• Emmeliina

Trotsande sjuåring

Har en flicka som är sju år och det senaste året har varit fruktansvärt i vår familj med hennes humör. Det går inte en dag utan att det gnälls, smälls i dörrar, tjafsar emot oss föräldrar osv. Kvällarna består av att hon gråter över hur rädd hon är för allt (flugor, ljud utifrån, att vara själv), och det kvittar vad vi gör/säger, det blir liksom ingen förändring. Hennes beteende förpestar hela familjens tillvaro för tillfället. Fick en bebis för tre månader sen men hennes beteende började som sagt innan vi ens visste att vi var gravida. Försöker hitta på så mycket som bara går, har egentid med bara henne men det slutar alltid i skrik och gnäll. Så just nu känner jag inte för att göra något som helst med henne.

Har börjat fundera på att söka hjälp utifrån men vet inte ens var det skulle vara nånstans? Är det vi som behöver hjälp för att hjälpa henne eller behöver hon hjälp med sina känslor? Vet varken ut eller in längre, är mest bara trött...

• Svar på tråden Trotsande sjuåring
  • OlgaElvira

Låter som lilla tonåren, det händer mycket i kroppen och själen för henne just nu. Det kommer att gå över. Det är jobbigt för er men minst lika mycket för henne. En 13-åring kan man resonera med men en 7-åring förstår inte riktigt vad som händer.

Ta bara strider om det viktigaste.

• Emmeliina
    OlgaElvira skrev 2018-07-30 20:32:35 följande:

Låter som lilla tonåren, det händer mycket i kroppen och själen för henne just nu. Det kommer att gå över. Det är jobbigt för er men minst lika mycket för henne. En 13-åring kan man resonera med men en 7-åring förstår inte riktigt vad som händer.

Ta bara strider om det viktigaste.

Ja har läst om det och försöker tänka på det men jag tolererar inte att hon skriker och är uppkäftig mot oss vuxna, vilket hon är koooonstant. Vet liksom inte hur jag ska kunna hjälpa henne förbi det eller till exempel förklara/förstå hennes rädslor på annat sätt. Det är liksom inte rimligt att skrika och gråta över att det kan komma in en fluga på rummet, kan liksom inte undvika det i denna värmen.
  • Amla07

Har en 6-åring som är likadan, hon har i och för sig haft ett häftigt humör sedan hon föddes. Skriker när hon ser en fluga, fjäril, gering...Men jag märker i alla fall att hon är mer nöjd med livet när hon får 100% uppmärksamhet från mamma (mig) en stund per dag. Det är så klart inget hon kan få jämt och särskilt inte när man som ni har en bebis, men ett tips är att fokusera 100% på henne en timme per dag.,spela spel, lägg pussel, baka chokladbollar. Ibland när vår 6-åring är jättebråkig och skrikig så kommer det fram i efterhand att hon är ledsen över något med kompisar, känner sig utanför etc. då kan de ta ut den ledsenheten mot familjen, vilket ju egentligen är sunt. Kan kanske vara något sådant.

Svar på tråden Trotsande sjuåring