö i sitt eget liv.

- Ta bort alla kanaler han haft till drogerna, kontakter, nummer, saker som påminner honom sugrör etc

- Meddela alla hans närstående att han kommer behöva allt stöd han kan få.

- Hitta en tillfällig strategi när suget kommer, han kanske kan gå ut en promenad med dig? Han kan ta tugummi? Han kan mantra något ni kommit på tillsammans?

- Gör en karta för honom, ena sidan pappret om vad det kommer kosta honom att gå tillbaka i drogerna, andra sidan vad han tjänar på att ta denna förändring på allvar och genomföra den helhjärtat.

- Sätt ett tejp på golvet. Peka på "gamla Jan" och be han ställa sig där och berätta hur hans liv sett ut när han missbrukade, sedan ber du han gå över på sidan bredvid dig och säga vem han vill vara.

- Be han göra en videodagbok varje kväll, hur han mått under dagen vad som triggar han vad som hjälpt, ge han fullt med jobb som tar han vidare mentalt och praktiskt.

- Ha mycket sex ;) överraska med sexiga underkläder / gör lite häftigt grej av sexet ha det lite smygoffentligt etc, ge han en kick.

- Sök upp Anonyma missbrukare - grupper och prata ut er.

- Hitta på något nytt överraskande varje månad.

- Få fram hans drömmar och passioner och sätt siktet där istället.

• klyban
    Anonym (R) skrev 2018-08-03 15:58:51 följande:
    Jag vet inte om dessa rehabs är någon lösning
    för människor som inte kan tänka och agera självständigt kanske och inte har psyket som krävs, det är lika bra att börja i sin egen hemmiljö i sitt eget liv.

- Ta bort alla kanaler han haft till drogerna, kontakter, nummer, saker som påminner honom sugrör etc
    - Meddela alla hans närstående att han kommer behöva allt stöd han kan få.
    - Hitta en tillfällig strategi när suget kommer, han kanske kan gå ut en promenad med dig? Han kan ta tugummi? Han kan mantra något ni kommit på tillsammans?
    - Gör en karta för honom, ena sidan pappret om vad det kommer kosta honom att gå tillbaka i drogerna, andra sidan vad han tjänar på att ta denna förändring på allvar och genomföra den helhjärtat.
    - Sätt ett tejp på golvet. Peka på "gamla Jan" och be han ställa sig där och berätta hur hans liv sett ut när han missbrukade, sedan ber du han gå över på sidan bredvid dig och säga vem han vill vara.
    - Be han göra en videodagbok varje kväll, hur han mått under dagen vad som triggar han vad som hjälpt, ge han fullt med jobb som tar han vidare mentalt och praktiskt.
    - Ha mycket sex ;) överraska med sexiga underkläder / gör lite häftigt grej av sexet ha det lite smygoffentligt etc, ge han en kick.
    - Sök upp Anonyma missbrukare - grupper och prata ut er.
    - Hitta på något nytt överraskande varje månad.
    - Få fram hans drömmar och passioner och sätt siktet där istället.

Sällan, då dessa är ofta drogskolor som berättar hur man kan undvika bli påkommen genom använda andra icke klassade substanser.
    Och/eller få information om andra droger som inte går upptäcka eller bara är extremt mycket billigare med liknande effekt.

Men visst det kan gå vägen också, men det är helt klart en risk som är relevant.
    Kokain är även en svår drog, då det handlar om en psykiskt beroende.
    Och freebase'ar man kokainet, så är denna psykiska påverkan än starkare.(dock väldigt ovanligt i Sverige som tur är och idag.)

hur många meter var det?
  • Anonym (R)
    klyban skrev 2018-08-03 16:03:14 följande:

Sällan, då dessa är ofta drogskolor som berättar hur man kan undvika bli påkommen genom använda andra icke klassade substanser.

Och/eller få information om andra droger som inte går upptäcka eller bara är extremt mycket billigare med liknande effekt.

Men visst det kan gå vägen också, men det är helt klart en risk som är relevant.

Kokain är även en svår drog, då det handlar om en psykiskt beroende.

Och freebase'ar man kokainet, så är denna psykiska påverkan än starkare.(dock väldigt ovanligt i Sverige som tur är och idag.)

Jag tänkte mer att du slits ifrån ditt hem och din partner, du ska vara bland främlingar, du får inte komma och gå som du vill, du måste inte bara vara helt utan kokainet, du måste även följa alla regler där och har inte kontrollen och ska lyda någon annan fast du är vuxen, det blir sjukt mycket att anpassa och förändra när att bara sluta med kolan är tufft nog. Sen är det säkert sant det du säger att det blir fortsatt drogberoende bara med andra substanser.
  • klyban
    Anonym (R) skrev 2018-08-03 16:20:20 följande:
    Jag tänkte mer att du slits ifrån ditt hem och din partner, du ska vara bland främlingar, du får inte komma och gå som du vill, du måste inte bara vara helt utan kokainet, du måste även följa alla regler där och har inte kontrollen och ska lyda någon annan fast du är vuxen, det blir sjukt mycket att anpassa och förändra när att bara sluta med kolan är tufft nog. Sen är det säkert sant det du säger att det blir fortsatt drogberoende bara med andra substanser.

Kanske nyttan med behandlingshem är större på kokain än en del andra droger.
    Men man ska vara extremt medveten om att detta är ingen bra miljö, och då pga andra mer "erfarna".
    Och risken att sugas in i analoga droger i stället.
    Det är denna medvetenhet jag vill skapa, och inte att man tror behandlingshem har löst ens problem per automatik.

Dessas är svära ämnen  och svåra att lösa.
    Även gör vi alldeles för lite på hälsan kring droger, faktiskt näst till inget.

hur många meter var det?
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2018-08-03 16:37:25 följande:

Kanske nyttan med behandlingshem är större på kokain än en del andra droger.
    Men man ska vara extremt medveten om att detta är ingen bra miljö, och då pga andra mer "erfarna".
    Och risken att sugas in i analoga droger i stället.
    Det är denna medvetenhet jag vill skapa, och inte att man tror behandlingshem har löst ens problem per automatik.

Dessas är svära ämnen  och svåra att lösa.
    Även gör vi alldeles för lite på hälsan kring droger, faktiskt näst till inget.

Det låter inget vidare.
Svar på tråden Sambo missbrukar kokain