• Anatomy

Går det aldrig bra direkt?

När man läser runt här på FL så känna det som att alla har haft ma eller missfall alla fall någon gång.

Är det så? Känns som att man lika gärna kan bara vänta på att det ska gå fel när man är gravid första gången.

Deppig idag! Ursäkta för det. Kan någon pigga upp med solsken att det gick bra direkt?

• Svar på tråden Går det aldrig bra direkt?
  • Anonym (a)

Jodå. När jag blev gravid med min son efter 7 månader gick det jättebra. Efter det har jag dock haft 2 missfall. Det är ju, tyvärr, jättevanligt, men bara för att det är vanligt betyder ju inte det att det kommer att hända dig.

• Anonym (Oplanerat)

Jodå, jag blev oplanerat gravid och födde en dotter. Dvs, allt gick prima. Msn behöver alltså inte få flera missfall innan man lyckas.

• Anonym (Jodå)

Tre barn, 35+ vid första, aldrig haft missfall vad jag vet i alla fall. Så visst kan allt gå bra. Men det är väldigt vanligt med missfall, särskilt om man är upp i åren.

• AK78

Mina första två graviditeter gick jättebra! Liksom förlossningarna.. fick därefter ett MA men vad jag vet är det det enda. Blev gravid på nytt och allt gick bra. Är nu gravid en fjärde gång och är i vecka 13.

• Johannana

Jag blev gravid på andra försöket och är idag i vecka 34, bebis mår bra :) Aldrig haft missfall eller ma vad jag vet.

• Anotherone

Jag har två barn och båda gångerna har jag blivit gravid på första försöket. Inga missfall utan jag har fött två friska barn.

• Anonym (Ka)

De flesta graviditeter går ju bra! Ingen i min familj har fått missfall och vi har 3-4 barn var...

• Anonym (Maria)

Jag har varit gravid tre gånger och aldrig fått missfall. Alltid tagit sig på första försöket sen har bebisen stannat:) missfall är vanligt men det behöver inte alls hända heller så man behöver inte oroa sig. Händer det så händer det.

• Anotherone
    Anonym (Maria) skrev 2018-07-24 17:14:18 följande:

Jag har varit gravid tre gånger och aldrig fått missfall. Alltid tagit sig på första försöket sen har bebisen stannat:) missfall är vanligt men det behöver inte alls hända heller så man behöver inte oroa sig. Händer det så händer det.

Så resonerar jag med, händer det så händer det. Och då var det med all säkerhet något fel på embryot som kroppen löste på egen hand så att säga. Men det är klart att det är lätt för mig att tänka så, som haft väldigt lätt för att få barn. Jag är säker på att det är enormt jobbigt och en stor sorg att få igenom en sådan sak.
  • Anonym (uni)

Jag blev gravid pga slarv någon av de första gångerna jag hade sex. Gjorde abort.

Sen när jag och min man skulle skaffa barn blev det också på första försöket. Inga problem.

Folk startar sällan trådar om att allting är precis som det ska. Därför kan det verks lite skevt med massor av trådar om missfall.

• Anonym (M)

Jag tror inte FL är det ultimata sanningen. Många som har fått missfall vänder sig hit som stöd och tröst hos de som gått genom samma sak, alltså kommer det verka som att de allra flesta kvinnor fått missfall när det kanske handlar om att de flesta kvinnor som använder FL har fått missfall.

Jag har varit gravid fyra gånger men aldrig fått missfall. Min mamma har varit gravid tre gånger utan missfall. Osv.

Men visst är det vanligt med missfall och det är fruktansvärt.

• Anonym (Anonym)

Jag har aldrig fått ma eller missfall, blev gravid på andra försöket och är i vecka 20 nu. Bebis mår hur bra som helst :)

• Anonym (Tigermamma)

Ungefär en av fyra graviditeter leder till missfall. Siffran varierar lite beroende på ålder. Man kan ha tur och bli gravid direkt varje gång utan missfall eller så kan det ta längre tid med flera missfall på vägen. Det går inte att veta i förväg.

• LittleSunshine84

Min första graviditet var helt komplikationsfri :)

Blev gravid efter 5 månaders glesa försök, en frisk pojke blev det :) första syskonförsöket blev missfall, andra syskonförsöket tog sig direkt och jag är nu gravid i v7 :)

• FrökenFlower

Blibit gravid tre gånger och det har tagit sig.på första försöket/första slarvet alla tre gångerna. Två första gångerna var jag i 20 års åldern och fick två barn. Inga misssfall vad jag vet om.

Nu är jag över 40 och gravid i v 19 och hoppas även denna graviditet får fortsätta bra.

• toughshit

Nej, jag fick behålla min lille på första försöket. Oftast när man får tidigt missfall så beror det på att något har gått snett i celldelningen, och kroppen stöter då ifrån det. Kanske kan vara en klen tröst om man blöder ut graviditeten.

Svar på tråden Går det aldrig bra direkt?