• Förstabarnet33

Blöder vid ansträngning

Jag gick in i vecka 18 igår, och har senaste tiden haft väldigt mycket sammandragningar när jag ansträngt mig, tex vid promenader osv. Efter ett tag börjar jag alltid blöda lite. Jag är otroligt rädd att jag ska få missfall, och jag försöker verkligen ta det så lugnt som möjligt. På måndag börjar jag jobba igen efter semestern och jag är såklart rädd att jag ska överanstränga mig för mycket och att det kan vara farligt för bebisen. Är det någon som varit med om liknande? Har försökt ringa bm, men det går inte att nå henne innan måndag igen.

• Svar på tråden Blöder vid ansträngning
  • Pinkdemon1984
    Förstabarnet33 skrev 2018-08-01 21:43:09 följande:

Ikväll 18.30 gick vattnet och vi åkte direkt till akuten. Ett ultraljud visade ett hjärta som slog men inget fostervatten kvar så tyvärr kunde dom inget göra. Mitt hjärta blöder och jag kan inte förstå att det är sant. Det hade varit lättare att acceptera på något sätt om detta skett redan i vecka 12 eller tidigare..

Jag var inte öppen någonting och inga sammandragningar heller. Nu sitter vi bara hemma och väntar på att den lilla ska komma ut.

Nej vad hemskt att läsa Usch skickar s
    Förstabarnet33 skrev 2018-08-01 21:43:09 följande:

Ikväll 18.30 gick vattnet och vi åkte direkt till akuten. Ett ultraljud visade ett hjärta som slog men inget fostervatten kvar så tyvärr kunde dom inget göra. Mitt hjärta blöder och jag kan inte förstå att det är sant. Det hade varit lättare att acceptera på något sätt om detta skett redan i vecka 12 eller tidigare..

Jag var inte öppen någonting och inga sammandragningar heller. Nu sitter vi bara hemma och väntar på att den lilla ska komma ut.

Nej vad tråkigt att läsa, skickar massor med Styrke kramar <3
  • Anonym (S)

Kanske dum och okänslig fråga men hur kan vattnet gå om man inte är öppen? Borde det inte vara stängt då?

• Anonym (Lugn)
    Anonym (S) skrev 2018-08-01 21:52:59 följande:

Kanske dum och okänslig fråga men hur kan vattnet gå om man inte är öppen? Borde det inte vara stängt då?

Det har inte med varandra att göra. Spricker hinnorna så spricker de.
  • Anonym (S)
    Anonym (Lugn) skrev 2018-08-01 21:58:56 följande:

Det har inte med varandra att göra. Spricker hinnorna så spricker de.

Aha så det kan alltid komma ut vatten då oavsett om man är öppen eller inte.
  • Anonym (Lugn)

Beklagar, ts! :(

Vill skänka lite hopp genom att dela denna tråden där en tjej också fick vattenavgång i v 18. Den är lååång. Men slutar med att hon nu har en liten dotter som klarar sig bra.

Gå inte med på att ta något läkemedel för att sätta igång allt, bara om läget ändras så att du blir dålig och behöver få ut graviditeten för att bli bra. Men så länge du inte har någon infektion eller blödning så stå på dig! Ligg ner och ta det lugnt!

www.familjeliv.se/forum/thread/77527576-vattenavgang-v18

• Anonym (SSK)
    Anonym (Lugn) skrev 2018-08-01 22:02:18 följande:

Beklagar, ts! :(

Vill skänka lite hopp genom att dela denna tråden där en tjej också fick vattenavgång i v 18. Den är lååång. Men slutar med att hon nu har en liten dotter som klarar sig bra.

Gå inte med på att ta något läkemedel för att sätta igång allt, bara om läget ändras så att du blir dålig och behöver få ut graviditeten för att bli bra. Men så länge du inte har någon infektion eller blödning så stå på dig! Ligg ner och ta det lugnt!

www.familjeliv.se/forum/thread/77527576-vattenavgang-v18

Håller med!!! Stå på dig
  • Förstabarnet33

Vad ska jag säga och göra? Jag blev hemskickad för att bara vänta på att det ska sätta igång, gör det inte det i natt så sätter dom igång mig imorgon bitti. Ingen hade blivit lyckligare än jag om bebisen går att rädda, jag är helt knäckt :?( Jag har inte ont, men jag blöder lite. Vet inte om det är samma blödningar jag haft i en dryg vecka nu eller om det är för att bebisen är på väg.

• Förstabarnet33

Vet inte om detta har med saken att göra men jag nönber det ändå. Igår när jag var på ultraljud togs även ett cellprov och vävnadsprov då jag tidigare haft förändringar. Läkaren som tog provet var otroligt hårdhänt och jag har aldrig tidigare gått från ett cellprov dbbelvikt av smärta. Det kändes som han bokstavligen slog mig på livmodertappen när han skulle dutta på ättika och jod.

Det var tom. så att min sambo reagerade och frågade om dom brukar vara så hårdhänta.

Tror ni att den behandlingen in ha påverkat den tidiga vattenavgången?

• EpicNurse
    Förstabarnet33 skrev 2018-08-01 22:26:25 följande:

Vad ska jag säga och göra? Jag blev hemskickad för att bara vänta på att det ska sätta igång, gör det inte det i natt så sätter dom igång mig imorgon bitti. Ingen hade blivit lyckligare än jag om bebisen går att rädda, jag är helt knäckt :?( Jag har inte ont, men jag blöder lite. Vet inte om det är samma blödningar jag haft i en dryg vecka nu eller om det är för att bebisen är på väg.

Hemskickad? Blev du inte inlagd?!

Jag tycker att du ska åka dit imorgon och bara säga att du inte tänker påbörja någon behandling utan låta naturen ha sin gång. Om du börjar blöda oroväckande mycket (strötblödning) eller får infektion är det ju en annan sak. Men så länge fostret lever och du mår fysiskt ok så finns ingen anledning att sätta igång det. Dom borde istället ge dig antibiotika i förebyggande syfte om någon dag om du fortfarande har en levande graviditet då. Och strikt sängläge förutom att gå på toaletten.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Förstabarnet33
    EpicNurse skrev 2018-08-01 23:05:39 följande:

Hemskickad? Blev du inte inlagd?!

Jag tycker att du ska åka dit imorgon och bara säga att du inte tänker påbörja någon behandling utan låta naturen ha sin gång. Om du börjar blöda oroväckande mycket (strötblödning) eller får infektion är det ju en annan sak. Men så länge fostret lever och du mår fysiskt ok så finns ingen anledning att sätta igång det. Dom borde istället ge dig antibiotika i förebyggande syfte om någon dag om du fortfarande har en levande graviditet då. Och strikt sängläge förutom att gå på toaletten.

Nej läkaren sa att jag fick välja själv hur jag ville göra, och då sa jag att jag ville åka hem. Jag känner ju fortfarande fosterrörelser, och jag blöder som sagt inte mer nu än jag gjort i en veckas tid nu.

Nu känns allting helt plötsligt väldigt olustigt.
  • EpicNurse
    Förstabarnet33 skrev 2018-08-01 23:24:39 följande:

Nej läkaren sa att jag fick välja själv hur jag ville göra, och då sa jag att jag ville åka hem. Jag känner ju fortfarande fosterrörelser, och jag blöder som sagt inte mer nu än jag gjort i en veckas tid nu.

Nu känns allting helt plötsligt väldigt olustigt.

Okej. Jag förstår att dom förutsätter att det kommer bli missfall inom några dagar för det är det absolut vanligaste. Men det finns en pyttepytte chans, precis som med tjej i länken som delades här ovan. Men då får man verkligen stå på sig i att avstå intervention för det är inte så rutinerna är, just pga evidensen.
  • Förstabarnet33
    EpicNurse skrev 2018-08-01 23:37:41 följande:

Okej. Jag förstår att dom förutsätter att det kommer bli missfall inom några dagar för det är det absolut vanligaste. Men det finns en pyttepytte chans, precis som med tjej i länken som delades här ovan. Men då får man verkligen stå på sig i att avstå intervention för det är inte så rutinerna är, just pga evidensen.

Vad skulle mitt barn ha för förutsättningar om jag väljer att avstå behandling? Om det nu mot all förmodan skulle gå vägen, skulle det bli ett värdigt liv så att säga? Jag tänker mest eftersom att barnet idag inte har så stora möjligheter att klara ett liv utanför livmodern.

Det kanske låter dumt men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Kram och tack för stöd och uppmuntran
  • Förstabarnet33
    EpicNurse skrev 2018-08-01 23:37:41 följande:

Vad skulle mitt barn ha för förutsättningar om jag väljer att avstå behandling? Om det nu mot all förmodan skulle gå vägen, skulle det bli ett värdigt liv så att säga? Jag tänker mest eftersom att barnet idag inte har så stora möjligheter att klara ett liv utanför livmodern.

• EpicNurse
    Förstabarnet33 skrev 2018-08-01 23:45:30 följande:

Föds den nu eller inom ett par veckor så har den ingen chans att överleva. Det som krävs är ju att du måste lyckas behålla graviditeten minst till v 22+0, då man aktivt kan försöka rädda barnet. Hittade 2 koncisa artiklar om överlevnadsstatistik för extremprematurer. Oddsen förbättras ju hela tiden ju längre fostret får vars kvar i livmodern och få näring, förutsatt att allt funkar som det ska gällande den biten.

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/12115/1551.pdf

www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/08/31/for-tidigt-fodda-klarar-sig-allt-battre/

Hoppas och hejar på lillen om ni väljer att avvakta. Uppdatera oss gärna!
  • Förstabarnet33
    Anonym (Lugn) skrev 2018-08-02 10:31:18 följande:

Hur går det ts?

Jag är inlagd på förlossningen nu, och efter ännu ett ultraljud fick vi se ett hjärta som nästan inte slår längre. Jag fick förklarat för mig att utan fostervatten kommer inte fostrets lungor och njurar kunna utvecklas som dom ska, och även om vi väljer att inte starta någon behandling så är chanserna otroligt små.

Min graviditet har inte varit så fantastisk som jag önskade att den skulle bli, och jag tänker att det helt enkelt inte var våran tur denna gången. Vi är otroligt ledsna, men hoppas att nästa graviditet blir bättre och att nästa gång vi kommer till förlossningen så blir det en gladare upplevelse.

Jag har fått första dosen med tabletter för 2 timmar sedan och nu väntar vi bara. Jag hoppas för våran skull att detta går fort så vi kan få åka hem och bara ta hand om varandra sen.
  • EpicNurse
    Förstabarnet33 skrev 2018-08-02 13:51:45 följande:

Jag är inlagd på förlossningen nu, och efter ännu ett ultraljud fick vi se ett hjärta som nästan inte slår längre. Jag fick förklarat för mig att utan fostervatten kommer inte fostrets lungor och njurar kunna utvecklas som dom ska, och även om vi väljer att inte starta någon behandling så är chanserna otroligt små.

Min graviditet har inte varit så fantastisk som jag önskade att den skulle bli, och jag tänker att det helt enkelt inte var våran tur denna gången. Vi är otroligt ledsna, men hoppas att nästa graviditet blir bättre och att nästa gång vi kommer till förlossningen så blir det en gladare upplevelse.

Jag har fått första dosen med tabletter för 2 timmar sedan och nu väntar vi bara. Jag hoppas för våran skull att detta går fort så vi kan få åka hem och bara ta hand om varandra sen.

Åh... :(

Det blir ju ofta så, att hjärtat slutar slå strax efter att vattnet gått när dom är så små. Beklagar återigen!

Hoppas att allt går som det ska så ni får komma hem!
Svar på tråden Blöder vid ansträngning