Tips på hur man hanterar extremt kräsna barn
Behöver tips på hur vi ska hantera min mans barns extrema kräsenhet.
De är 6 och 8 år och har ca tre maträtter var som de överhuvudtaget kan tänka sig att äta och bara en rätt som båda gillar. Det varierar också mellan gångerna de är här så bara för att spagetti och köttfärs är ok ena veckan betyder det inte att det går att äta nästa vecka. Så det är i princip omöjligt att planera måltider och storhandla.
Till frukost måste det varje dag dukas fram två sorters yoghurt, två sorters flingor, två sorters bröd och minst 4 olika pålägg eftersom de absolut inte kan äta samma saker. Detta blir både dyrt och tidskrävande.
Kort sagt så känner jag att måltiderna är ett enormt stressmoment eftersom de får utbrott och skriker/gråter/surar om något är fel med maten. Får ont i magen varje gång min man frågar vad vi ska äta för jag vet inte vad vi ska våga servera.
Hur mycket ska man anpassa? Vi är nu på den nivån att det går att hitta fel på ALLT. Om de vill ha pasta och vi lagar pasta kan det helt plötsligt vara fel sorts form på pastan eller så kan man ha haft salt på eller så är det fel ketchup på. Om det önskas prickigkorvmacka till frukost och man sedan serverar det till mellanmål på eftermiddagen kan det helt plötsligt vara sååå äckligt med prickigkorv och om man blandar två saker som de gillar tex potatisgratäng och kassler och gör en potatisgratäng med kassler i så är det ingen som smakar för att det är blandat.
Behöver tips på hur vi ska bemöta detta. Ska vi laga samma maträtt som de båda kan äta varje dag? Laga olika rätter till dem? Låta dem välja dag för dag? Laga en rätt och bara bita ihop när de blir arga? Bara köpa färdigmat?