• Anonym (Trött)

Är det en sund relation?

Jag bor ihop men en man och vi har två barn tillsammans. Vi har sedan en tid haft mycket problem i relationen, vi har inte sex, vi spenderar ingen tid tillsammans, vi sover inte i samma säng. Det är som att vi inte lever ihop. Men vi bråkar. Jag vill lämna men är rädd att såra honom. Grejen är den att jag gör alla hushållssysslor och tar hand om barnen, han är ute i garaget alla timmar han är hemma från jobbet. Han säger att han gör viktiga saker som måste göras vilket är sant till viss mån. Men jag tycker att det blir övermäktigt att städa efter 4 personer samt ta hand om båda barnen som är 2år och den andra 5 månader, även hela och alla nätter. Sex har vi inte för att han inte vill för han har alltid så mycket att göra (och så sover vi ju inte ihop). Umgås gör vi inte för det är alltid så mycket att göra för honom. Ekonomiskt har vi delad ekonomi vilket jag inte trivs med. Han tjänar tre gånger så mycket som jah så efter vi har betalat 50/50 rakt av så har jah någon hundralapp över vilket är en stor bidragande orsak till att jag inte vill mer. Det känns så orättvist. Han kan aldrig erbjuda mig något utan att jag måste vara skyldig honom sen. trotts de så gör jag tvärtom. På kvällarna kan han inte vara nära mig eller någon för han vill ha egentid på kvällen. Jag och barnen får hålla oss undan och gå till övervåningen eftersom han måsten ha sin sömn för att kunna orka upp och jobba (sömnproblem). Jag vet inte men jag tycker att det känns orättvist, det var inte såhär jag ville att livet skulle vara med en partner. Dom jag har talar med tycker jag ska lämna men jag känner att jag behöver någon annans synpunkter som kanske varit med om samma? Blir de ens bättre?. Eller om man inte har varit med om det hur fördelar ni hushållssysslor när ena är föräldraledig? Är det en sund relation? :(

• Svar på tråden Är det en sund relation?
  • Anonym (Lisa)

Du litar varken på vad andra tycker när du frågar, och du vet inte vad fu själv känner och tycker om relationen heller?

Om du frågar mig så låter din situation och det liv du hamnat i (eller valt) som en mardröm.

Vad tycker du själv är bra med din man och er relation?

Mår du bra?

Vad skulle du önska var annorlunda?

Det låter som du har så små små krav och att du inte vet hur det känns att leva i en bra relation som ger energi, kärlek, ett teamwork, glädje, lust och ork.

Mycket sorgligt att läsa.

• Anonym (Lisa)

Försök sätta ord på vad längtar efter genom att skriva ner det på papper. Då blir det tydligare.

Sen funderar du om du kan få det i din nuvarande relation, och hur ni tillsammans kan nå dit. Eller iaf halvvägs.

Bara så du känner att du inte gör avkall på det du längtar efter.

Det är väldigt lätt att köra över sig själv år efter år, men det kommer ikapp en i någon form. Det går inte att ignorera sig själv hur länge som helst. Det sätter sig som ångest, oro, trötthet, sömnbesvär, depression eller något annat.

Man måste ta hans om sig själv och lyssna på vad man vill ha. Många har lärt sig att leva för andra och helt sudda ut sig själv, då är det svårt att veta var man ska börja.

Det finns mycket att läsa på nätet om man googlar på t ex behov, ignorera sina behov, lära känna sina känslor, självkänsla, sunda relationer osv osv.

Lära sig sätta ord på sina egna tankar och att lita på sina känslor och innersta behov är a och o för att kunna må bra. Självkännedom och att våga möta sig själv och stå upp för sig själv.

Din relation låter inte sund!

• Anonym (G)

Min mamma hade en sån olycklig relation och i tio års tid gnällde hon och klagade på mannen inför oss barn, och bråkade skrek klagade på honom, han och hon var aldrig tillsammans de var som två inneboende likt hur din relation ser ut. Hon trodde han skulle ändra sig när de fick barn ihop men nej han lämnade henne ensam jag var mer med hans barn än han under spädbarnstiden. Han jobbade eller så var han iväg på egna ärenden jämt han var nästan aldrig hemma. Efter tio år tog han ett jobb och bara drog. Mamma själv hade säkert nöjt sig med den olyckliga relationen för resten av sitt liv för hon har så svårt att sätta gränser. Vad vi syskon lärde oss, våga vara kritisk om du är egna livsval gör dig gråtfärdig varje dag, se till att du väljer det som ger dig energi. Hon fick massa ny energi när han drog och nu har hon en fantastisk romans och dejtar en man utan krav.

• Separationsmamman

Oj, vad du kämpar. Pepp till dig <3 Det låter verkligen inte som en osund relation. 

För mig låter det som en fruktansvärt jobbig situation. Det har kanske "smugit sig på" och därför har du inte märkt det så tydligt. 

Ett tips från mig att du pratar med någon som kan hjälpa dig med att se detta utifrån. Någon vän? Professionell hjälp (finns t.ex på nätet). Skulle du kunna ta kontakt med familjerådgivning? (finns hos kommunen).

Hälsar "Separationsmamman"

• Vi är två

Det är ingen sund relation.

Tror du har svaret själv, gå vidare då gör du både honom och dig en stor tjänst

• Konsekvens

Låter jättejobbigt. Kanske en person som inte är mogen att ha en familj och flyr ut i garaget? Sök hjälp hos en kurator på vårdcentralen och börja beskriva situationen.

• Jimmy75

Så hemskt att läsa....och så vanligt. Det betyder INTE att det är en sund relation, för det är det inte. Dynamiken i er relation äter upp er båda. Jag kan inte uttala mig om ifall han kan ändra sig. Det enda jag kan säga är att det enda som kan förändra er situation är ifall ni ändrar er. Tyvärr låter det ju inte som att förutsättningarna för det är där. Du får väldigt kloka saker i framför allt de första tre inläggen. Du behöver ställa dig själv lite viktiga frågor om hur du vill ha det och vad som skulle behövas för att få det så. Om det sedan är själv, med nuvarande man, eller så småningom med en annan partner ligger i framtiden att utvisa. Rent praktiskt i din situation hade jag börjat verkligen undersöka vad som gäller och vad som är viktigt att tänka på i en skilsmässa. Det är en starkt känsloladdad situation och risken att gå med på saker som påverkar dig negativt för lång tid framöver är stora om man inte antingen själv är påläst, alternativt tar hjälp av någon som är det. Det låter på din beskrivning av din man som att han är både duktig på och noga med att skydda det han tycker är hans vilket gör dig extra utsatt och sårbar i en separation utan att veta vad som gäller.

• Separationsmamman
    Separationsmamman skrev 2025-07-07 14:21:25 följande:

Oj, vad du kämpar. Pepp till dig <3 Det låter verkligen inte som en osund relation. 

För mig låter det som en fruktansvärt jobbig situation. Det har kanske "smugit sig på" och därför har du inte märkt det så tydligt. 

Ett tips från mig att du pratar med någon som kan hjälpa dig med att se detta utifrån. Någon vän? Professionell hjälp (finns t.ex på nätet). Skulle du kunna ta kontakt med familjerådgivning? (finns hos kommunen).

Hej igen!
    Jag såg nu att jag gjort en felskrivning i mitt inlägg, vilket ledde till att det blev precis tvärtom vad jag tänkte.

På första raden skulle det stå: "Oj, vad du kämpar. Pepp till dig <3 Det låter verkligen inte som en sund relation. 

Ett tillägg. Du kan få så mycket bättre <3

Svar på tråden Är det en sund relation?