• evaleva

SD och gränsen för fri abort

Många SD-motståndare hänger ju upp sig på att SD vill sänka gränsen för fri abort från 18 till 12 veckor, och hävdar att SD därför är anti-feministiska, vill begränsa kvinnans fria val, kvinnans rätt till sin egen kropp och så vidare.

Om det finns någon här som tycker så vill jag gärna försöka förstå hur ni tänker. Abort är ju en svår fråga, och en avvägning mellan det ofödda barnets och kvinnans bästa. Att olika partier gör lite olika avvägningar är inget konstigt tycker jag.

Så till alla er som tycker att SD är anti-feministiska på grund av deras ställning i abortfrågan:

- Anser ni att abort ska vara tillåtet när som helst under graviditeten, till och med vecka 40?

- Om inte, om ni bodde i ett samhälle där abort var tillåtet fram till, låt oss säga, vecka 30, skulle ni kämpa för att gränsen skulle sänkas till vecka 18?

- I så fall, skulle det då vara ni som är anti-feminister, begränsar kvinnas fria val etc? Eller är det något magiskt med just vecka 18? Varför? 

• Svar på tråden SD och gränsen för fri abort
  • OlgaElvira

Vecka 18 är den gräns som satts grund av att fostret är livsdugligt utanför livmodern från vecka 22. Det är ett välavvägt beslut som stöds av den största delen av oss.

• Tecum
    OlgaElvira skrev 2018-07-30 19:13:11 följande:
    Vecka 18 är den gräns som satts grund av att fostret är livsdugligt utanför livmodern från vecka 22. Det är ett välavvägt beslut som stöds av den största delen av oss.
    Exakt! Det grundas på medicinska fakta men det Sd vill göra är att lägga in moraliska värderingar och därigenom tafsa på den fria aborträtten. Vi har sett avskräckande exempel i andra länder där moraltanter av bägge kön gradvis urholkar fri abort. Vad är nästa steg om vi inför 12 veckor? Kvinnan måste motivera aborten? Ansöka om tillstånd? Abort ska bara gälla ogifta eller singlar?

För mig är den frågan en absolut dealbreaker och det finns inte en chans att jag röstar på Sd. Annars har de många bra förslag, som t ex vad gäller lag och ordning. Men släpp ert moraltanteri, TS!
  • Morsan 027

Att sänka gränsen till vecka 12 innebär i praktiken bara byråkratiskt krångel och ökade kostnader. Inget att sträva efter, tycker jag personligen.

Vecka 18 fungerar som det är idag. Den bortre gränsen för prövning är väl lämpligen den när fostret kan räddas.

Den medicinska vetenskapen är inte ens i närheten av att kunna rädda foster innan vecka 20, bla, pga outvecklad lungvävnad.

Antifeministiska motiv bakom sänkningen vet jag inte om jag skulle vilja kalla det. Unkel sexualmoral snarare.

• evaleva
    Vi kan väl knappast klandra SD för att de gör moraliska värderingar kring abort? Att det är OK att göra abort fram tills fostret kan leva utanför livmodern är också ett moraliskt ställningstagande. Att säga att det är fel att mörda folk är en moralisk värdering även det. 
    Jag har en förståelse för rädslan att det här med 12 veckor bara är ett första steg. Vad jag vänder mig lte mot är bara den retorik folk kör med om att "SD begränsar kvinnans rätt till sin egen kropp" etc. Alla abortlagstiftningar begränsar ju kvinnans rätt till sin kropp i större eller mindre utsträckning. 
    Jag tycker också att 18 veckor är en bra gräns, men tycker att man får respektera att andra tycker annorlunda utan att för den skull kalla dem anti-feministiska eller liknande. 
  • Överste Senap
    evaleva skrev 2018-07-30 20:42:51 följande:
    Vi kan väl knappast klandra SD för att de gör moraliska värderingar kring abort? Att det är OK att göra abort fram tills fostret kan leva utanför livmodern är också ett moraliskt ställningstagande. Att säga att det är fel att mörda folk är en moralisk värdering även det. 
    Jag har en förståelse för rädslan att det här med 12 veckor bara är ett första steg. Vad jag vänder mig lte mot är bara den retorik folk kör med om att "SD begränsar kvinnans rätt till sin egen kropp" etc. Alla abortlagstiftningar begränsar ju kvinnans rätt till sin kropp i större eller mindre utsträckning. 
    Jag tycker också att 18 veckor är en bra gräns, men tycker att man får respektera att andra tycker annorlunda utan att för den skull kalla dem anti-feministiska eller liknande. 
    Man kan absolut kritisera SD för medicinska förslag som som påverkar kvinnor baserat på stenåldersmoral istället för medicinsk vetenskap.
  • Överste Senap
    evaleva skrev 2018-07-30 20:42:51 följande:
    Men det är helt ok att kalla de som är emot SDs invandringspolitik för pro-islamsk extremvänster?
  • K Kalle

SD har ytterst osvenska värderingar. Inte konstigt att så många invandrare vill rösta på dem!

• evaleva
    Överste Senap skrev 2018-07-30 21:37:46 följande:
    Men det är helt ok att kalla de som är emot SDs invandringspolitik för pro-islamsk extremvänster?
    Nej, det tycker jag absolut inte att det är. Såvida de inte faktiskt är pro-islamsk extremvänster då förstås, men det är ju inte så sannolikt baserat bara på att de inte gillar SDs invandringspolitik. 
Svar på tråden SD och gränsen för fri abort