• Vogelgren

Min dotter (12 år) "får" inte vara ifred för kompisen

Hej allihopa!

Jag har fått ett problem som jag gärna skulle vilja få feedback på utifrån av andra föräldrar.

Min dotter på 12 år har en tid umgåtts med en tjej i samma klass. Det började bra, men har blivit stökigt. Den här tjejen har nyligen fått reda på att hon har ADHD och äter tabletter för detta samt insomningstabletter för att sova. Inget konstigt med detta, men vill nämna det för att ge hela bilden. Jag har googlat och försökt att sätta mig in i diagnos för att kunna bemöta henne på bästa sätt, eftersom detta är helt nytt för oss. Det är en verbal och klipsk tjej som är intressant att prata med, men för några veckor sedan vände allt.

Hon ljuger om allt möjligt. Hon beskyllde vår yngre dotter för alla möjliga saker (som vi vet inte är sant- vi har hört och sett mer än vad tjejen tror) som vi tror kommer från avundsjuka då våra tjejer är nära varandra. Hon har även beskyllt min dotter för att vara skyldig henne pengar (fler hundra kronor). Något som lades ned då jag gick in och ställde frågor och hennes lögn blev motsägelsefull, vilket hon själv kom på och sa att hon förväxlat vår dotter med en annan tjej. Hon styr och ställer och blir vansinnig så fort vår dotter inte vill spela eller leka det hon vill och vinner vår dotter blir hon arg för det. Det har slutar med att jag får gå in och medla varje gång hon är hemma hos oss, vilket tar bort all motivation. Föräldrarna är separerade och barnet ljuger mycket om (har vi kommit på då berättelserna aldrig håller ihop från gång till gång)  hemförhållandena, för att få medömkan. Hon vill inte heller att vi ska prata med föräldern då "det blir mycket värre". Så nu är socialen inblandad och jag hoppas verkligen att de ser hela bilden.

Jag har på senaste tiden börjat lyssna på konversationer tjejen och min dotter då de pratar. Det är ingen dialog, utan en monolog. Där tjejen ger mer eller mindre order till min dotter. Detta har resulterat i att min dotter undviker att svara i telefonen då hon ringer, men skäms över det då hon känner att hon gör fel. Vi pratade om det och hon vill inte alltid prata när den här tjejen ringer, men får sedan en utskällning då hon senare svarar, för att hon inte svarade då tjejen först ringde. Nu har tjejen börjat att skriva meddelanden på sociala medier till mig om att jag ska fråga min dotter om de ska leka, när min dotter inte svarar. Jag har svarat att min dotter håller på med annat och ombes då att säga till henne att ringa. Jag känner inte alls för denna "kontroll" och försöker att avleda det då jag anser att min dotter har rätt att få vara ifred de dagar hon känner för det, utan att bli utskälld. Tyvärr är det så att mamman verkar inte heller ha full koll på socialt samspel heller och ser inte dotterns lögner eller att det är något konstigt att hålla på som hon gör och hetsringa någon i flera timmar, för att sedan tjata på föräldern via sociala medier. Jag känner att försöka att förklara saker för mamman för att nå förståelse inte är en väg att gå, då vi tidigare pratat och hon verkar inte alls förstå samspel mellan varven. Exempelvis fräste hon senast åt en lärare på skolavslutningen som berömde klassens sång och inte endast högaktade hennes dotters sång. Mamman har en mycket aggressiv tongång när det gäller de egna intressena, men verkar inte förstå andras synvinkel på saker och ting. Bland annat har hon förbjudit andra kamrater att komma hem och leka då dottern ljugit om dem för att de inte gjort som hon vill.. 

Jag är tacksam på alla tips på hur jag löser detta... För så här kan vi inte ha det...

• Svar på tråden Min dotter (12 år) "får" inte vara ifred för kompisen
  • Vogelgren

Tack för svar Fjäril kär.

Jag tröttnade igår och sa ifrån. Jag hoppas och tror att det gick hem. I annat fall så tror jag att det du säger, med att prata med mamman i första hand och sista hand ta bort från sociala medier, låter som en bra plan. 

Det har varit många turer och samtal med skolan för det är stökigt runt den här tjejen i skolan. Vår dotter brukar bli tillfrågad vad som egentligen hänt, för jag tolkar det som att de inte litar på den andra tjejen. Jag tror att det suger ur energin ur min dotter, att vara vän och sedan sitta och "tjalla" på sin kompis- fast att det är tjejen själv som fixar stöket. Det finns så mycket mer att önska från läraren i dotterns klass. Det är ofta förnekelse. Vi har tagit upp andra problem som skolan ansåg inte var problem, men som någon vecka efteråt skickades mejl om från skolan att det var ett problem på skolan som de bad föräldrarna om hjälp med. Men givetvis ska vi fortsätta att stå upp för dottern.

• Fennyxx

Det där med samspel är inte så lätt. Någon behöver förklara för både den andra tjejen, din tjej och den andra mamman att man har rätt att vara ifred ibland, och att det är jobbigt med tjat.

• Vogelgren

Tack för svar Missen.

Jag har pratat med min dotter om att hon väljer vem hon vill leka med och att jag står bakom henne oavsett vad. Det verkar som om hon vill vara med den här tjejen, men vill trappa ned på intensiteten. Vår dotter tycker om att vara själv ibland och hon tycker om att göra aktiviteter med oss som familj. Jag tror också att det är en del i att den här tjejen hänger så mycket på vår dotter. Förutom att det är hennes enda kompis, så har de inte samma familjesituation att göra saker tillsammans. Tjejen är mycket själv hemma. Men det är ju något som familjen måste lösa själva. Det är inte min dotters problem.

• Vogelgren

Tack för svar Fennyxx.

Nej, visst är det svårt. Jag tror att det är ännu svårare med ADHD, då jag har förstått det som att man inte har samma förmåga att förstå subtila signaler eller ser hur andra känner och ser på saker som sker. Jag har en magkänsla av att mamman också har samma problematik. 

Jag förklarade situationen för den här tjejen igår via sociala medier, när jag tröttnade på alla meddelanden. Det hade varit så mycket lättare om det inte var lögner i så mycket som sägs. Hon visade tydligt att hon inte var intresserad av att sluta skicka meddelanden till mig för att nå min dotter. Men även där kom det lögner i hennes argument. Det är ju det som gör det så svårt att argumentera emot. Hade hon bara inte förstått så hade vi kunnat nå en förståelse. Men lögner för att fortsätta får det att bara verka egoistiskt. Det finns bara ett egenintresse. Jag stod dock på mig och hoppas att det slutar nu. I annat fall kommer jag prata med hennes mamma och fungerar inte det får det bli blockering. 

• Fjäril kär

Alltså, varken du eller dottern har nån anmälningsplikt mot den här tjejen. Nej är nej och du har ingen skyldighet att svara på varför.

Ska flickorna umgås behöver det vara tydlighet på NÄR det ska vara och HUR. "på fredag kl 10 åker vi och badar och äter glass tillsammans och du får leka hemma hos oss"

Bestäm klart och tydligt, inget krångel. Bara raka besked.

Extra viktigt att vara rak eftersom diagnosen kräver det. Missförstånd och hittepå dyker upp när hon inte får några svar och ingen liksom heller vill prata med henne.

Därför viktigt att begränsa hennes kontakt med er för det förvirrar bara att läsa och se uppdateringar som hon inte får vara med på och inte kan förstå att hon inte är välkommen på. Så ta bort henne från sociala medier.

• Vogelgren

Tack för svar Fjäril kär.

Nej, vi har ingen anmälningsplikt gentemot någon. Det är sant.

Fast nu tror jag inte att jag var tydlig. Den här tjejen ljuger oavsett vad, om det mesta. I skolan, för föräldrarna, för oss, för sina vänner. Jag ger henne raka svar när hon kontaktat mig. Just nu har vi semester och planerar inte en vecka framåt. Är det fint väder åker vi iväg en sväng, är det dåligt gör vi något annat.  Jag lägger inte upp saker på sociala medier om vad vi gör, och även om jag skulle göra det så vet jag inte om hon skulle reagera på det. Det är bara spekulation. 

Anledningen till att min dotter inte vill svara är för att den här tjejen inte kan ta ett nej. Hon hade ringt idag 5 ggr och jag bad min dotter att skicka ett sms och fråga vad hon vill. Då svarade tjejen med att min dotter skulle ringa. Min dotter svarade att hon var trött och inte orkade prata. Då kom det en serie med meddelanden. Först en utskällning och skuldbeläggning. Jag sa att min dotter inte skulle svara på det. Då kom det en ursäkt följt med att hon behövde prata av sig om en sak som var jobbig. Min dotter sa till mig att det som skrevs inte stämde för hon hade sett smsbilder på motsatsen. Efter detta kom en serie om hur dåligt livet var. Så efter en serie med sms inget konkret svar på vad hon ville, utan mer skuldbeläggande på min dotter. Min dotter vill vara en vän, inte en terapeut. Samtidigt måste hon kunna säga att hon inte vill umgås utan en bok av meddelanden av olika känsloyttringar. Jag överväger att ringa hennes mamma och säga som vi upplever det hela. 

• Nandez
    Anonym (Missen) skrev 2018-07-30 18:06:00 följande:
    Jag skulle avråda min dotter från att umgås med kompisen och istället få henne att börja umgås med någon annan.
    Det skulle jag också göra.
  • Anonym (Mea)

ADHD är ärftligt. Det är alltså inte omöjligt att även mamman har samma diagnos. Kanske kan vara något att fundera över i kontakten med familjen.

• Vogelgren

Tack för ditt svar Mea.

Jag har läst det med att det är ärftligt. Och jag misstänker att det är så i detta fall.  För mamman ser verkligen inte hela bilden. Jag kan förstå delen med att man vill sitt eget barns bästa och tror på det den säger. Men här är det så komplicerat... Det finns liksom inte så många nyanser. Om hennes barn gör någon illa så är det ju den andres fel. Så kan det vara ibland, men detta är konstant. 

Jag har sagt till min dotter att hon bara ska svara "jag vill inte", "jag kan inte" etc när tjejen har hört av sig om hon inte vill/kan leka. Så får vi ta det där ifrån sedan. 

Jag tror inte att vi vinner så mycket på en dialog här vilket är synd. Tjejen har ju möjlighet att lära sig av detta...

• Vogelgren

Tack för input Nandez!

Jag tror att det faktiskt är en väg att gå. Jag har sagt till min dotter att hon inte har några skyldigheter och kort och gott bara svarar att hon inte vill eller kan om tjejen hör av sig. Blir hon sur så kan hon bara strunta i att svara. Jag har sagt att hon förtjänar en vän som är så mycket bättre än det här. Hon verkade lättad och glad över stöd. 

Tack för din åsikt!

• scanmia

Jag hade gett min dotter tillåtelse att skylla på mig om hon inte vill eller orkar vara med kompisen. Mamma sa att jag inte får leka. Vi ska göra någon familjegrej. Gör det lätt för din dotter att sätta gränser och backa upp henne med dem så att de när de är tillsammans är det för att båda vill.

Prata lite med din dotter om vad ADHD är och vad som kan vara svårare för kompisen. Inte för att hon ska behöva acceptera att bli behandlad dåligt, men för att hon ska kunna förstå att vissa saker inte är personliga eller gjorda med ont uppsåt. Vi har alla våra egna skavanker och unika begränsningar och talanger. Lite mer förståelse kan underlätta.

När de leker ihop, se om du kan styra in dem på aktiviteter som de brukar leka fint med. Kanske de kan baka, hoppa på studsmattan eller cykla en sväng. Håll det kort och skicka hem kompisen eller hämta hem dottern efter ett par timmar. På så sätt blir det inte överväldigande för din dotter.

Svar på tråden Min dotter (12 år) "får" inte vara ifred för kompisen