• Anonym (Ledsen)

Klara ekonomin som ensamstående, hjälp!

För det första så ber jag er att snälla, inga dömande kommentarer. Är redan nog knäckt som det är.

Jag har två barn med min man, och ett till påväg. Jag har trots allt bestämt mig för att lämna honom. Han behandlar mig inte bra, och jag orkar helt enkelt inte mer. Och har levt på hoppet att det blir bättre, men det blir det inte.

Jag har aldrig jobbat, då jag fick barn direkt efter gymnasiet som 19 åring och sen har jag varit det sedan dess, pappan har vägrat att vara föräldrarledig. Jag undrar om det ens är möjligt att få ekonomin att gå ihop i min sits? Jag måste ju vara föräldrarledig med bebisen som kommer, (och ja, jag vet att det inte var särskilt smart att skaffa en till, men nu är läget såhär)..

Vi äger ett hus tillsammans.

Kan ni snälla ge mig alla tips och råd som kan underlätta? Just nu vet jag varken ut eller in, men jag tänker inte stanna hos min man. Jag måste klara det på något sätt.

Jag behöver alla råd jag kan få.

• Svar på tråden Klara ekonomin som ensamstående, hjälp!
  • Anonym (I)

Är ni gifta? Köpte ni huset för gemensamt bruk?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (I) skrev 2018-07-30 13:04:50 följande:

Är ni gifta? Köpte ni huset för gemensamt bruk?

Nej, det är vi inte. Ja, det gjorde vi.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-30 13:05:55 följande:

Nej, det är vi inte. Ja, det gjorde vi.

Du lär ju få en slant för huset antar jag om det inte är överbelånat.

Om man inte klarar sig finns som tur är möjligheten att söka försörjningsstöd samt även bostadsbidrag. Har du ingen annan inkomst än lägsta FP låter ju det som om det är den vägen du får gå. Om pappan kommer ha barnen tex v/h eller om det finns nån annan som kan ställa upp för dig kan det ju vara bra att försöka få nåt helgjobb eller liknande i slutet av föräldraledigheten så att du har referenser och nån arbetslivserfarenhet när det är dags att söka jobb.

Att studera nåt som är lätt att få jobb inom kan också vara smart efter fl, om du inte får jobb. Vet inte hur det funkar om man kan fylla upp CSN med försörjningsstöd om man hamnar under norm, men det borde vara lätt att ta reda på. Dvs försök använda tiden som fl att planera hur du på kortast möjlig är tid och på ett sätt som funkar för familjen kan komma i egen försörjning.
  • Deacon

Då finns ditt namn med i köpekontraktet och på lagfarten för huset?

Hur ser bostadssituationen ut där ni bor? Långa/korta köer? Utan anställning vet jag av erfarenhet att det både är jättesvårt att få lån av banker (för köp av BR eller hus) men även att få ett hyreskontrakt. Du får kolla upp vem som kan ställa upp som borgensman för dig..

Vid köp av bostad behöver du även 15% kontantinsats (men det får du kanske ihop från dina 50% i huset).

Beroende på hur vårdnadssituationen ser ut kan din makr också bli skyldig att betala underhåll till dig vilket ska täcka merkostnaderna du har för att barnen spenderar mer tid med dig.

• Meriall

Kan du studera på distans medan du är fl kanske? Får man både studiebidrag och fp då? Har läst det någonstans men är osäker.

• Anonym (Hållihatten)

Klarar sig gör man alltid, men med tre barn att försörja kommer du nog inte vara rik. Om du med de inkomster du har under föräldraledigheten hamnar under norm. Så kan du söka socialbidrag. Det går man runt på. Nedanstående kan låta ganska rakt på sak, men låt inte oro för att se som girig hindra dig från att på bästa sätt försörja barnen.

1. Först av allt, ställ dig genast i bostadskö hos såväl kommunala som privata värdar. Kolla runt på om du eventuellt kan ha råd med en bostadsrätt, tänk på att det kan påverka din rätt att få hjälp med försörjningsstöd om du har sparade pengar eller äger en bostad.

2. Plan för framtiden. Inte ens sommarjobbat? Det är inte ett kul liv att gå på försörjningsstöd/andra stöd, så vad läste du på gymnasiet? Har du fullständiga betyg? Vill du eventuellt studera vidare?

(passa då på att göra högskoleprovet i höst)

3. Skriv inte på för gemensam vårdnad om det ofödda barnet, du behöver föräldradagarna i första hand. Men se till att få faderskapet fastställt så att han får betala underhåll direkt.

4. Låt inte gubben lura i dig att ni ska "dela på" kostnaderna för barnen, de ska ha lagstadgat underhåll in på kontot så att det finns pengar utan att du behöver be om dem.

• Anonym (Evy)

Det som är svårast är att få tag på bostad. Resten går att lösa. I värsta fall får du ta emot försörjningsstöd ett tag tills du kommit på banan. Och se till att det blir gjort en riktig bodelning, så att du får ut så mycket ur huset som du har rätt till!

• Anonym (Hm)
    Anonym (Evy) skrev 2018-07-30 15:13:37 följande:
    Det som är svårast är att få tag på bostad. Resten går att lösa. I värsta fall får du ta emot försörjningsstöd ett tag tills du kommit på banan. Och se till att det blir gjort en riktig bodelning, så att du får ut så mycket ur huset som du har rätt till!
    Det är viktigt med en riktig bodelning.
  • Anonym (asdf)

Vi kan inte svara på några av dina frågor utan mer fakta. Det du behöver göra nu är att reda ut din egen situation, gå igenom olika alternativ och göra en plan.

1) Ni behöver lösa boende och umgänget för barnen. Ska de äldsta bo växelvis eller ska de ha sitt boende hos ena föräldern (dig?) och ha umgänge med den andra. När ni bestämt det vet du vilken sorts boende du behöver och hur bidragen kommer att se ut.

2) Kapital. Har du sparade pengar? Ni behöver göra en formell bodelning där överskottet på er samboegendom (= den gemensamma bostaden och bohaget) fördelas lika. Har du tur har du eventuellt en slant där att hämta. Du ska enligt mig helst inte använda de här pengarna till löpande utgifter utan det är bättre att lägga de pengarna på ett nytt hem eller spara för framtiden. Dock kommer du inte få försörjningsstöd så länge du har tillgångar. I bodelningen bestäms också vem som får ta över ert boende. Misstänker att du inte har råd att lösa ut din sambo då du inte verkar ha sparpengar och jobb.

3) Inkomster. Varje barn genererar barnbidrag och flerbarnstillägg. Om du blir boendeförälder åt ett eller flera barn genererar det underhållsbidrag på minst 1500 per barn och månad. Har du låga eller inga inkomster kommer du också vara berättigad till bostadsbidrag. Har du inga inkomster så kommer du förmodligen vara berättigad till försörjningsstöd. Det är inte högt men räcker det mest nödvändiga. För att du ska vara berättigad till försörjningsstöd krävs det dock att du har en sysselsättning på heltid - föräldraledig, arbetande, arbetslös eller sjukskriven. Det bästa för din ekonomi på kort sikt är att du hittar ett jobb. På lång sikt kan det eventuellt vara bättre att plugga för att få ett bättre jobb.

4) Boende. Har du råd att lösa ut din sambo och ta över ert nuvarande boende? Om inte, behöver du hitta ett nytt boende. Står du i bostadskö? Om du inte gör det behöver du ställa dig i alla bostadsköer som finns och börja leta. Vissa bostadsbolag ger förtur till socialt utsatta. Blocket och personliga kontakter är ett bra sätt att hitta ett boende snabbt, dock ofta av mer tillfällig karaktär.

Svar på tråden Klara ekonomin som ensamstående, hjälp!