• nettiz85

Hur gör ni som har säsongsplats husvagn med katt hemma?

Vi älskar husvagnslivet och kusten och börjar känna lite om vi ska ta och prova säsongsplats med vår husvagn, dels för att få använda vår husvagn mer än en vecka på sommaren och att få komma till kusten mer än en vecka per år. Barnen älskar campinglivet och träffar alltid massa kompisar när vi är iväg. Tänk att få åka iväg när man känner för det när man är ledig ett par dagar. Det skadar ju inte att prova tänker vi.

Men jag tänker på mina katter hemma? När vi är iväg en vecka under sommaren så hjälper oftast svärföräldrar och mina föräldrar med att mata katterna och ge dom nytt färskt vatten. Det går väl an att få någon att ta det när vi endast är iväg 2-3 nätter emellanåt så men tänk när vi har sommarsemester och kanske vill vara borta 2 veckor? Eller mer?

Hur gör ni andra som har säsongsplats och katter hemma?

Det kanske bara är så att om vi vill prova detta, att jag måste säga hejdå till mina kära katter och låta dom få ett annat hem? Så svårt! :(

Tips och råd tack!

• Svar på tråden Hur gör ni som har säsongsplats husvagn med katt hemma?
  • complicit

Du tänker väl inte överge dina katter för att kunna sitta i en husvagn 2-3 veckor om året? Du visste väl när du skaffade katterna att det är ett åtagande som gäller för resten av deras liv! Det är inte katterna som ska få ett nytt hem om det inte funkar, utan ni som helt enkelt inte kan ha säsongsplats för husvagnen.

Annars är det enklaste att skaffa en kattvakt som kan bo hos er. Betala någon ungdom som ni litar på, någon som är i startgropen för att flytta hemifrån kanske?

Om det inte går så kan katterna bo hos någon släkting eller vän när ni är borta. Alla katter gillar inte att byta hem, men det kan funka. Annars kattpensionat.

• riboflavin

Om ni ska vara ganska stationära så fungerar det ju utmärkt att ha med katt, trivs de ihop så fungerar det oftast bra även på mindre yta.

Katter vänjer sig oftast fort vid rastning i koppel och så länge man själv är ute och övervakar kan de vara i lina. Som säsongare kan man också bygga en lite större kattvoljär så att de får möjlighet att vara utomhus under kontrollerade former. Kattsäkra fönster och luckor samt var noga med att ha koll på dem så fort dörren ska öppnas. Blir ju lite jobb, men vad gör man inte för sina djur.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • nettiz85

Såklart att jag inte vill göra mig av med dom! Dom är ju en del av oss. Men svårt att ta med dom också då dom är vana utekatter, är ute hela tiden! Det går ju inte att släppa dom fria på en camping direkt. Och självklart är jag medveten om att vi kanske inte kan ha säsongsplats just för katternas skull. Är bara en dröm jag har lite.. att få prova.

Men har också funderat på om dom kan bo hos någon under dom veckorna man är borta iså fall men frågan är vad dom tycker om det? Hur funkar det på pensionat tex? Jag vill inte ha massa dumma kommenterar. Jag vill ha tips och råd bara om hur andra gör.

Funkar det inte med säsongsplats så funkar det inte.. det fattar jag med!

• complicit

Är de utekatter så funkar det såklart bäst om någon kan bo hos er när ni är borta. Finns det ingen släkting eller vän som kan tänka sig det?

• nettiz85
    complicit skrev 2018-07-28 22:25:28 följande:

Är de utekatter så funkar det såklart bäst om någon kan bo hos er när ni är borta. Finns det ingen släkting eller vän som kan tänka sig det?

Får ju kolla detta såklart.
Svar på tråden Hur gör ni som har säsongsplats husvagn med katt hemma?