• NickeMik

70% dyrare el av värmeböljan?!

Var inne och läste om privatekonomi på en blogg och hittade av min förvåning en artikel där där dom skriver att elpriset har höjts med 70% pga värmeböljan enligt analytiker på energimarkandsinpesktionen. Jag förstår att elen blir något dyrare, men 70% låter orimligt! 

Då är ju frågan om man ska byta till ett elavtal med fastpris istället, för detta håller ju inte om det fortsätter. 

Källa: www.econello.com/sv/2018/07/30/dyrare-el/ 

• Svar på tråden 70% dyrare el av värmeböljan?!
  • Aniiee

Var läser du det någon stans. För så står det inte i bloggen....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • NickeMik

"Analytiker på Energimarknadsinspektionen meddelar att spotpriserna (dagens priser på producenternas elmarknad) stigit med mellan 50 och 70 procent jämfört med förra sommaren." 

Hittar du i texten :) 

Men jag kanske har missförstått det? 

• riboflavin

Frågan är om det blir billigare med fastpris tecknat i ett läge där spotpriserna står högt. Det påverkar ju även de fasta avtalen, risken finns ju att en regnig höst sänker priserna rejält igen och då sitter man fast med ett dåligt avtal. Har man små marginaler och gör av med mycket el så kanske ett blandavtal, där man har hälften fast och hälften rörligt, kan passa bra.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Studentpappa

Förra året var det blött och regnigt och mycket vatten till vattenkraften, i år är det torrt och lite vind och sämre produktion från kärnkraften. Att priset varierar mellan åren får man som konsument vara beredd på, förra året fick vi knappt betalt för den el vi producerade under sommaren, överskottet var så stort.

Vårfloden i år till exempel var ju stor men helt värdelös, nästan allt fick spillas bort då det smälte så snabbt.

Whose motorcycle is this? It's a chopper baby. Whose chopper is this? It's Zed's. Who's Zed? Zed's dead baby, Zed's dead.
  • ThomasW

Bara vänta tills alla har köpt elbil

och vi lagt ner ett till kärnkraftverk.

Då ska du se vad dyrt är !

• NickeMik

Tack för svaren, man får ha lite is i magen helt helt enkelt och vänta på mer regn haha! 

Jag tror jag avvaktar att teckna till fast elpris då. 

• Andes88

Men det ska ju gå att få sänkt hyra pga värmen. 
    För att du som hyresgäst inte kan nyttja din lägenhet fullt ut. En lägenhet får max vara 26 grader och 28 under väldigt kort tid vid extra värmeböljor.. Men de är väl många som använt AC och det drar ju mycket ström! :)

Källa

Svar på tråden 70% dyrare el av värmeböljan?!