• Linda5

Vad lägger ni på semester

Hej!
    Blir liter nyfiken på hur mycket pengar folk lägger på semester.
    Sociala medier översvämmas ju av vad alla gör på sina semestern.
    Vi har ut ca. 25 000:- var i månaden mannen och jag. Lägger mellan 5000-10000 på sommarsemestern men då ingår ju även lite kläder och andra inköp inför hösten. Bara att ställa husvagn en natt kostar ju nästan 500kr.
    Sparar ni hela året eller lever ni på ingenting i augusti?
    Tacksam för svar 

• Svar på tråden Vad lägger ni på semester
  • snedtak

Har tidigare sparat 1500 kr/mån + skjutit till pengar från lönen under semestermånaderna. Blir kanske totalt cirka 25 000 kr/år på semestrar.

Nu har vi slutat flyga så det blir inga weekendresor till Europa (men tågsemester på sommaren går bra). Pengarna går alltså till sommarsemester, weekend-SPA och julledighet.

• GGN

Vi sparar varje månad. Reser tre-fem gånger om året. 2016 reste vi upp över 100 000 kr tror jag... :-O

• Flaskkaft
    Mongoliet skrev 2018-09-24 17:48:24 följande:

Samma typ för mig. Ut ca 25000 i månaden. Lägger undan 8-10000 per månad & reser upp ca 100000 per år.

Gött att höra! Vart åker du helst? Jag åker helst till USA.
  • aztec

Sista långresa vi gjorde hyrde vi ut huset och tog bort så många fasta kostnader som möjligt. Intäkterna från huset och ca + 5000:- täckte det.

En semesterlön och resterande tid föräldrapenning (två föräldrar för två olika barn) kunde spenderas på semestern, boende, mat, nöjen - ja allt. Vi var borta i 3månader. Fick ta ca 15.000 från sparkontot men skyller på bilen som behövde lagas nere i Italien.

• Valentina01

Insåg precis att jag och min sambo spenderar mellan 100 000 - 200 000 om året på resor. Men vi tjänar väldigt bra och är väldigt unga, har endast varandra och stabilt hem och så. :) Vi får passa på innan vi blir 25+ och får barn haha. 

• Mongoliet
    Flaskkaft skrev 2018-09-24 19:19:57 följande:

Gött att höra! Vart åker du helst? Jag åker helst till USA.

Alltid nästan nya länder. Har väl varit i ca 110 länder nu. Kör inte så långa resor längre. Fast snart känner jag att jag inte brinner så hårt för de länderna jag inte varit i & då blir det väl att besöka länder jag har varit i men till nya ställen. Gött att höra att fler prioriterar resor trots normal lön liksom.
  • cattus

Vi köpte en sommarstuga. Klarade det utan lån med sparade pengar så kostnaden är låg, lite renovering vid behov, el, sophämtning(sommartid).
    Har aldrig semestrat direkt förut så detta kändes som om det var närmast att inte "semestra". 
    Gillar att ha det lugnt och skönt utan att flyga världen runt.
    Det enda vi unnat oss tidigare har varit någon helg på hotell på ort i Sverige. Tittat runt lite, ätit gott och haft mysigt.

• Cl4udio
    snedtak skrev 2018-09-24 18:59:19 följande:

Har tidigare sparat 1500 kr/mån + skjutit till pengar från lönen under semestermånaderna. Blir kanske totalt cirka 25 000 kr/år på semestrar.

Nu har vi slutat flyga så det blir inga weekendresor till Europa (men tågsemester på sommaren går bra). Pengarna går alltså till sommarsemester, weekend-SPA och julledighet.

varför slutat flyga? miljöpåverkan?
  • gbgumman

Vi har genom åren (familj på 4) lagt mellan 0 och 150 000kr om året.

• snedtak
    Cl4udio skrev 2018-09-26 09:14:13 följande:
    varför slutat flyga? miljöpåverkan?
    Ja, miljöpåverkan. Flygresan var den klart största komponenten även om vi inte flög till Thailand.
  • Frontline
    Skalmans skrev 2018-08-02 11:03:54 följande:
    32 dagar på Öland 20000 kr med husvagnen.
    Boende campingen 12800kr,
    Mat ca 3500kr.
    Bränsle ca2500kr.
    Kläder 1200kr, från rea tälten.
    Boendet och kläderna är klara, dom andra posterna är ej ihop räknade, får se vad mat kostnaden blir när det är turistpris i affären/extra dyrt.
    Två vuxna.

Vi är 2 vuxna med 3 barn
    Vi drar till Thailand och bor i 30 dagar
    Flyg 21000:-
    Boende 5100:-
    Mat högt räknat 5000:- väldigt högt räknat..
    Bränsle 500:- t/r flygplats
    Kläder och shopping ingen aning men runt 5000:-
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • gbgumman
    Frontline skrev 2018-09-29 00:33:04 följande:

Vi är 2 vuxna med 3 barn

Får man fråga vart i Thailand och när på året
  • gbgumman
    Frontline skrev 2018-09-29 00:33:04 följande:

Vi är 2 vuxna med 3 barn

Får man fråga vart i Thailand och när på året
  • Frontline
    gbgumman skrev 2018-09-29 12:24:59 följande:
    Får man fråga vart i Thailand och när på året smile1.gif
    Hua Hin och på våran semester i juli månad..
    Svårt att få ledigt längre från skolan så vi reser då..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • gbgumman
    Frontline skrev 2018-09-29 23:52:05 följande:

Hua Hin och på våran semester i juli månad..

Svårt att få ledigt längre från skolan så vi reser då..

Hur är det att vara i Thailand under regntid. Är det snabba tropiska regn som i Florida eller regnar hela dagar bort?
  • smillis06

Vi lägger stora summor varje år på semestrar, men så konsumerar vi mindre än medelsvensson och köper mycket begagnat. Semesterbudgeten varierar ganska mycket dock och ligger på kanske mellan 50-250000 kr per år. Då är vi två vuxna och tre barn (4, 9, 11). Nu i år är vi nog uppe i det högsta beloppet någonsin eftersom vi är borta i fyra månader och reser runt i Asien...det kostar att flyga och bo med kids och så visum och allt annat smått och gott som man vill göra. 

Svar på tråden Vad lägger ni på semester