• zazzaa

Ska jag stanna och vänta eller ska jag lämna?

Jag är 29 år och min sambo är 36 år. Vi har varit tillsammans i 3 år och bott ihop i nästan 3 år. Tidigt i vårt förhållande diskuterade vi barn och kom fram till att vi båda vill ha barn. 2 år in i relationen började jag få en enorm längtan efter barn och kände mig redo. Han kände sig inte redo och ville vänta.

Vi planerade att till denna sommaren skulle vi börja försöka, men redan i april ville han köra oskyddat, men sen ångrade han sig och ville vänta till sommaren. I juni började vi med oskyddat och haft oskyddat juli månad också. Efter att ha nekat mig sex i nästan 2 veckor kände jag på mig att något var fel och nu har det kommit fram att han ångrat sig och är inte alls redo och vill att vi slutar försöka. Han säger också att han vet inte längre om han vill ha barn eller om han är säker på att jag är den rätta. Han säger att han älskar mig och vill leva ihop med mig men han vet inte om jag är den rätta att skaffa barn med OM han nu vill ha barn.

Jag är chockad och jätte ledsen och besviken. Jag älskar honom och vill egentligen inte lämna honom men jag känner mig så kluven. Jag vill ju ha bar, mest av allt. Har så stor längtan. Så frågan är är det värt att vänta på någon som inte vet om han vill ha barn och vill vänta och se men som inte heller vet om jag är den rätta? Mycket talar ju för att jag borde lämna. Men tanken på det ger mig ångest. Han vet inte heller hur lönge han vill vönta och vi blir ju inte yngre. Han har även sagt att vill jag lömna honom så har han full förståelse men hoppas inte att jag ska göra det eftersom han älskar mig.

Känner mig så kluven! Ska jag stanna och vänta och hoppas eller ska jag lämna? Någon som är i samma sits eller varit?

• Svar på tråden Ska jag stanna och vänta eller ska jag lämna?
  • Jw83

Tänk om du väntar ett par år, och plötsligt hittar han den rätte? Hur skulle du må om han om 2 år hittar den rätte och direkt skaffar barn med henne? Kommer du känna dig bitter och lurad eller kommer du kunna gå vidare utan bitterhet? Han har ju faktiskt varit helt ärlig med att du inte är den han vill skaffa barn med (inte nu, kanske aldrig). Det är bra att han är ärligt för nu kan du ta ett riktigt beslut.

• zazzaa
    Jw83 skrev 2018-07-28 06:42:53 följande:

Tänk om du väntar ett par år, och plötsligt hittar han den rätte? Hur skulle du må om han om 2 år hittar den rätte och direkt skaffar barn med henne? Kommer du känna dig bitter och lurad eller kommer du kunna gå vidare utan bitterhet? Han har ju faktiskt varit helt ärlig med att du inte är den han vill skaffa barn med (inte nu, kanske aldrig). Det är bra att han är ärligt för nu kan du ta ett riktigt beslut.

Helt ärligt kommer jag känna mig bitter och lurad. Känner mig redan bitter och besviken. Självklart är jag glad över att han är så pass ärlig mot mig så jag kan fatta ett beslut och att han vet att chansen finns att jag lämnar honom. Men det är svårt eftersom jag älskar honom så och har svårt för se ett liv utan honom. Men det finns ju inga garantier på att han kommer ändra sig och vilja ha barn. Känns också Jobbigt med tanken på att man ska börja om på 0 igen. Vara singel ett tag och sen dejta och träffa rätt, flytta ihop osv . Sånt tar lång tid och då är jag förmodligen för gammal..
  • 2barnsmorsan
    zazzaa skrev 2018-07-28 10:21:29 följande:

Helt ärligt kommer jag känna mig bitter och lurad. Känner mig redan bitter och besviken. Självklart är jag glad över att han är så pass ärlig mot mig så jag kan fatta ett beslut och att han vet att chansen finns att jag lämnar honom. Men det är svårt eftersom jag älskar honom så och har svårt för se ett liv utan honom. Men det finns ju inga garantier på att han kommer ändra sig och vilja ha barn. Känns också Jobbigt med tanken på att man ska börja om på 0 igen. Vara singel ett tag och sen dejta och träffa rätt, flytta ihop osv . Sånt tar lång tid och då är jag förmodligen för gammal..

Har han öppet sagt att han inte vet om du är den rätta eller den rätta att skaffa barn med så är det ett sätt för honom att säga att han inte älskar dig. Tyvärr. :/

Han tycker antagligen mycket om dig men vill inte binda sig till dig på det sättet som man gör om man skaffar barn. Kanske kommer han aldrig känna sig redo att ge sig till 100% till någon utan är sån som person. Han är ju trots allt inte purung. Du har ju fortfarande tid att hinna träffa någon som vill ha barn, du är ju ung.
  • zazzaa
    2barnsmorsan skrev 2018-07-28 10:35:11 följande:

Har han öppet sagt att han inte vet om du är den rätta eller den rätta att skaffa barn med så är det ett sätt för honom att säga att han inte älskar dig. Tyvärr. :/

Han tycker antagligen mycket om dig men vill inte binda sig till dig på det sättet som man gör om man skaffar barn. Kanske kommer han aldrig känna sig redo att ge sig till 100% till någon utan är sån som person. Han är ju trots allt inte purung. Du har ju fortfarande tid att hinna träffa någon som vill ha barn, du är ju ung.

Det är just det att han säger att han verkligen älskar mig och vill var med mig. Men jag kan tyvärr inte lita på det och jag kan aldrig lita på att han inte gör om samma sak igen. Säger att vi ska försöka för att sen ångra sig igen
  • 2barnsmorsan
    zazzaa skrev 2018-07-28 14:41:44 följande:

Det är just det att han säger att han verkligen älskar mig och vill var med mig. Men jag kan tyvärr inte lita på det och jag kan aldrig lita på att han inte gör om samma sak igen. Säger att vi ska försöka för att sen ångra sig igen

Jag hade inte heller litat på honom.

Man kan ju älska någon på olika sätt. Är du inte den rätta för honom eller den rätta att skaffa barn med så älskar han inte dig på det sättet. Hade han gjort det så hade du ju varit den rätta. Man kan ju älska nära vänner, syskon, föräldrar osv.

Det enda andra alternativet är ju att han fått lite kalla fötter för att det plötsligt blivit skarpt läge. Men som du säger är det ändå inte så kul att ha det hängande över sig om han skulle ångra sig igen i framtiden.
  • zazzaa
    2barnsmorsan skrev 2018-07-28 14:50:59 följande:

Jag hade inte heller litat på honom.

Man kan ju älska någon på olika sätt. Är du inte den rätta för honom eller den rätta att skaffa barn med så älskar han inte dig på det sättet. Hade han gjort det så hade du ju varit den rätta. Man kan ju älska nära vänner, syskon, föräldrar osv.

Det enda andra alternativet är ju att han fått lite kalla fötter för att det plötsligt blivit skarpt läge. Men som du säger är det ändå inte så kul att ha det hängande över sig om han skulle ångra sig igen i framtiden.

Frågan är om han någonsin kommer bli redo. Exet innan mig var han tsm i 9 år och där var han inte heller redo för barn (Inte hon heller, men ändå..) mig har han varit tsm med i 3 år och är fortfarande inte redo
  • Julie17

Usch, jag lider med dig över situationen. Jag var i en liknande med mitt ex, där vi var tillsammans ungefär lika länge och jag längtade efter barn men han var aldrig riktigt redo.. kunde inte se ett liv utan honom men vi var också på lite olika nivåer i livet. Det tog efter mycket ångest och tårar slut och jag mådde oerhört dåligt under en tid, kändes som att det inte skulle gå att återhämta sig från det och som att man aldrig skulle träffa någon man kunde älska lika mycket, men träffade sen någon än mer underbar och engagerad och nu finns här en liten tjej som är en månad gammal :)

Jag tycker att hur svårt och jobbigt och jävligt det än är så tycker jag du ska våga satsa på att träffa någon ny, som är mer tydlig och säker i vad han vill <3

• Minis4567

Lämna skulle jag säga. Om han verkligen hade älskat dig så hade han velat skaffa barn med dig. Jag får känslan av att han aldrig egentligen velat försöka. Kanske ville han inte göra dig besviken så ni försökte några månader. Men när han insåg att det finns en möjlighet att du kan bli gravid så ångrade han sig.

Du är fortfarande ung. Sluta hoppas på att han ska ändra sig i barnfrågan.

Svar på tråden Ska jag stanna och vänta eller ska jag lämna?