• Sofia12310

MODERKAKA HJÄLP

Frågade ang moderkakan på kub för att jag hade föreliggande i framvägg förra grav hon sa de slipper du denna gång.

Sen har ja blödit till och från v12-17

Kommer in och moderkakan är i bakvägg långt ner 1cm över modermunnen. Läser man så står de att den oftast flyttar men då gäller det framvägg.. alltså att den följer med magen upp.

Då blir min fråga om magen växer fram kommer min moderkaka som är låg i bakvägg lägga sig mer över modermunnen? Verkar ju de mest logiska eller?

Läkaren försökte inte oroa mig men hon sa att ja ska få extra ultraljud som bokas vid rul om 20 dagar

Hjälp mig lugna mig lite, eller finns de veckans den växer bak upp mot ryggen?

• Svar på tråden MODERKAKA HJÄLP
  • Mittiprick

Den borde rimligen dras bakåt och uppåt eftersom livmodern växer uppåt. Det är det mest logiska. Hade den legat i framväg hade den åkt framåt och uppåt. Beror ju på vilken sidan om tappen den ligger, om den dras bakåt eller framåt.

Tells it the way it is.
  • Jsv17

Nu hade jag moderkakan i framvägg, men hade också en kant över modernunnen. Jag småblödde redan från början i graviditeten men markant från v.11 till 15-16 ca efter åtskilliga kollar misstänkte de att det berodde på kanten som låg över, den växte iaf med upp och jag blödde inte mer sen. Jag har förstått det som att moderkakan växer med upp oftast även i bakvägg.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Sofia12310
    Mittiprick skrev 2018-08-02 19:42:33 följande:

Den borde rimligen dras bakåt och uppåt eftersom livmodern växer uppåt. Det är det mest logiska. Hade den legat i framväg hade den åkt framåt och uppåt. Beror ju på vilken sidan om tappen den ligger, om den dras bakåt eller framåt.

Åh vad läkaren skärms ! Och säger att den sällan gör de när den är i bakvägg då ska ja sluta oroa mig nu! Tack ????
  • Sofia12310
    Jsv17 skrev 2018-08-02 19:56:57 följande:

Nu hade jag moderkakan i framvägg, men hade också en kant över modernunnen. Jag småblödde redan från början i graviditeten men markant från v.11 till 15-16 ca efter åtskilliga kollar misstänkte de att det berodde på kanten som låg över, den växte iaf med upp och jag blödde inte mer sen. Jag har förstått det som att moderkakan växer med upp oftast även i bakvägg.

Tack! Läkaren skrämde mig helt i onödan då och sa stt den sällan gör de i bakvägg. Då ska ja lugna mig !
  • Mittiprick
    Sofia12310 skrev 2018-08-02 20:08:53 följande:

Åh vad läkaren skärms ! Och säger att den sällan gör de när den är i bakvägg då ska ja sluta oroa mig nu! Tack ????

Den flyttas ju inte lite mycket i bakväggen som framväggen, men lite dras den absolut upp. Livmodern växer ju inte bara på framsidan liksom.
    Tells it the way it is.
Svar på tråden MODERKAKA HJÄLP